Gå til innhold

Fremtidsplaner innen fotografiens verden


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg går nå på VG1 (og er dermed 16 år), Studiespesialiserende linje, og ender opp med generell studiekompetanse etter tre fullførte år der.

Ved siden av skolen jobber jeg i en elektronikkjede og trives med det, mens lønnen brenner i lommen og fotoutstyr blir kjøpt.

Forhåpningene mine for fremtiden er å jobbe med fotografering, og leve av det. Hvordan det skal gjennomføres er jeg derimot usikker på, og trenger innspill. Er fotoutdanning et must? Hvor mye teller en ordinær fotoutdanning, i forhold til en virkelig god portefølje? Hva med folkehøgskole? Er det smartest å starte på egenhånd, eller i en allerede godt etablert bedrift? Hvordan er det å jobbe som pressefotograf for en avis, og ikke som frilanser - fordeler / ulemper? Er det smart av meg å søke på en lignende stilling som jeg har nå, bare med større ansettelse (50% eller noe) og drive med fotograferingen på siden, eller burde jeg fullt og helt gå for drømmen min?

 

Takker for alle gode svar og innspill. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du jobbe som pressefotograf kan du gjøre det på to måter, enten uten utdanning eller med. Hvis du jobber deg opp uten formell utdanning kan du komme langt, men det kommer jo helt an på deg. Med utdanning, fra f.eks fotojournalistikk på høgskolen i oslo, får du jobb i hovedstadsaviser fra første stund. Men alt kommer selvsagt an på deg og hvor flink du er.

 

Hvis jeg har forstått det riktig foretrekker du naturfoto, og det finnes ytterst få naturfotografer som lever av det. De fleste har det som en hobby og bi-inntekt. Og slik vil jo også hobbyen forbli en hobby.

Lenke til kommentar
Skal du jobbe som pressefotograf kan du gjøre det på to måter, enten uten utdanning eller med. Hvis du jobber deg opp uten formell utdanning kan du komme langt, men det kommer jo helt an på deg. Med utdanning, fra f.eks fotojournalistikk på høgskolen i oslo, får du jobb i hovedstadsaviser fra første stund. Men alt kommer selvsagt an på deg og hvor flink du er.

 

Hvis jeg har forstått det riktig foretrekker du naturfoto, og det finnes ytterst få naturfotografer som lever av det. De fleste har det som en hobby og bi-inntekt. Og slik vil jo også hobbyen forbli en hobby.

Nettopp. Naturfoto er det jeg interesserer meg aller mest for, men alt innenfor fotografi er gøy. Pressefotograf er vel det som høres minst gøy ut, mens jobb som frilanser med fotojobber i bryllup og studio havner et sted midt i mellom natur og presse, vil jeg tro..

 

Hvor mye tjener du etter fotojournalistikk fra høgskolen i Oslo, ved jobb i - la oss si - VG? Hvis man er middels flink?

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke uttale meg om noen lønn, da jeg ikke vet det, men det jeg vet er at du ikke får jobb som fotograf i VG hvis du ikke er mer enn middels flink.

Jeg mener at man har tatt fotojournalistikk-studiet, fullført det på et generelt basis, men ikke er den som utmerker seg aller mest blant medstudentene.

 

Jeg tolket dette; med utdanning, fra f.eks fotojournalistikk på høgskolen i oslo, får du jobb i hovedstadsaviser fra første stund som om man garantert var sikret jobb ved fullført utdanning. Fortell meg gjerne hvordan det kan tolkes annerledes.

Lenke til kommentar

Fra jobbfeber.no:

En fotojournaliists inntekt varierer fra hvor du er ansatt, og svært mange jobber free-lance. Free-lance vil si at du ikke er ansatt ett fast sted, men at du selger dine tjenester til flere arbeidsgivere eller firmaer fra oppdrag til oppdrag. Gjør du en god jobb og jobber normalt hardt, kan du tjene rimelig bra. Mange tjener mellom 300-450.000.- i året.

Endret av Gissan
Lenke til kommentar

Kanskje du kan slenge en epost til en av pressefotografene du setter pris på og høre hva har/hun har å si om utdanning og å komme seg innenfor? Jeg tipper at mange pressefotografer bare gjør jobben sin uten altfor mye ego-stryking, så en epost fra en 16-åring vil sikkert få et svar.

 

Som andre sier, så er det stor konkurranse i naturfotografien.

