Gå til innhold

Kosovo har erklært uavhengighet!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det skummelt i Kosovo egentlig? Dama er derfra og vil ha meg med dit etterhvert. Ingen interesse av å miste noen organer :(

 

Jeg var riktignok soldat da jeg var der, men nei, jeg vil ikke si det er særlig skummelt i Kosovo. Folk jeg snakket med fra den sivile administrasjonen virket i hvert fall på ingen måte utrygge, og den volden som skjer er stort sett relatert til organisert kriminalitet, og noen ganger også etnisitet. Jeg vil si at man bør ta ca. de samme forhåndsreglene som turist der som i andre øst-europeiske land. Det skumleste er trafikken, for folk kjører som noen idioter og veistandarden er mildt sagt mangelfull.

 

Ellers anbefaler jeg å ta turen til de sydlige delene av Kosovo, rundt Prizren. Der er det veldig pent, i motsetning til områdene rundt Pristina (Kosovosletta). Jeg anbefaler også helt klart å legge turen til sommerhalvåret. Kosovo om vinteren er kaldt, vått og møkkete...

Lenke til kommentar

Forskjellen i styremåte er vel irrelevant i denne sammenhengen da det ikke er forskjeller i styresett det hander om.

 

Det det handler om er at Kosovos albanske befolkning, som utgjør majoriteten, ikke lenger ønsket å være en del av Serbia som en følge av borgerkrigen mellom serberne og kosovoalbanerne. Og løsrivelsen kan de rettferdiggjøre ved at serberne bedrev etnisk renskning i området før FN/NATO grep inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det skummelt i Kosovo egentlig? Dama er derfra og vil ha meg med dit etterhvert. Ingen interesse av å miste noen organer :(

 

Det er på ingen måte mer skummelt i Kosovo enn andre steder på Balkan. Du må ta noen enkle forhåndsregler slik som å være mer obs på pengeboken din, spesielt hvis du benytter deg av kollektiv transport, bli mer oppmerksom når du handler varer slik som klær og elektronikk fordi det er mye falske varer som kommer fra svartebørsen, og lignende. Ikke drikk deg stupefull der nede fordi de har litt annet og mer konservativt forhold til alkohol enn resten av Balkan. Ellers er det bare helt greit å være i Kosovo, slik som resten av Balkan.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Ikke drikk deg stupefull der nede fordi de har litt annet og mer konservativt forhold til alkohol enn resten av Balkan.

 

Jeg skjønner du har reist en del rundt på Balkan. Er dette noe du selv har erfart? Det utelivet jeg bevitnet på patrulje i Pristina ga nemlig inntrykk av noe helt annet, det så ut til å være ganske fuktige tilstander. Og trafikkontroller fredag og lørdag kveld/natt i samarbeid med FN-politiet og KPS (Kosovo Police Service) var også en opplevelse i seg selv ettersom fyllekjøring virket til å være veldig sosialt akseptert. Var ikke få som blåste rødt for å si det sånn...

Lenke til kommentar

Ikke drikk deg stupefull der nede fordi de har litt annet og mer konservativt forhold til alkohol enn resten av Balkan.

 

Jeg skjønner du har reist en del rundt på Balkan. Er dette noe du selv har erfart? Det utelivet jeg bevitnet på patrulje i Pristina ga nemlig inntrykk av noe helt annet, det så ut til å være ganske fuktige tilstander. Og trafikkontroller fredag og lørdag kveld/natt i samarbeid med FN-politiet og KPS (Kosovo Police Service) var også en opplevelse i seg selv ettersom fyllekjøring virket til å være veldig sosialt akseptert. Var ikke få som blåste rødt for å si det sånn...

 

Blant ungdom er det nok mer "fuktighet" enn blant de voksne, er min erfaring. Kosovoalbanere er mer glad i te enn alkohol har jeg inntrykk av. Det er nok mer "fuktigere" tilstander i resten av Det tdiligere Jugoslavia enn i Kosovo. Sljivovica er mer en del av det daglige i andre republikker som dannet Det tidligere Jugoslavia, enn det er en del av den kosovoalbanske kulturen. Når det gjelder fyllekjøring er det det samme over hele fjøla, dvs. meget utbredd. De prøver å få bukt med dette problemet men det ser ikke ut som det hjelper noe særlig. Kanskje den vitkigste grunnen til hvorfor jeg ikke anbafalte å drikke seg stupfull er fordi man kan bli utsatt for ting som man ikke opplever her i Norge, i hvert fall ikke i stor skala. Det er en del våpen i samfunnet fremdeles, og dette gjelder hele Det tidligere Jugoslavia. Når du blander dette med fulle balkanere, så skjønner du hva resultatet kan bli.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Folkemordet/den etniske rensingen spiller jo inn og nå har jo Kosovos status vært omstridt en stund alt. De har erklært seg uavhengie en gang før og det kunne sikkert blitt vellykked den gang om flere enn bare Albania anerkjennte dem. Og siden Kosovokrigen har området blitt styrt av FN, NATO og EU i fellesskap så det er en litt annen sak enn bare en provins som erklærer seg uavhengi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...