JohndoeMAKT Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Dersom jeg vil satse på billig RAM som sikkert ikke klokker så voldsomt og skal kjøre en stor luftkjøler med én eller to veldig støysvake 120mm vifter, hvilken av Q6600 og Q9450 regned det med vil være det beste valget? Den skal selvsagt overklokkes en smule så lenge den er 100% stabil. Ekstrem FSB blir uansett ikke aktuelt med el-cheapo RAM.
kindings Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Q6600 229$ (1850 kr) Det er vel omtrent det den ligger på i dag?
Hagr Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 (endret) Så brukte han overdrevet høy dollarkurs også.. litt kjapp hoderegnig vil gi en pris på under 1700 kroner (bruker da dagens pris som utgangspunkt, og regner med gapet mellom 270 og 229 dollar. Det gir en dollarkurs på ca. 7,4 (selvfølgelig iberegnet mva.)) Endret 13. februar 2008 av Hagr
RamGuy Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Dersom jeg vil satse på billig RAM som sikkert ikke klokker så voldsomt og skal kjøre en stor luftkjøler med én eller to veldig støysvake 120mm vifter, hvilken av Q6600 og Q9450 regned det med vil være det beste valget? Den skal selvsagt overklokkes en smule så lenge den er 100% stabil. Ekstrem FSB blir uansett ikke aktuelt med el-cheapo RAM. Med dagens minne priser så fatter jeg ikke hvorfor du skal kjøpe "billig" RAM. Du får jo en 4GiB sett med kjempe gode Mushkin minnebrikker til tusen lappen jo Men jeg vil definitivt si at Q9450 er bedre enn Q6600 på alle punkter, bortsett fra at den koster litt mer da. Men jeg mener da hvert fall at den er verdt den ekstra prisen!
RamGuy Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 (endret) intel gjør det jaggu vanskelig å være amd mann. her sitter jeg og venter på en amd prosessor med litt høyere mhz enn de som er ute nå, og samtidig så håper jeg på å få et hovedkort med nvidia brikkesett (780/790) mens intel dropper priser OG har hovedkort jeg har lyst på.... Hehe, blir vell litt teit å klage på Intel for at de gjør det bedre enn AMD Men hvorfor i allverden venter du på ustabile og dårlige nForce brikkesett? AMD 790 er jo et mye bedre valg Vente på noe som er langt mer varmeutvikling og ustabilt enn det som alt er tilgjengelig virker ikke spesielt logisk nVidia sine brikkesett har jo vært et utrolig dårlig valg siden nForce4 dagene. Endret 13. februar 2008 av RamGuy
Betroz Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Jeg tør påstå at Q6700 blir ett bedre valg over Q6600 etter 20. April. Grunnen er at den har 10X multi. Sjangsen for FSB wall er mindre da. 10 x 400 f.eks
Gaute65 Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Liker at prisen går nedover. Skal kjøpe ny prosessor mmm til høsten. Da er det over fem år siden sist jeg skiftet prosessor. Regner med å bruke rundt 1500-2000 på prosessoren. Håper at dagens toppmodeller er kommet ned i en slik pris da.
JohndoeMAKT Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Med dagens minne priser så fatter jeg ikke hvorfor du skal kjøpe "billig" RAM. Fordi jeg skal ha 8GB RAM i maskinen. Maks 800,- omtrent for noe 4GB DDR800 55515 er omtrent hva jeg hadde tenkt meg, som disse: https://prisguiden.no/product.php?productId=77416
haalo Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Da tror jeg at jeg kjøper en Xeon X3230 (Q6700), betaler et par hundre mer for kulere logo .
Simen1 Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Q6600 229$ (1850 kr) Det er vel omtrent det den ligger på i dag? Ja, ennå billigere en plass vistnok, men prisene strekker seg fra ca 1800 til ca 2400 kr på de ulike nettbutikkene. Et annet moment er at akkurat denne modellen er mer presset på pris enn de andre. 8-gangeren er kanskje litt høy på akkurat den modellen. Kanskje 7,5 er mer passende. På mindre populære modeller kan godt 8-gangeren økes til f.eks 9. Gangefaktoren er generelt lavere jo mer populært produktet er.
