Gå til innhold

Kosovo har erklært uavhengighet!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så når Oslo sin befolkning når en majoritet av muslimer en gang i framtiden, vil dette være en rasjonell begrunnelse på å søke uavhengighet fra Norge?

 

Slik som Glimti sier det; når folket er blitt utsatt for etnisk rensning er det i seg selv en god grunn til å støtte uavhengighet. Jeg tror ikke kosovoalbanere hadde hatt veldig mye i mot å være en del av Serbia hvis de hadde samme rettigheter som serbere, hvis de ikke hadde vært diskriminert, hvis de ikke hadde vært utsatt for genocid, hvis de hadde samme politiske rettigheter som serbere, og hvis de hadde vært inkludert i politiske beslutninger. Ingen av disse kravene var oppfylt fra serbisk side. Ut i fra det jeg vet så har muslimer i Norge akkurat de samme rettigheter som resten av befolkningen, de kan delta på den politiske planen på samme linje som alle andre, og de er ikke utsatt for genocid her i Norge. Riktig nok diskrimineres en del muslimer i jobbsammenheng i Norge, og er utsatt for en del rasistiske holdninger, men dette er ikke så ille at det burde danne grunnlag for løsrivelse hvis de en gang skulle bli en majoritet i Oslo – noe som skal mye til før de bli det. Dermed er sammenligningsgrunnlaget ditt meget fraværende i denne saken, men det henger vel sammen med for lite opplysningsfaktor i forhold til situasjon på Balkan.

Endret av statsviter
  • Liker 4
Lenke til kommentar

statsviter

 

Du skrev tideligere at Serbia ikke hadde noe av den tideligere militærmakten igjen. Her kommer det iallefall fram at de fortsatt produserer og lagrer klasevåpen og de har ikke underskrevet konvesjonen mot klasevåpen slik resten av det tideligere Jugoslavia har. Og alikevel er det Norge som driver og rydder Serbia for klasevåpen brukt under krigen...

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7360412

Lenke til kommentar

statsviter

 

Du skrev tideligere at Serbia ikke hadde noe av den tideligere militærmakten igjen. Her kommer det iallefall fram at de fortsatt produserer og lagrer klasevåpen og de har ikke underskrevet konvesjonen mot klasevåpen slik resten av det tideligere Jugoslavia har. Og alikevel er det Norge som driver og rydder Serbia for klasevåpen brukt under krigen...

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7360412

 

Det er sant at Serbia fremdeles produserer en del våpen selv, men ikke på nært så mye i omfang som Jugoslavia gjorde før oppløsningen. Vi snakker om våpenarsenalet som er blitt bygd i over 40 år under kommunist regimet. Forsvarbudsjettet i Jugoslavia før oppløsningen var diger (huske ikke det riktige tallet men det var snakket om flere titalls prosent av det totale budsjettet – kanskje opp i mot 20-30%), mens Serbia per i dag konsentrer sin industrielle våpenproduksjon i byen Kragujevac – en by som også var viktig våpenprodusent for JNA under kommunist Jugoslavia. Den andre viktige våpenfabrikken under Jugoslavia lå i den kroatiske byen Karlovac, dermed mistet serbere denne industrien etter oppløsningen. Til tross for at Serbia har beholdt noe av våpenproduksjon, kan det ikke sammenlignes med det våpenarsenalet som JNA var i besittelsen av, og som i majoriteten (over 90% av det) havnet i serbiske hender under krigen på Balkan. De bruker ikke i nærheten så mye penger på forsvar slik som Tito la opp til på 50-, 60, og 70-tallet.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

@statsviter: Vet du noe om hvor mye av våpenarsenalet til Serbia som gikk tapt under krigen(e)? Skulle jo tro at de tross alt fortsatt ville sitte på et ganske betydelig antall våpen, selv om mye av det er sikkert utdatert eller forfalt.

 

Ut i fra det jeg vet så har de rundt 50.000 menn under våpen til en hver tid (de har fremdeles en del paramilitære enheter som er veldig vanskelig å estimere et tall), majoriteten av disse er i hæren siden deres luftforsvar er meget begrenset, samtidig som de så si mangler marin ettersom de ikke lenger har tilgang til Adriahavet etter oppløsningen med Montenegro. Forsvarsbudsjettet deres lå på rundt 700 mill $ mens de enda var under føderasjon med Montenegro, men etter oppløsningen er jeg mer usikker (det er nok betraktelig mindre).

 

Våpenarsenalet til Serbia under krigen mot Bosnia og Kroatia var bestående i utgangspunktet av våpenarsenalet til JNA (Den jugoslaviske nasjonal armeen), dvs. et føderativt våpenarsenal som er blitt bygd i over 40 år (som tidligere nevnt var Jugoslavia den fjerde største militærmakten i Europa før oppløsning). Det meste av dette arsenalet er nå borte, noe har Serbia fremdeles under sitt Forsvar, mye av dette var konfiskert etter Dayton-avtalen, mye var ødelagt under krigen i Bosnia, Kroatia og mot NATO, mens en del av dette ble etter hvert erobret av bosniske og kroatiske styrker under krigen. Så jeg tror nok at det er ikke mye igjen av dette våpenarsenalet.

 

Jeg personlig lurer på om de fremdeles har noen av disse egenproduserte Galeb, Orao og Jastreb flyene fra Jugoslavia perioden, samt en del av MIG-29 og MIG-21 som de kjøpte fra Sovjet på 70- og 80-tallet. I tillegg hadde Jugoslavia egenprodusert helikopter Gazelle, som jeg også lurer på om de eksisterer. Denne flystyrken var en av de største i Europa under kaldkrigen, forståelig nok fordi Jugoslavia under kaldkrigsperioden var nøytral – Jugoslavia var ikke medlem av verken Warszawa-pakten eller NATO.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg ble vel ikke fan av noe parti, men Vetëvendosjes filosofi er kanskje det smarteste. Det virket på navnene til Kosoverne at de er muslimer, noe jeg vet albanere er, så det kunne kanskje vært fornuftig å slå seg sammen med Albania. Nå vet jeg jo ikke hva Albania synes om det. Industrien i Kosovo vet jeg også lite om, men jeg tror ikke den er stor nok til å gi landet noen økonomisk utvikling, men en sammenslåing med Albania kunne gitt dem et dytt i riktig retning.

Lenke til kommentar

Det eneste som kunne være interessangt om de slås sammen med Albania ville vært reaksjonen fra omverden og ikke minst fra Serbia... Var en tideligere i tråden som mente at Kosovo kom til å innlemmes i Albania før eller siden. Synes nok det e rbedre at de blir værende suverene nå som de først har oppnåd det. Albania står de jo alt på mer enn god nok fot med.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor mange som har satt seg inn i bakgrunnen for denne "etniske rensingen". En etnisk rensing som hovedsaklig rammet MAM - Military Aged Males, og som ble utført etter at de omringet en by som måtte beskytes i tre døgn før de kunne ta seg inn dit, men likevel hevdes det at alle var ubevepnede. Selv muslimenes egne video opptak viser at de hadde våpen og beskjøt serberne, men det var ikke viktig.

 

Dette "stor-serbia" som nevnes er i realiteten et serbia uten en okkupant!

Man kunne like gjerne beskyldt gutta på skauen for å drive etnisk rensing mot tyskere i 1942, fordi de hadde en drømm om et stor-Norge. Historien er absurd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...