Gå til innhold

Vista SP1-trøbbel


Anbefalte innlegg

Ja, jeg er enig i at disse som hevder at Vista (64 bit ikke minst) er så stabilt og problemfritt, ikke kan være verdens mest avanserte og krevende (kravstore?) brukere. Fint om dere kanskje sier litt hva dere bruker PCn deres til, så man får en idé om hvor landet ligger.

 

Skal vi se, bruker både Vista 32-bit og 64-bit.

Hva jeg bruker PC-en til. Tja, alt fra vanlig standard-ting, til testing av software, komprimering/encoding, overvåking, utvikling av diverse, redigering av foto/film.

På 64-bit spiller jeg dessuten litt når jeg har tid, da først og fremst TF2.

 

Er vel egentlig bare en feil/bugg jeg kan komme på jeg har hatt med Vista det siste året, og det er vel under en innstalasjon av en ny WD-disk, hvor Windows nektet å finne en driver til den, og jeg måtte spesifere at den var i system32-mappen.

 

Nettverksytelsen har heller ikke plaget meg så mye, men nå overfører jeg det meste trådløst, og da er det ikke så stor hastighet man får uansett via "54"-mbit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nettverksytelsen er som jeg skrev i mitt forrige innlegg kraftig forbedret i SP1, og jeg merker nå ingen forskjell fra XP til Vista, verken ved kopiering mellom nettverksdisker eller annen nettverksaktivitet.

 

Og ATWindsor, selvfølgelig forstår jeg at min bruk kan være forskjellig fra andres. Men folk sitter med 512mb ram og en p3 1.8ghz og klager over at ting går treig. Folk må forstå at ny software og krever en viss ny hardware.

I tillegg får jo oppslagene i alle mulig aviser osv det til å høres ut som maskinen ikke starter bare man ser på en Vista-pappeske. Jeg bruker vista mot min 2008 server med nettverksdeling og mediastreaming hjemme. Og jeg bruker det med Office osv på jobb. Ingen problemer for min del.

 

De har fortsatt ikke løst problemet med media samtidig som man kjører over nettverk. Poenget er unasett at det ikke kan være så fantastisk vanklig å forstå at andre har hatt problemer, det finnes mange veldokumenterte problemer med OSet, på samme måte som det ikke er så veldig vansklig å forstå at andre igjen kan ha hatt en relativt problemfri Vistatilværelse.

 

AtW

 

Er det så vanklig å fatte? Ta nettverksytelse, det er veldokumenterte problemer med nettverksytelse sammen med media-avspilling, det er vel ikke så utrolig vansklig å tenke at noen driver med nettversktrafikk samtidig sm man spiller media?

 

Er det Windows Explorer som forårsaker denne tregheten? Bruker selv bare Total Commander, og merker ingenting til denne tregheten. Har ingen problemer med å spille av media (fra nettverksstasjon) mens jeg kopierer store filer (både lokalt og mellom maskiner).

 

Det er selve nettverks-stacken i Vista som skaper problemet. Å spille av meida krever ikke mye båndbredde, så problemet er ikke at man ikke kan spille media mens man kopierer, problemet er at kopiereing går gudjammerlig tregt, om man spiller av media samtidig.

 

AtW

Lenke til kommentar

men bare for å ha sagt det, uten tilstrekkelig hardware så er det jo ingen tvil om at XP er bedre da den ikke er så kravstor, skal absolutt ikke krangle på det :p

 

Hovedgrunnen til at jeg kjører Vista er vel mest fordi jeg ikke merker stort forskjell og at det er såpass stabilt :D

 

Forresten: har aldri hatt problemer med media og nettverksoverføringer, streamer til xbox'en, overfører filer mellom disker og maskiner og spiller WOW og ser på tv-serier på skjerm nummmer 2 uten antydning til hakking eller tap av hastighet.

Eneste jeg merker bittelitt er visst Seti@home står på full pupp mens jeg gjør alt det overstående :p

Lenke til kommentar
Det er selve nettverks-stacken i Vista som skaper problemet. Å spille av meida krever ikke mye båndbredde, så problemet er ikke at man ikke kan spille media mens man kopierer, problemet er at kopiereing går gudjammerlig tregt, om man spiller av media samtidig.

 

Dette skjer ikke hos meg. Har 2 maskiner, en med Vista Business og en med XP Pro. Overføringshastigheten er tilnærmet lik på begge maskinene, uansett om jeg spiller av media eller ikke.

Lenke til kommentar
Ja, jeg er enig i at disse som hevder at Vista (64 bit ikke minst) er så stabilt og problemfritt, ikke kan være verdens mest avanserte og krevende (kravstore?) brukere. Fint om dere kanskje sier litt hva dere bruker PCn deres til, så man får en idé om hvor landet ligger.

