Gå til innhold

Fremtidsplaner innen fotografiens verden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hvordan arbeidsdagen til en krigsfotograf er, men tipper det ikke ordet "gøy" er riktig beskrivelse av det man avbilder. Eneste til krigsfotograf jeg har sett, er han i "We were soldiers", og det var ikke akkurat noe hyggelig. Dette var selvfølgelig film, og gerilliakrig i Vietnam, men sitter likevel med et inntrykk.

 

Å dokumentere død er ikke noe jeg kunne tenke meg å drive med...

Lenke til kommentar
Eneste til krigsfotograf jeg har sett, er han i "We were soldiers", og det var ikke akkurat noe hyggelig. Dette var selvfølgelig film, og gerilliakrig i Vietnam, men sitter likevel med et inntrykk.

Har sett den filmen før, og synes det så "spennende og interessant" ut, egentlig. Selv om det ikke vil bli like utrolig som han i filmen da, når kamera blir skutt ut av armene på han. (?).

 

Lærling er ikke eneste alternativ i tæret såvidt meg bekjent, du kan ha fotografere i førstegangstjenesten også

Hva gjør man da? :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
HER har du drømmetjenesten. Bare å søke.

 

Også har de fotografer i etteretningstjenesten, men det må du ikke si til noen.

 

Opptakskrav:

VG2 medier og kommunikasjon. - så da går nok Gissan feil linje

I parantes bemerket, usedvanlig tåpelig. Er nok folk fra M&K som ikke kan fotografere, og nok folk som aldri har vært borti M&K som kan fotografere. Og en godt utviklet fotointeresse er uansett ti tusen ganger bedre enn det lille man har om foto på M&K..

 

Vurderer faktisk å sende en indignert e-post til forsvaret om dette. :p

 

(Jeg begynner å bli gammel)

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hvordan arbeidsdagen til en krigsfotograf er, men tipper det ikke ordet "gøy" er riktig beskrivelse av det man avbilder. Eneste til krigsfotograf jeg har sett, er han i "We were soldiers", og det var ikke akkurat noe hyggelig. Dette var selvfølgelig film, og gerilliakrig i Vietnam, men sitter likevel med et inntrykk.

 

Å dokumentere død er ikke noe jeg kunne tenke meg å drive med...

 

 

"We were soldiers" er ikke bare film. Filmen er basert på boken "We were soldiers", krigsfotografen ble spilt av skuespilleren Barry Pepper. Krigsfotografen og forfatteren av boken er Joseph L. Galloway eller bare Joe Galloway.

 

Link1

 

Link2

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål fra en som også kunne tenke seg å drive med foto..

 

Fotografi som kunst, konseptbilder og saker og ting til å henge på veggen. Er det mulig å jobbe med det i Norge, eller blir det for lite pæng? Må vel spe på litt med andre typer fotovirksomhet ved siden av isåfall.

 

Har sett litt på forskjellige fotohøyskoler (begynner 3. året på MK nå), Norges Kreative Fagskole frister litt. Hva annet kan man gjøre for å.. bli fotograf? Liker ikke så godt journalistisk foto.

Lenke til kommentar

Det opplagte du gjør er jo å søke Telemark bataljon eller en annen avdeling som tjenestegjør i utlandet. Da får du relevant trening i Norge gjennom førstegangstjenesten og så ett eller flere år i Afganistan eller hvor nå Norge kommer til å ha soldater på den tid.

 

Fordelene er mange: For det første vil du få erfaring fra krigshandlinger og bli voksen relativt raskt slik at et evt valg som krigsreporter ikke bare blir et pubertalt innfall men mer veloverveid. Det er forresten et poeng å ha noe livserfaring og "know your way around" når man skal ferdes og improvisere der hvor intet er lagt til rette for deg.

 

For det andre erverver du militærfaglig kunnskap, ikke bare mht overlevelse og hvordan man bør forholde seg under ild, men også om hva som skjer. Du blir bedre å bedømme situasjoner og i tillegg i stand til å vite hva du tar bilde av.

 

For det tredje får du også tatt mye bilder som soldat under utenlandsoperasjoner. Selv fikk jeg fotointeressen min mens jeg var på utenladsoppdrag.

 

For det fjerde kan det jo hende at en slik tjeneste gjør at du ombestemmer deg. Jeg vil tro at de fleste som er på utenlandstjeneste opplever at kamerater dør - enten i tjeneste eller etter hjemkost for egen hånd. Og dette er et greit perspektiv å ha med seg.

 

Utenlandstjeneste er forresten greit betalt slik at du kanskje har noen kroner til å investere i fotovirksomhet senere dersom alternativ karrie velges.

 

Men personlig ville jeg ikke nølt med å søke utenlandstjeneste dersom krigsområder virker forlokkende på deg. Det må da være den mest relevante erfaring man kan ha for en evt. krigsfotgrafkarriære.

Lenke til kommentar

hva skal du leve av? Fuglebilder? Da har jeg nyheter til deg. Norge flommer over av svært gode fuglefotografer, og det skal bli veldig vanskelig å hevde seg, og kor mange kjøper disse bildene?

 

Jeg har vært på flere foredrag av svært dyktige fuglefotografer, som ikkje engang har fått inn 1 krone på bildene sine.

Lenke til kommentar

Vel, jeg kjenner en fuglefotograf som får sine bilder publisert i både bøker og blader. Han har en dagjobb, men reiser til og med så langt som til Sør-Afrika for å ta bilder i "embeds medfør".

 

Men som ren kunstfotograf bør man nok være ufør for å slippe å ha en annen inntekt. Eller alderspensjonist, ha en sugardady/mommy eller en sponsor. Det siste tror jeg man må til utlandet for å finne, og fra malerkunsten vet man at det hjelper godt å være homofil for å få en sponsor i galleri/kunstverdenen.

 

De fleste kunstfotografer (som Morten Løberg) er nødt til å ha en dagjobb, men jeg synes det er verdt det.

Lenke til kommentar

Hei Gissan,

 

Jeg er på nettopp ferdig med videregående og jobber aktivt som pressefotograf. Jeg har ikke så veldig lyst å legge ut om alt jeg jobber med på et åpent forum som dette, men jeg har veldig lyst å svare spørsmål du kan ha over f.eks mail/pm eller msn slik at dette er noe du vet nok om når du kommer til tidspunket du må ta et valg.

 

Jon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...