Gå til innhold

Vista SP1-trøbbel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De har fortsatt ikke løst problemet med media samtidig som man kjører over nettverk. Poenget er unasett at det ikke kan være så fantastisk vanklig å forstå at andre har hatt problemer, det finnes mange veldokumenterte problemer med OSet, på samme måte som det ikke er så veldig vansklig å forstå at andre igjen kan ha hatt en relativt problemfri Vistatilværelse
Spørsmålet er da om folk faktisk har problemer eller om de "får problemer" fordi de leser at andre har det.

 

Jeg kjenner folk som har problemer med å skrive navnet sitt på et tastatur også, det betyr ikke at tastaturet er feilprodusert for å si det sånn :p

 

Jeg setter bare spørsmålstegn ved faktumet at Vista er et stadig tema, når man faktisk ser hvor mange i denne tråden som faktisk har en god vistaopplevelse.

 

Hvis man skal lese seg kloke på alle problemene andre har så kan man jo ikke bruke noen produkter i denne verden, det finnes jo problemer med alt og alle. Spørsmålet er om det er idioti eller uflaks eller annet som er skyld i problemene

Herre kong Sverre. Det må da være mulig å uttale seg kritisk om Vista uten å bli beskyldt for å være vrang, idiot, spedalsk osv osv. Vista har et par veldokumenterte problem som er en showstopper for en del brukere. Er det så vanskelig å forstå?

 

Har ikke selv opplevd problemer med Vista og bruker det gjerne, men man må da respektere at andre har problemer.

Lenke til kommentar

Det var en feil at den var der den var

 

http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=1364

 

MS kan nå ta å kjøsse seg sjøl der sola aldri skinner. Jeg er dritt lei detta SP1 tullet nå. Vista fungerer greit, men la nå for svarte f... i h.. folk få den oppdateringa! At folk som som har betalt tusenvis for dette, og ikke har et velfungerende OS uten SP1 skal da ikke måtte vente i flere måneder på noe som er ferdig, eller fordi de ikke betaler mangfoldige tusenlapper i året for MSDN eller technet plus.

 

Uansett, de fleste, inkl meg selv ser forbedringer og feilfiksinger ved SP1 beta, og nå er jeg interisert i å få systemet ut av beta før det går 18mnd etter landsering.

 

Jeg vet ikke, men jeg merker jeg rett og slett er dritt forbanna på MS og SP1 om dagen. De klarte å lansere Vista fort, så folk fikk betalt inn penger, men å få ut SP1, det skal gå mye lengre enn det tok å få Vista ut i butikken verden over.

 

Nok er nok. Vista er mitt absolutt siste MS OS. Ikke for det det er noe galt i Vista sånn sett, men den forbanna holdningen de har til sine kunder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
De klarte å lansere Vista fort, så folk fikk betalt inn penger, men å få ut SP1, det skal gå mye lengre enn det tok å få Vista ut i butikken verden over.

Fort ? Vista kom 6-7 år etter XP. Det er leeeeeenge.

Nok er nok. Vista er mitt absolutt siste MS OS. Ikke for det det er noe galt i Vista sånn sett, men den forbanna holdningen de har til sine kunder.

Syns MS her en grei holding til sine kunder. Derimot er jeg mer oppgitt over holdningen til alle som ikke er deres kunder. Full motarbeiding av åpne standarder og alltid bruke allverdens makt for å få igjennom ting på sitt eget vis. F.eks ODF vs OOXML parodien.

Lenke til kommentar
Det første som slår meg er at Vista fortsatt er et ganske ungt OS med tidenes største programkode (ca 8-16 GB installert). Det må jo være overveldende mye å feilsøke i, selv med microsofts ressurser. Det virker som oppdateringer gjør at problemer kommer og går litt vilkårlig. Noe som sier meg at Vista trenger mer modning før det blir et akseptabelt lavt nivå av feil til at jeg skal anbefale en overgang fra XP til Vista på min arbeidsplass.

 

Helt enig i at Vista ikke er noe jeg vil anbefale der jeg jobber. XP fungerer jo tross alt veldig bra. If it ain't broken, don't fix it.

