Gå til innhold

Kosovo har erklært uavhengighet!


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/balkan/a...hp?artid=503808

 

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article1031243.ece

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/02/17/527192.html

 

Da har Kosovo erklært seg uavhengig. Gratulerer til Kosovo som ny stat.

 

Men nå til tema; Hva mener du om dette, er det rett av de vestlige landene og støtte opp om utbryteren ?

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nuke and pave.

Nei, det synes jeg ikke. Nå som de erklærer uavhengighet så er det ingen god grunn for ikke å sende kriminelle kosovo-albanere ut av landet. Og face it, de er det mange av. Spesielt her i grenland hvor jeg bor.

 

 

Vel, send dem hjem først da, etter det kan vi vel gå for min plan?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gratulerer.

 

Dette er vel ein trend, mange mindre område i Europa frigjer seg frå sitt tidlegare litt for konstruerte moderland og blir sjølvstending eining, men med EU som ny overbygging. Tippar vi ser det same i Baskarland, kanskje Skottland og Flandern/Vallonia i overskodeleg framtid og.

Lenke til kommentar
Serbia og Russland signaliserte tidlig at de vil sette seg imot selvstendighet for Kosovo da de mener erklæringen om selvstendighet er ulovlig, og Russland uttalte at de vil blokkere et FN-medlemsskap, og indikerte også at et eventuellt uavhengig Kosovo vil ha betydning for statusen til omstridte områder som Abkhazia og Sør Ossetia. De tre EU-landene Kypros, Slovakia og Romania har varslet at de ikke vil anerkjenne et uavhengig Kosovo.
Lenke til kommentar

Det er flere land som er for selvstendigheten, enn i mot. Men selvfølgelig, et land som Russland som støtter Serbia og er imot selvstendigheten, spiller en viktig rolle og landet i seg selv er en stor aktør med i spillet.

 

Pekle: Det er nok ikke en trend det å bli selvstendig. Kosovo har kjempet lenge for dette.

Lenke til kommentar
Pekle: Det er nok ikke en trend det å bli selvstendig. Kosovo har kjempet lenge for dette.

 

Mitt poeng. Det eg meiner er at det no er mindre akseptert at enkeltland tvingar nærområde under seg, slik at utbrytarar lettare får støtte frå det internasjonale samfunnet. Dermed er trenden at ein no får _gjennomslag_ for sine krav (som ein kanskje har kjempa for i hundrevis av år)

Endret av pekle
Lenke til kommentar

Har nok litt å si med at de bombet serbia sønder og sammen med flere anledninger på 90-tallet.

 

En del interessante spørsmål reiser seg. Hva skjer med de som kom til Norge under krigen? Og vil erklæringen om uavhenighet få begeret til å renne over for Serbia? OG om det skjer, hva kan Serbia gjøre?

Lenke til kommentar
Og vil erklæringen om uavhenighet få begeret til å renne over for Serbia? OG om det skjer, hva kan Serbia gjøre?
Serbia har uttalt at de ikke kommer til å gripe til militære virkemidler. Men økonomiske sanksjoner, reise-restriksjoner og så videre har de ikke nevnt noe om. Mest sannsynlig slike virkemidler de kommer til å ta i bruk.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...