Gå til innhold

Google android


Anbefalte innlegg

Det er ikke motoren som gjør at jeg velger Safari framfor Firefox (som jeg velger framfor Opera). Firefox har haugevis av addons, men Safari ser bedre og starter raskere. Motoren er grunnsteinen i en nettleser, men det er hvordan man presenterer det (brukegrensesitt + integreringen med resten telefonen) som utgjør selve nettleseren :)

 

Såklart: Hvis Amobil syntes at nettleseren renderet sidene bra, burde de gi cred til WebKit, men ellers syns jeg det er helt greit å si at Google har laget nettleseren...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Denne plattformen er det mest grensesprengende som noensinne har rammet mobilmarkedet, og spår en sannsynlig død for WM.

Lite sannsynlig. Du glemmer at Google sannsynligvis vil være i konkurranse med både mobiloperatører og mobilprodusenter i fremtiden. Det vil dermed være ganske tåpelig av noen å basere seg 100% på Android. Så nei, det vil nok ikke bli noe monopol i mobilverdenen. Symbian og WM vil fortsette å være der.

Du finner en god artikkel rundt lisensen valgt av Google her:

http://arstechnica.com/news.ars/post/20071...over-gplv2.html

De konkluderer med at hvem som helst kan forke ut GPL3 lisensiert gren fra Android, hvilket betyr at Google selv ikke vil kunne kontrollere Android når den slippes. Det er en utstrakt feiloppfatning at GNU/Linux er et ensartet produkt uten annen konkurranse enn andre plattformer. Ta deg en tur hit for å se hvor mange som konkurrerer om å gi ut det beste OS'et. Det er en reell konkurranse, så strengt tatt trengs ikke annen konkurranse for å sikre forbrukeren. Det vil med andre ord kanskje være ganske tåpelig av noen å ikke standardisere på Android. Les Nokias beretning om sin internet tablet, de rapporterer at de aldri har fått et produkt ut av døren så fort og billig før, og nå har de lagt inn bud på Trolltech. OpenMoko er også verdt en betraktning, den vil forhåpentligvis materialisere seg i noe stabilt får sommeren. Det virker som om aktørene i bransjen er veldig bevisste på å ikke la MS få særlig markedsmakt. GNU/linux er vel allerede omtrent dobbelt så stor som MS på mobiler (riktignok hovedsaklig med relativt lukkede løsninger). hva ville du satset på hvis din fremtid var lagt i hendene på mobilmarkedet? Mens du er i gang kan du ta en titt her også, det er definitivt noe som er i emning for tiden, og grensesprengende er et passende ord.

Lenke til kommentar
De konkluderer med at hvem som helst kan forke ut GPL3 lisensiert gren fra Android, hvilket betyr at Google selv ikke vil kunne kontrollere Android når den slippes. Det er en utstrakt feiloppfatning at GNU/Linux er et ensartet produkt uten annen konkurranse enn andre plattformer.

Dette er fullstendig irrelevant for det jeg skriver. Jeg har aldri sagt noe om "ensartede produkter". Jeg har påpekt at WM og Symbian ikke vil forsvinne. Android eller avstikkere vil aldri dominere helt.

Lenke til kommentar
Dette er fullstendig irrelevant for det jeg skriver.
Ditt utsagn om tåpelighet dreide seg om akkurat hva da? Ditt bruk av ordet monopol uttrykte tydelig at du ikke visste hva du snakket om.
Jeg har aldri sagt noe om "ensartede produkter". Jeg har påpekt at WM og Symbian ikke vil forsvinne. Android eller avstikkere vil aldri dominere helt.
Godt mulig, men jeg har problemer med å se forretningsmodellen til Symbian fremover. MS kan naturligvis fortsette å svi av uante mengder XP/Vista lisenspenger på WM, og på en måte holde seg i gamet. Jeg vil vel tro 6% markedsandel er for skrint til at MS sin forretningsmodell vil overleve i et marked med så harde marginer. Heldigvis fungerer konkurransen fortsatt i mobilmarkedet. Du glemmer vel glatt at MS er det eneste OS'et på desktop som har klart å stå imot åpen kildekode så langt. På tungregning har linux slått knock-out på de fleste med en andel på 85% av top500 lista (MS ligger ned mot en prosent). På servere er også Unix på sterkt vikende front, mens GNU/Linux ser ut til å gi MS god konkurranse. Så kanskje du kan ta et steg videre fra slengbemerkninger, og forklare hva du egentlig mener, og forsøke å argumentere. Nøyaktig hva er det du mener trygger fremtiden til MS og Symbian på mobiler?
Lenke til kommentar

Hvis HTC slipper en mobil med android på, til en pris under 3K, så blir jeg nok å kjøpe/forsøke å få tak i en mobil til testing. et ser skikkelig spennende ut og var raskere enn de fleste WM mobiler jeg har testet... og det begynner å bli en del etterhvert, da jeg får inn en god del WM telefoner på jobb pluss at jeg bruker dem i jobbsammenheng

Lenke til kommentar
De andre desktop-operativsystemene (f.eks. BeOS) ble vel heller slått ut av Microsoft snarere enn Linux.
Sant nok, men Apple fikk et mirakuløst come-back når de omfavnet BSD som har en lisens liknende den Android kommer ut med. GNU/Linux ser nå ut til å modne også for desktopbruk, det er en del klare indikasjoner på at både Apple og MS frykter GNU/Linux i desktopmarkedet. Jeg bare opplyste deg om at desktop faktisk er den siste bastionen for helt proprietære løsninger, med MS som enslig flaggbærer.
Det som trygger fremtiden til WM og Symbian er at man aldri vil gå helt over på Linux.
Har du fortsatt ikke lest artikkelen om Android? Alle kan gå over til det om de måtte ønske, for de står fritt til å tilpasse og bruke OS'et akkurat som de selv vil. Hvor er argumentene dine?
Lenke til kommentar
Lurer på om dette (Google Android) betyr emulatorer og kanskje VLC til mobilen?

Som sagt, "all" programvare fra den verdenen blir forhåpentligvis tilgjengelig. Når det gjelder VLC er det meste av den basert på libavcodec ( :love: ) som trolig allerede er i bruk i spilleren Google leker med. De fleste emulatorer er pluginbasert så det som trengs er nok bare at noen modifiserer og kompilerer en OpenGL/lyd/osv-plugin for platformen.

Lenke til kommentar
Som sagt, "all" programvare fra den verdenen blir forhåpentligvis tilgjengelig.
Jepp, i utgangspunktet trengs det bare at noen kompilerer opp, og det har jo mange gjort allerede for Debian. Nå er det ikke bare applikasjonene vi får, husk også at driverbasen følger med, nærmest alt av hardware kan kontrolleres direkte med din mobil.
Lenke til kommentar

Det er litt morsomt å se hvor raske folk er til å dømme prosjektet etter å ha sett en video fra en "konseptmobil" dette produktet er veldig veldig langt fra ferdig. Altså ferdig i den forstand at mobiltelefonprodusentene kan videreutvikle det.

 

For en lykke det måtte være å kunne programmere lisp på sin egen telefon! Jeg vil ha en sånn ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...