Man bør kanskje få et par PCer over på Vista, slik at man har noe å evaluere etter. Hvis man gjør overgangen gradvis er det også mye lettere å finne feil (og programmer som ikke virker) før det blir for sent.

 

Til hjemmebruk vil jeg derimot anbefale Vista nå. Jeg mener ikke at de som har XP bør oppgradere til Vista (for det bør man ikke), men hvis man skal kjøpe en ny PC er det like greit å legge inn Vista. Særlig nå som minnemengder over 4 GB er relativt vanlig.

 

En liten kommentar ang minnemengde. Vista klarer ikke å utnytte mer en 3 GB ram på en hjemmemaskin som i alle tilfeller ca vil kjøre 32-bits. Det samme gjelder for XP. Dette blir da en helt feil påstand å komme med. Ytelsesmessig merket jeg ingen forskjell når jeg installerte 1 GB ram ekstra fra 2 GB i Vista på en maskin med T7500 prosessor fra intel. Vista oppleves som veldig tregt å jobbe med. Jeg bruker maskinen til en del nettverkstrafikk lokalt, kjører citrix, er på farten, prosjektorbruk, office og multimedia m.m. XP fungerer i dag mye bedre på alle disse feltene enn hva Vista gjør. Maskinen slås av og starter raskere i XP. Det er også raskere å starte programmer i XP, og jeg vil ikke påstå at Vista starter programmene raskere selv over tid når det skal ha lært seg at jeg starter disse programmene stort sett hver gang jeg fyrer opp maskinen. Jeg prøvekjørte Vista av og på i 6 mnd, og er ikke overbevist om at Vista gjør hverdagen min eller noen av de på jobben sin hverdag noe lettere. Om det blir slik at XP vil være støttet frem til ny Windows kommer er det mulig jeg instiller på å hoppe over hele Vista. Det er ikke noe vits i å kjøre Vista bare for å skape problemer og kostnader for bedriften når alternativet fungerer vel så godt. Privat vil jeg nok prøve Vista igjen når SP1 er sluppet.

Lenke til kommentar
Til hjemmebruk vil jeg derimot anbefale Vista nå. Jeg mener ikke at de som har XP bør oppgradere til Vista (for det bør man ikke), men hvis man skal kjøpe en ny PC er det like greit å legge inn Vista. Særlig nå som minnemengder over 4 GB er relativt vanlig.

En liten kommentar ang minnemengde. Vista klarer ikke å utnytte mer en 3 GB ram på en hjemmemaskin som i alle tilfeller ca vil kjøre 32-bits. Det samme gjelder for XP. Dette blir da en helt feil påstand å komme med.

Hvor har du det fra? Det er da mange som velger x64-utgavene av både Vista og XP nettopp fordi de vil utnytte mer enn 3 GB ram. Både Vista og XP klarer å utnytte mer enn 3GB på vanlige hjemmePCer bare man velger rett versjon av OSet.

 

Ytelsesmessig merket jeg ingen forskjell når jeg installerte 1 GB ram ekstra fra 2 GB i Vista på en maskin med T7500 prosessor fra intel.

Hva du opplever trenger ikke å være relevant for andre. Det kan godt hende mange ikke vet hvor mye ram de egentlig trenger og derfor kjøper mye mer enn nok og ikke opplever noen ytelseøkning ved ytterligere minneøkninger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det første som slår meg er at Vista fortsatt er et ganske ungt OS med tidenes største programkode (ca 8-16 GB installert). Det må jo være overveldende mye å feilsøke i, selv med microsofts ressurser. Det virker som oppdateringer gjør at problemer kommer og går litt vilkårlig. Noe som sier meg at Vista trenger mer modning før det blir et akseptabelt lavt nivå av feil til at jeg skal anbefale en overgang fra XP til Vista på min arbeidsplass.

 

Den var litt "søt". :)

 

Tror det er en stund til at større sites vil anbefale/sette igang en roll-out av XP.

De må jo også først være "på XP" noe definitivt ikke alle sites/arbeidsplasser er.

 

Har jobbet noen uker i en større bank i England.

 

Der kjører de fremdeles NT SP4 og Win2000 på alt av PC-er (og P3/P4).

