Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+89234341
[...]

 

For å få igang litt diskusjon i tråden... mange her som er inni binaurale opptak? Det er jo midt i blinken for hodetelefoner. Har The final cut av pink floyd, binaural av pearl jam, og venter på cd med pros and cons of hitchhiking fi posten. Alle de er tatt opp med binauralt utstyr. Er mye en gimmick, men digger slike lydeffekter, og når det inkluderes i album og ikke bare "proof of concept" opptak av div ldyer så blir det ekstra moro

 

De hadde faktisk et sånt eksperiment stående på gløshaugen, ntnu her for noen uker siden. Mikrofoner i en ørene på en dukke og headset til å høre på i nærheten. Vi raslet med nøkler rundt og over hodet på dukken og klarte å posisjonere lyden korrekt for det aller meste. Veldig artig effekt.

Trenger man spesielt sterke hodetelefoner for å få god effekt ut av sånne opptak egentlig? På gløshaugen brukte de nemlig HD650 med forsterker, mener jeg.

 

HD650 trenger forsterker :p men nei, trenger ikke nødvendigvis det. det lønner seg for øvrig å ha både spiller og hodetelefoner med god soundstage

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Vet ikke med 5.1 sett... det er ikke veldig utbredt, så vil tro at det er lavere gjennomsnitsskvalitet på det som er enn med normale hodetelefoner

Lenke til kommentar
Er disse såkalte surround-hodetelefonene med en egen krets som gjør om 5 og 7-kanalers lyd til binaural lyd, eller er det noe annet fancy i de? Og hvor god er surround-effekten i disse, i forhold til klassiske hodetelefoner og binaurale opptak?

 

Surroundhodetelefoner er visst bare bløff etter det jeg har hørt.

Kjør denne testen på standardheadsettet ditt:

http://www.2loop.com/hsound.html

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Funker fint, har volumet rundt 25-30 av 50. Hadde nok fått litt ut av en forsterker, en ikke uten at det hadde vært en dyr forsterker, har hørt av andre som har dt770/d2 komboen at billige forsterkere er null poeng siden d2en er bedre uten enn med billiggreier.

 

Jeg har akkurat bestilt meg DT 770 pro - 80, men man blir jo aldri ferdig med å lese om dette emnet :S Har tilbrakt utallige timer på headfi og undersøkt, og har vel kommet frem til at jeg vil gjerne ha en portabel hodetelefonforsterker. Tenkte første på pa2v2, da dette jo er et billig introduksjonsalternativ, for en som allerede har strekt budsjettet. Min musikkilde er forresten en iPhone 16gb, og jeg ser folk nevner at iPods ikke er så kraftige, så jeg går utifra at dette også gjelder iPhone...? Er det bortkastet å kjøpe en pa2v2? Eller bør jeg heller vente til jeg har litt mer å rutte med og kan kjøpe en headsix eller ev. noe annet ...?

 

Edit:

Har et spørsmål til. Ser på bilder rundt omkring at de fleste som bruker ipods har en overgang fra den 30pinconnector til 3.5mm som de kobler til hodetelefonforsterkeren. Er det noen spesiell grunn til å bruke dette fremfor standardutgangen? Og hva heter en slik overgang? (og hvor får jeg ev. tak iden? ;) )

Endret av sinus'
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

vet ikke utgangseffekten på iphone, men er den lavere enn 30+30mW bør du vurdere forsterker. overgangen de bruker er for å få line out, klarere singal enn hodetelefonutgangen når man bruker forsterker

Lenke til kommentar

Kjøp for all del en pa2v2, det er en veldig grei og veldig billig første bærbare forsterker, og med en 80 ohms 770 så er det jo egentlig en nødvendighet med en forsterker.

 

Men, når det er sagt, (og som du har sagt), så bør du samtidig utnytte muligheten til å omgå iPhonens innebygde forsterker, og bruke den (sannsynligvis, jeg kjenner ikke til hva som er inni en iPhone) bedre forsterkerdelen i en dedikert forsterker.

 

Selv bruker jeg en slik... litt håpløst å betale 300 spenn for en kabel kanskje, men størrelsen er veldig grei, og kvaliteten virker god. (De skriver enn lavere verdi enn 200 om du ber dem om det.)

 

Edit: Tidligere brukte jeg en slik sammen med en vanlig jack-kabel, funka også veldig greit.

