Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så dersom man ikke kjører XLR er den litt bortkastet?

 

Foreløpig har jeg en Asus Xonar D2X kort som er kombinert med en Argon HA1, som sammen gir lyd til min Sennheiser HD650. Og nå i det siste har jeg lurt på å skaffe en DAC som et mellomledd for å gi lyden et lite puff i baken.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Vel bortkastet vil jeg ikke si det er. selve lydbilde i DACen er der fortsatt ved bruk av RCA kabler , men bare litt tammere en ved balansert ut. Kjører en balansert tror jeg at det er den beste DACen du får for pengene , men om du har planser om å kjøre RCA kan det hende der er DACer som er bedre til dette , men dette vet jeg desverre ikke så mye om.

 

Lyd og bilde sin test : http://www.lydogbilde.no/musikalsk-high-en...ml#artid4657183

 

Men vil tørre å påstå det er den penesten Dacen du får for prisen vertfall :!:

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Vel bortkastet vil jeg ikke si det er. selve lydbilde i DACen er der fortsatt ved bruk av RCA kabler , men bare litt tammere en ved balansert ut.

 

Nå leste jeg på et annet forum der det ble hevdet at dersom man brukte en XLR - RCA kabel mellom DACen og den ubalanserte forsterkeren, så ville lyden bli litt bedre enn dersom man bruker ren RCA. Det hørtes forlokkende ut med den teorien i hvert fall.

 

Bakgrunnen for denne uttalelsen fra en bruker var fordi det visstnok var fortalt at XLR-utgangen var mer prioritert av Abrahamsen enn RCA-utgangen. Naturlig nok må disse ryktene fra jungeltelegrafen tas med en klype salt.

 

http://avforum.no/forum/kabler/93109-balansert-xlr-rca.html

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Vil en Abrahamsen D/A converter (aka DAC) være flott som et mellomledd mellom lydkortet og forsterker?

 

http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/los...n-d-a-converter

Den vil fungere utmerket. Skal man kjøpe en såpass dyr DAC må man nesten ha et relativt dyrt/bra utstyr til den. Ikke vits med en "ekstrem" del når resten av næringskjeden halter. Det finnes alternativer til Abrahamsen. Beresford er et bra alternativ, Nuforce har fått god omtale.

Hvordan er den abrahamsen kontra en Beresford Caiman (TC-7520SE)?

Lenke til kommentar
Noen som kan forklare meg hva som skyldes skjærende diskant. Høres spesielt når noen synger noe med ordet "S". Dårlig kilde, dårlige elementer, dårlig justering?

 

Analytiske hodetelefoner har ofte veldig skarpe diskanter. Kalles for sibilance. Hvis du finner ut hvordan du klarer å bli kvitt den, please let me know :D

Lenke til kommentar
Vil en Abrahamsen D/A converter (aka DAC) være flott som et mellomledd mellom lydkortet og forsterker?

 

http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/los...n-d-a-converter

Den vil fungere utmerket. Skal man kjøpe en såpass dyr DAC må man nesten ha et relativt dyrt/bra utstyr til den. Ikke vits med en "ekstrem" del når resten av næringskjeden halter. Det finnes alternativer til Abrahamsen. Beresford er et bra alternativ, Nuforce har fått god omtale.

 

Da kjøpte jeg en Abrahamsen DAC og har bestilt en XLR-RCA kabel. Da gjenstår det bare å vente til pakken ankommer postkontoret. Jeg satt å leste alt jeg kom over av omtaler og erfaringer med den DACen i går, og kom omsider frem til den slutning at produktet ville være verdt pengene.

 

Du verden som pengene flyr...

 

EDIT: Takk til Evil-Duck for hjelp angående kjøp av kabel. :)

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Noen som kan forklare meg hva som skyldes skjærende diskant. Høres spesielt når noen synger noe med ordet "S". Dårlig kilde, dårlige elementer, dårlig justering?

 

Analytiske hodetelefoner har ofte veldig skarpe diskanter. Kalles for sibilance. Hvis du finner ut hvordan du klarer å bli kvitt den, please let me know :D

 

Ok. Da lærte jeg noe nytt. Er litt sånn at for å få den redusert, må man justere ned diskant som igjen justerer ned hele lydbildet. Jeg vil bare ha vekk den skjærende s'en jeg hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...