 

Bankenes Onkel Skrue.. hvor de ansatte må betale for te/kaffe fra automatene. Blir bra overskudd av slikt. :)

 

Er nok kun i "nerdenes verden" hvor man "bare må ha" siste SP/"betas" av både OS og diverse søpleprogs.

 

Har selv blitt mer positiv til Vista, ikke minst etter å ha sett at "upgrade-funksjonen" fra XP funker aldeles glimrende, noe jeg ikke vil si jeg har vært vant med tidligere OS-versjoner (fra MS).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

En ting som har forvirret meg en stund nå, er den nye kjernen som skal være inkludert i Vista SP1. I følge Wikipedia brukes Windows Server 2008 kjernen i Vista SP1 (noe som i følge Wikipedia vil føre til bedre ytelse), men hva er egentlig Win2k8-kjernen pr definisjon? Er dette en forbedret Vista kjerne, eller er det en ny kjerne bygget opp fra grunnen av?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
hva er egentlig Win2k8-kjernen pr definisjon? Er dette en forbedret Vista kjerne, eller er det en ny kjerne bygget opp fra grunnen av?

Det er en endret/forbedret Vista kjerne såvidt jeg vet. Endringer som måtte til i Server versjonen kommer til klient versjonen via SP1. Dette kort og godt pga at MS har hatt et års tid ekstra med Server utgaven. Blant annet er dette endringer i hvordan RDP er er lagt inn siden WIn2K8 server kan gjøres uten GUI.

 

Det som er mest forvirrende for meg meg Vista er at jeg ikke finner noen egentlig årsak til å gå over fra XP. Noe som er ganske snodig når det er 6-7 år mellom disse OS'ene. Snodig!

Lenke til kommentar

Den største tabben MS har gjort med Vista i mine øyne, er å lage alt for mange versjoner.

Jeg har selv Ultimate (kostet ikke stort ekstra som OEM), men ser jo at det egentlig bare er tull. Har ikke peiling hva som er i Ultimate som ikke er i de andre, men tror ikke det er mye. Eneste jeg har lagt merke til er at jeg fikk laste ned Texas Hold'em. Dyreste poker-spillet jeg noen gang har kjøpt :)

Lenke til kommentar

Med Business/Ultimate/Enterprice slipper man å være begrenset til den forkrøplede nettverk/fildelingen (simple filesharing) som er i Home.

I Business/Ultimate/Enterprice har man full kontroll.

En annen ting som irriterer meg i home versjonene (både xp og vista)er at man ikke har fulle security instillinger på fil/ntfs nivå samt tilgang til local user MMC console og grou policy snap-in.

Lenke til kommentar
Med Business/Ultimate/Enterprice slipper man å være begrenset til den forkrøplede nettverk/fildelingen (simple filesharing) som er i Home.

I Business/Ultimate/Enterprice har man full kontroll.

En annen ting som irriterer meg i home versjonene (både xp og vista)er at man ikke har fulle security instillinger på fil/ntfs nivå samt tilgang til local user MMC console og grou policy snap-in.

 

Hmm. Hvordan ser filesharing og security settings ut i Business/Ultimate/Enterprise? Er ikke ekspert på slike ting, mens har ihvertfall nok av valg rundt disse tingene til å kunne gå meg vill i alternativene jeg har (har Vista Home Premium).

Lenke til kommentar

Er enig i at MS bør slutte med tullet med å holde igjen SP1 for no reason(???). Sitter på en leagl Vista business, med en eller annen betaversjon av sp1, og ivrer etter å prøve final. Men neeeida. Må vel kanskje laste ned el-pirato da? Men det har jeg seriøst ikke lyst til!

Lenke til kommentar

De har sagt at grunnen er, noen 3 parts driver produsenter ikke har fulgt retningslinje dems ved driverinstallasjon, slik at disse må reinstalleres etter at SP1 er inne.

Det er nok de som ikke vet hvordan dette skal gjøres, og bør derfor kanskje ikke tvinges ut på windows update. Men hvorfor skal ikke de som ønsker dette få lov? Det kan ikke være sånn at flere millioner må vente fordi det er snakk om noen svært få elendige drivere noen få har?

 

Å legge den ut på microsoft download ville tatt 2 minutter.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...