Endret av Sinsen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

pa2v2 og dt770 er en dårlig match om du har god nok spiller, og bare ok match om du har en svak spiller. Ville nabefalt å gå hakket opp til f.eks en headsix

Lenke til kommentar

Er denne kabelen like bra?

Noen som vet om det går ann å få kjøpt i norge? om hifiklubben har noe lignende, ev. bare plugg med 30pin -> 3.5mm som jeg ser også finnes på ebay ...? Blir nok en headsix på meg :)

 

...and sorry about your wallet

Endret av sinus'
Lenke til kommentar

Endelig kom de i posten! DT 770 Pro/80 :dribble:

 

Er en ren fornøyelse å høre på!!! :)

 

Jeg lurte på om noen har erfaring med innhøring/innkjøring? Leste litt på headfi at det var forskjellige meninger om det var noe vits eller ikke, men er det noen som har merket forskjell?

 

Angående forsterker så kjøpte jeg en meier-audio Corda 2move, og er veldig fornøyd. Spesielt med tanke på at det er en innebygd DAC som jeg bruker til PC. Har Creative Zen som kilde, så strengt tatt tror jeg ikke jeg trenger til vanlig bruk, men synes å høre tydelig forskjell når jeg drar på litt volum.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

burn in er definitivt now vits, spørsmålet er hvordan. noen gjør det til en forvirra kunst med pink noise etc, men den egenerelle regelen for folk med normalt vett er tanken om at det blir bedre lyd over tid :) naturlig innbrenning

Lenke til kommentar

Det ble forresten pa2v2. Lommeboken ropte høyt til hodet til slutt, så jeg får se hvordan det blir. Pa2v2 skal nok byttes ut i løpet av våren. Rent designmessig så vill jeg helst hatt denne. Den er jo bare nydelig! :) Men det spørs om det blir noe litt dyrerer og med D-til-A på meg og siden jeg også blir å bruke den endel med PC ;)

Ibasso d2 frister veldig, med all den gode omtalen + innebygd D-til-A

Endret av sinus'
Lenke til kommentar
Når jeg nå har anlegg til 16 tusen i stua burde jeg ihvertfall satse på ett headsett til halve prisen. Noen forslag? Linker? Er så kjekt om natta når du ikke kan spille høyt.

 

Du har et merkelig syn på penger du :p men du skal altså ha en headphone til 8000 ? eller både med en headphone og forsterker ? For vist du er opp i den prisklassen må du nesten ha en headphone forsterker uansett :p

Lenke til kommentar
Når jeg nå har anlegg til 16 tusen i stua burde jeg ihvertfall satse på ett headsett til halve prisen. Noen forslag? Linker? Er så kjekt om natta når du ikke kan spille høyt.

 

Hva er galt med forslagene du allerede har fått? Denon AH-D5000 + Gilmore Lite ender opp på litt over 8k. Om du kjøper Denon-klokkene på ebay kan du spare noen lapper i forhold til hva hifi-klubben tar. Kronasjene du sparer kan du bruke på en DAC, eventuelt ta det helt ut og kjøpe GS-1 i stedet for Gilmore Lite.

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Hehe, må bare si at det virker veldig viktig for PhoenixHunter å få frem at han har anlegg til 16 tusen i stua..

 

:roll:

 

16 tusen er aldeles ingenting for folk her inne, vet ikke hvorfor du bringer det frem hele tiden. I tillegg er dette en tråd for oss hodetelefonentusiaster (ett ord?).

 

Du har fått anbefalinger på headsett, forsterker og det du trenger.

 

Nok om det.

 

Selv har jeg ikke så veldig mye å skryte av, etter et visst antall med crap headset, ville jeg prøve noe bedre. Startet med Sennheiser HD515 og bruker det hjemme. Er veldig fornøyd med det. Hatt det ganske lenge, og det begynner å synge på siste vers. Er mye å reiser, da jeg er i forsvaret til daglig, så måtte ha noe annet en HD515'en å bruke når jeg ikke er hjemme. Kjøpte AKG 518DJ for litt siden, sammen med Samsung YP-P2. Er virkelig fornøyd med det kjøpet, AKG'en overrasket meg. Eneste som plager meg nå, er ved lengre bruk sliter jeg litt med å bli sliten i ørene pga. det strammer veldig mot hodet. Men det tøyes nok ut etterhvert, så ikke noe enormt problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...