Gå til innhold

Hvordan øke hastigheten ved flytting av datafiler mellom diskene?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal overføre store mengder data fra interne esata disker til en ekstern 1TB WD harddisk 7200rpm ved bruk av USB 2.0, men hastigheten på flytting og kopiering ligger kun på ca. 20-25 MB/sec. Er det mulig å øke denne hastigheten evt. ved justeringer i Windows?

 

Bruker Windows Vista Ultimate

 

Håper på svar!

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes en veldig tungvint måte å forbedre det på: Demontere det eksterne diskkabinettet, ta ut harddisken, plassere den internt i PC-en med IDE (PATA) eller SATA tilkobling. Da skal det gå så raskt som harddisken klarer å lese/skrive data. Det er snakk om ca 50-70 MB/s på vanlige harddisker.

 

Som sagt, omveien er svært tungvint. Noen eksterne disk-kabinetter er bygget sånn at man må bryte garantien for å få åpnet den også. Ikke særlig optimalt.

Lenke til kommentar
Det finnes en veldig tungvint måte å forbedre det på: Demontere det eksterne diskkabinettet, ta ut harddisken, plassere den internt i PC-en med IDE (PATA) eller SATA tilkobling. Da skal det gå så raskt som harddisken klarer å lese/skrive data. Det er snakk om ca 50-70 MB/s på vanlige harddisker.

 

Som sagt, omveien er svært tungvint. Noen eksterne disk-kabinetter er bygget sånn at man må bryte garantien for å få åpnet den også. Ikke særlig optimalt.

 

Hei igjen!

Jeg har funnt ut en ting som øker hastigheten ved flytting av data mellom interne og eksterne disker. Fremgangsmåten er som følger:

 

1)Høyreklikk på ikonet for disken

2)Velg properties

3)Velg hardware under properties

4)Velg harddisk og så trykk properties under hardware

5)Velg så policies og merk av for Optimize for performance

 

Samme fremgagsmåte brukes for å øke hastigheten på interne disker, men hvor man da merker av for "enable advanced performance" under "policies"

 

Dette medfører imidlertid en økt risiko for å miste data, især om man ikke husker å sette instillingene tilbake før man kobler fra disken.

Lenke til kommentar

Hvor stor ytelsesøkning oppnådde du med dette?

 

Du kan muligens skvise noen MB mer ut av overføringen ved å bruke verktøyet KillCopy og prøve litt forskjellige innstillinger. Parallell, read boost, write boost og 1-2 MB cache funker jevnt over best hos meg. Jeg har opplevd at dette verktøyet kan gjøre underverker for overføring mellom partisjoner på samme disk. Viktig å lagre dette som default settings før man starter en overføring, endringer underveis slår ikke like bra ut.

Endret av KAS
Lenke til kommentar
Hvor stor ytelsesøkning oppnådde du med dette?

 

Du kan muligens skvise noen MB mer ut av overføringen ved å bruke verktøyet KillCopy og prøve litt forskjellige innstillinger. Parallell, read boost, write boost og 1-2 MB cache funker jevnt over best hos meg. Jeg har opplevd at dette verktøyet kan gjøre underverker for overføring mellom partisjoner på samme disk. Viktig å lagre dette som default settings før man starter en overføring, endringer underveis slår ikke like bra ut.

 

Det er ikke den helt store økningen, men ca. 10%. Raskeste måten å flytte store mengder data er etter min erfaring og gjør det i flere operasjoner i stedet for å ta alt på en gang. Videre så unngår du ved å flytte alt på en gang(feks 500GB), å binde bruken av disse diskene svært lenge, da det går ekstra langsomt om du skal benytte en av diskene, mens du flytter slike mengder data.

Lenke til kommentar
Nei, du kan ikke øke hastigheten fordi det er USB2 grensesnittet som er den begrensede faktoren.

 

Den hastigheten du her oppgir er helt normal for eksterne usb2 disker.

 

Det er ikke USB 2.0 som hardware i seg selv som setter disse begrensningene, da USB 2.0. i prinsippet skal kunne overføre 50-60 MB/s. Noe av den samme problematikken ser man også ved esata, kun få prosent av kapasiteten utnyttes. Derfor går mange til anskaffelse av raptor-disker ol. med 10-12000 rpm. for å øke hastigheten, problemet med disse diskene mht HTPC er igjen støynivået.

Lenke til kommentar

Jo, usb setter begrensningen - usb2 gir 480mbits potensiell baandbredde paa en delt bus, og er ikke spesielt effektiv ettersom det er en delt bus. Sammenligner man med firewire saa greier firewire ofte aa komme i naerheten av teoretisk maks fordi det er lagt opp som peer to peer overfoeringer i motsetning til usb sin delte bus. grunnen til at man ikke naar 480mbits, er ett samspill mellom drivere, chipset baade internt og hos usb-disken, og svakheter i usb-specsene naar det kommer til filoverfoering.

 

sata-baserte loesninger er per idag begrenset av fysisk overfoeringshastighet fra disken, saafremt man holder seg til vanlige loesninger med en disk per sataport. sata-300 er faktisk en begrensning naar man bruker enkelte loesninger, og er designet for aa enkelt kunne fungere bra til vanlig bruk uten ytelsesproblemer i en grei periode.

Lenke til kommentar

Optimize for performance og advanced performance er så vidt jeg vet kun justeringer av bufferet som benyttes skriving på disken. I teorien skal man også kunne oppnå tilsvarende hastighet ved å benytte bl.a. killcopy eller liknende programmer ettersom disse har egne buffer. Om du benytter windows xp kan du også bruke cacheman (5.50 er vel gratis) til å justere buffre og hvordan windows arbeider med data.

 

Men fortsett og komme med tips, triks og erfaringer for å øke hastigheten til og fra disken! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...