 

Sier du det gitt? Hjemme har vi Vista Ultimate x64 på 3 maskiner. Disse brukes til omtrent "alt". Videoredigering, fotobehandling, spill, programutvikling, you name it. Vet ikke hvor "kravstore" andre er, men jeg vet at det vi bruker maskinene til hjemme er relativt heftig. Og vi har ennå ikke hatt noen problemer med hverken stabilitet eller BSOD på Vista x64 på noen av maskinene. Men det er jo selvfølgelig snakk om å ha maskinvare som greier å dra dette rundt.

Lenke til kommentar
De har fortsatt ikke løst problemet med media samtidig som man kjører over nettverk. Poenget er unasett at det ikke kan være så fantastisk vanklig å forstå at andre har hatt problemer, det finnes mange veldokumenterte problemer med OSet, på samme måte som det ikke er så veldig vansklig å forstå at andre igjen kan ha hatt en relativt problemfri Vistatilværelse.

 

AtW

 

Spørsmålet er da om folk faktisk har problemer eller om de "får problemer" fordi de leser at andre har det.

 

Jeg kjenner folk som har problemer med å skrive navnet sitt på et tastatur også, det betyr ikke at tastaturet er feilprodusert for å si det sånn :p

 

Jeg setter bare spørsmålstegn ved faktumet at Vista er et stadig tema, når man faktisk ser hvor mange i denne tråden som faktisk har en god vistaopplevelse.

 

Hvis man skal lese seg kloke på alle problemene andre har så kan man jo ikke bruke noen produkter i denne verden, det finnes jo problemer med alt og alle. Spørsmålet er om det er idioti eller uflaks eller annet som er skyld i problemene

 

/M

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar

Tror mange har forutintatte meninger om Vista, men akkurat dette med nettverksproblemene er godt dokumentert.

 

Forøvrig synes jeg det er teit at folk med alt for dårlig PC (512 MB minne f.eks) klager over at Vista er tregt. Nå finnes det riktignok noen som kjøpte PC med så lite minne der Vista var inkludert. Disse har grunn til å være irritert. Det er dog PC-produsentets skyld, ikke MS'.

Lenke til kommentar
Tror mange har forutintatte meninger om Vista, men akkurat dette med nettverksproblemene er godt dokumentert.

 

Forøvrig synes jeg det er teit at folk med alt for dårlig PC (512 MB minne f.eks) klager over at Vista er tregt. Nå finnes det riktignok noen som kjøpte PC med så lite minne der Vista var inkludert. Disse har grunn til å være irritert. Det er dog PC-produsentets skyld, ikke MS'.

 

My point exactly.

Lenke til kommentar
De har fortsatt ikke løst problemet med media samtidig som man kjører over nettverk. Poenget er unasett at det ikke kan være så fantastisk vanklig å forstå at andre har hatt problemer, det finnes mange veldokumenterte problemer med OSet, på samme måte som det ikke er så veldig vansklig å forstå at andre igjen kan ha hatt en relativt problemfri Vistatilværelse.

 

AtW

 

Spørsmålet er da om folk faktisk har problemer eller om de "får problemer" fordi de leser at andre har det.

 

Vel personlig var jeg glad når jeg leste om det, fikke jeg ihvertfall en forklaring på de uforklarlig elendige hastighetene man fikk på nettverkskopiering.

 

AtW

Lenke til kommentar

Problemer med nettverksytelse (fremdeles etter SP1) er antagelig hovedsaklig grunnet 3'de part firewalls som gjør det treigt grunnet anerledes (og bedre) packet inspectation i Vistas nye modell WFP (Windows Filtering Platform).

Et eksempel er ZoneAlarm 7.1 - tidligere build hvor denne bremset Vista nettverksytelse sinnsykt men ble rettet opp i senere build.

 

Når det gjelder artikkel forfattere på dette forumet må jeg bare gi "thumbs down" .Vg gjør litt bedre research for dere publisere artikler.

Alle nevnte programvarer p.d.d 21/2 har versjoner hvor det er rettet opp for SP1 bortsett fra et par unntak (som ligger til utbedring hos 3'de part).

 

 

Følgende programmer vil ikke starte etter installasjon av Vista SP1:

 

Bitdefender AV and Internet Security v.10.

Fujitsu Shock Sensor v 2.1.0.0.

Jiangmin KV Antivirus v. 10 og 2008.

Trend Micro Internet Security 2008.

Zone Alarm Security Suite 7.1.

Produsentene av disse programmene prøver nå å finne en løsning på problemene, men det er uvisst om de greier dette før SP1 slippes i mars. Det utelukkes ikke at flere programmer kan ha tilsvarende problem.

 

Bitdefender AV and Internet Security v.10. = Er OK

Fujitsu Shock Sensor v 2.1.0.0. = Ikke OK

Jiangmin KV Antivirus v. 10 og 2008. = Er OK

Trend Micro Internet Security 2008. = Er OK

Zone Alarm Security Suite 7.1. = Er OK med 7.1.218.0 og senere

 

 

 

Det skal nevnes at jeg hadde Trend 2008 installert på begge mine Vista systemer

en med 64bits og en med 32bits føre innlegging av SP1 og hadde ingen problemer.