Lenke til kommentar

Ang. utdanning eller ikkje, så har det lite å seie. Ei god portefølje er alfa og omega. Ein kunde bryr seg alltid om resutltat og kun resultat.

Nokon kan kanskje nytte godt av ei fotoutdanning, men hvis du verkeleg brenn for det og er ein kreativ sjel, så har du lettare for å klare å utvikle din eigen stil og finne dine eigne "fasitar".

Lenke til kommentar
Nokon kan kanskje nytte godt av ei fotoutdanning, men hvis du verkeleg brenn for det og er ein kreativ sjel, så har du lettare for å klare å utvikle din eigen stil og finne dine eigne "fasitar".
Det er så, men en fotoutdanning kan være nyttig dersom man skal "jobbe for kunden", og ikke bare etter egen stil. En fotoutdanning kan hjelpe en å bli kjent med flere stilarter, som man kanskje ikke ellers blir så godt kjent med, eller kommer borti. Særlig gjelder dette portretter/bryllup. Det å beherske flere stiler, selv om man ikke liker dem så godt selv, er en viktig egenskap dersom man skal selge bildene til kunder som ber om noe spesielt.
Lenke til kommentar

Innen freelance fotografi er det beinhard konkurranse, jeg tror ikke du vil bli veldig fornøyd med det. Der vil du måtte jobbe konstant og tjene lite penger. Jeg foreslår å starte et studie der du kan bli kjent med mange erfarne innen yrket. Jeg tror de fleste folkehøgskoler ikke er så gode fotoutdannings-vis. Det kan være greit å ha det på papiret, men det er sløsing av tid hvis du kan en del foto fra før. Porteføljer er viktige, du må vise at du skaper gode produkter, samtidig som du viser at du har erfaring i forskjellige typer fotografi.

Lenke til kommentar

Jeg lurer forsåvidt også på det samme. Men jeg har planene rimelig klar. Etter jeg er ferdig med MK vil jeg søke meg inn på fotofagskolen i Trondheim, og søke jobb som lærling. Kommer jeg inn på fotofagskolen velger jeg det, hvis ikke går jeg ett år lærling å prøver igjen året etter.

Lenke til kommentar

Når det gjelder fotojournalist-skolen i Oslo er det et av landets trangeste nøkkelhull. Broder'n har gått der og jeg mener det var 12 stundenter som kom inn - annenhvert år...

I tillegg til skyhøy poengsum (som er umulig å oppnå med bare karakterer), må du i tillegg gjennom krevende fotografiske utfordringer - samt kunne vise til en ypperlig portefølje.

Og selv den utdannelsen er langt fra noen garanti om fotografjobb. Fast jobb i Aftenposten, VG, Dagbladet osv.. er en utopi. De har noen ytterst få faste fotografer (resten freelance), og skulle de mot formodning trenge en ny kan de velge på øverste hylle.

Sjansen for å kunne livnære seg som (ny)fotograf i dag er kanskje ikke lik null, men jammen ikke særlig stor.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke fotoyrket spesielt godt, men her som i alle andre yrker er det KONTAKTER som gjelder. Men mindre du er fast ansatt fotograf, så må du ha de rette kontaktene. DU må stå på lista (og helst øverst) når et reklamebyrå trenger en fotograf til ta et bilde av et produkt.

 

I tillegg til å prøve å komme inn på en fotoskole (utlandet?) så kan dette være muligheter:

- Ta kontakt med fotografer (Tipper Morten Krogvold får en del sånne henvendelser)i nærheten, og tilby deg å være assistent. Lønna er sannsynligvis latterlig, og du får all drittjobben, men du får sjansen til å se en proff jobbe på nært hold, og du får sikkert mulighet til å fotografere litt med proffutstyr også. Og du kan legge igjen navnet hos folk som trenger fotograf.

- Begynn i en skikkelig fotobutikk. Da har du en fot innen miljøet.

- Om du har kapitalen, så kjøp inn fotoutstyr, og begynn å selge deg inn til de du måtte tro har bruk for en fotograf.

 

 

Fotoyrket kan sikkert sammenliknes med kokkeyrket. Les boka "Kokkejævler" av Anthony Buordian. Da blir du enten resignerrt eller inspirert.

 

Lykke til. Og husk at hemmeligheten bak suksess er hardt arbeid, og det er derfor det er en hemmelighet for de fleste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...