 

Må også understreke at nettverksytelse med SP1 , sharing , filkopiering går så det griner her.

Lenke til kommentar
Det er selve nettverks-stacken i Vista som skaper problemet. Å spille av meida krever ikke mye båndbredde, så problemet er ikke at man ikke kan spille media mens man kopierer, problemet er at kopiereing går gudjammerlig tregt, om man spiller av media samtidig.

 

Dette skjer ikke hos meg. Har 2 maskiner, en med Vista Business og en med XP Pro. Overføringshastigheten er tilnærmet lik på begge maskinene, uansett om jeg spiller av media eller ikke.

 

Og hvilken hastighet er det snakk om?

 

AtW

Lenke til kommentar
Problemer med nettverksytelse (fremdeles etter SP1) er antagelig hovedsaklig grunnet 3'de part firewalls som gjør det treigt grunnet anerledes (og bedre) packet inspectation i Vistas nye modell WFP (Windows Filtering Platform).

 

Må også understreke at nettverksytelse med SP1 , sharing , filkopiering går så det griner her.

 

Evt dette media-problemet som fortsatt eksisterer i beste velgående da.

 

Ellers går også filkopiering over nett vesentlig bedre hos meg enn før, men det går vel ikek akkurat så det griner. 40-50 MB/s kanskje.

 

AtW

Lenke til kommentar

Lest litt rundt og det viser seg nå at microsoft i samråd med disse leverandørene bevisst har blokkert disse programmene/versjonene som ikke er kompatible med SP1.

Dette er bare positivt.

Hvem husker ikke f.eks SP2 installasjon på XP som krasjet OSet (ikke bootbart) helt om man f.eks hadde deamontools installert.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Forøvrig synes jeg det er teit at folk med alt for dårlig PC (512 MB minne f.eks) klager over at Vista er tregt. Nå finnes det riktignok noen som kjøpte PC med så lite minne der Vista var inkludert. Disse har grunn til å være irritert. Det er dog PC-produsentets skyld, ikke MS'.

 

Vel, nå har en del butikker gått til sak mot MS i USA pga. at MS selv informerte om at 512Mb/1Gb var "Vista Capable".

Mange av sluttkundene deres kjøpte maskinen før Vista ble lansert (med en "upgrade deal"), butikkene (og PC produsentene) hadde vanskelig med å vurdere de reelle kravene på et pre-release tidspunkt.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor alle disse XP elskerne kommer fra jeg? Har selv selfølgelig brukt XP i årevis og lurer på hvor dere har fra at XP er så utrolig uberstabilt? Gjennom mange år med XP har jeg opplevd bugs og crash både titt og ofte på mange PC-er.

Kjøpte ny PC med Vista for et par måneder siden. Var selvfølgelig litt nervøs siden man har hørt så mye negativt om Vista, men etter å ha brukt Vista i et par måneder kan jeg trygt si at dette er den mest stabile PC jeg noen gang har hatt. <3 Vista

Lenke til kommentar
Lurer på hvor alle disse XP elskerne kommer fra jeg? Har selv selfølgelig brukt XP i årevis og lurer på hvor dere har fra at XP er så utrolig uberstabilt? Gjennom mange år med XP har jeg opplevd bugs og crash både titt og ofte på mange PC-er.

Kjøpte ny PC med Vista for et par måneder siden. Var selvfølgelig litt nervøs siden man har hørt så mye negativt om Vista, men etter å ha brukt Vista i et par måneder kan jeg trygt si at dette er den mest stabile PC jeg noen gang har hatt. <3 Vista

 

Hehe, jeg tror de kommer fra Vista, det mangler forsåvidt ikke på feil og dårlige implementasjoner i XP heller, men laternativet gjør at XP skinner i et bedre lys :). Personlig synes jeg ikke Vista er et alt for ille OS samlet sett, men det bidrar desverre ikke med noe særlig nytt som er viktig heller, og ordner i liten graden gamle XP-problemer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sånne tråder er morsomme, særlig for en som har vært med noen år, har vært slik ved hver eneste nye MS OS versjon som har kommet, husker det var særlig mye ramaskrik når MS kom med MS-DOS 6.0 i 93 - var mange som aldri skulle kjøre annet enn DOS 5.0..... :thumbup:

 

Bare vent et år så har nok pipa fått en annen låt :innocent:

Lenke til kommentar
Sånne tråder er morsomme, særlig for en som har vært med noen år, har vært slik ved hver eneste nye MS OS versjon som har kommet, husker det var særlig mye ramaskrik når MS kom med MS-DOS 6.0 i 93 - var mange som aldri skulle kjøre annet enn DOS 5.0..... :thumbup:

 

Bare vent et år så har nok pipa fått en annen låt :innocent:

 

Hehe, det var noen som sa "bare vent et år" når ME kom også ;)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...