Simen1 Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Men jeg vil definitivt si at Q9450 er bedre enn Q6600 på alle punkter, bortsett fra at den koster litt mer da. Men jeg mener da hvert fall at den er verdt den ekstra prisen! Rettere sagt 316 vs 229 $, eller 38% mer. Det store spørsmålet er om ca 15-20% høyere ytelse er verd prisen. Overklokkingsegenskapene er som kjent fra tester ikke verd det. (siden Q6600 overklokker bedre så får de omtrent samme ytelse overklokket). Mulig det lavere effektforbruket (=mindre støy) gjør det verd prisen for overklokkere også?
haalo Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Bedre hovedkortkompatabilitet er også et moment i sammenligningen, sikkert mange som sitter på 975X-kort som de er helt fornøyde med.
Betroz Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Bedre hovedkortkompatabilitet er også et moment i sammenligningen, sikkert mange som sitter på 975X-kort som de er helt fornøyde med. Ja nettopp. For disse så blir Q6700 snart en god oppgradering.
RamGuy Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Liker at prisen går nedover. Skal kjøpe ny prosessor mmm til høsten. Da er det over fem år siden sist jeg skiftet prosessor. Regner med å bruke rundt 1500-2000 på prosessoren. Håper at dagens toppmodeller er kommet ned i en slik pris da. Da vil jeg anbefale deg å vente noen måneder til på Intel sine nye Nehalem prosessorer Ingen av dagens hovedkort er kompatible med Nehalem, samt Nehalem blir DDR3 eksklusivt. Nehalem er den største forandringen av Intel sin prosessor arkitektur på over 10åri, så jeg trodd den er vell verdt å vente på
Gaute65 Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Liker at prisen går nedover. Skal kjøpe ny prosessor mmm til høsten. Da er det over fem år siden sist jeg skiftet prosessor. Regner med å bruke rundt 1500-2000 på prosessoren. Håper at dagens toppmodeller er kommet ned i en slik pris da. Da vil jeg anbefale deg å vente noen måneder til på Intel sine nye Nehalem prosessorer Ingen av dagens hovedkort er kompatible med Nehalem, samt Nehalem blir DDR3 eksklusivt. Nehalem er den største forandringen av Intel sin prosessor arkitektur på over 10åri, så jeg trodd den er vell verdt å vente på Når kommer Nehalem? Jeg er generelt skeptisk til å investere i ny og uprøvd hardware. Når jeg kjøper ønsker jeg best mulig pris/ytelse forhold. Om det blir AMD eller Intel har mindre betydning for meg. Jeg kjører nå med amd xp 2500+ og er egentlig godt fornøyd med det, men ønsker å gå over til 64bit linux, derfor ønsker jeg å oppgradere.
RamGuy Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor Liker at prisen går nedover. Skal kjøpe ny prosessor mmm til høsten. Da er det over fem år siden sist jeg skiftet prosessor. Regner med å bruke rundt 1500-2000 på prosessoren. Håper at dagens toppmodeller er kommet ned i en slik pris da. Da vil jeg anbefale deg å vente noen måneder til på Intel sine nye Nehalem prosessorer Ingen av dagens hovedkort er kompatible med Nehalem, samt Nehalem blir DDR3 eksklusivt. Nehalem er den største forandringen av Intel sin prosessor arkitektur på over 10åri, så jeg trodd den er vell verdt å vente på Når kommer Nehalem? Jeg er generelt skeptisk til å investere i ny og uprøvd hardware. Når jeg kjøper ønsker jeg best mulig pris/ytelse forhold. Om det blir AMD eller Intel har mindre betydning for meg. Jeg kjører nå med amd xp 2500+ og er egentlig godt fornøyd med det, men ønsker å gå over til 64bit linux, derfor ønsker jeg å oppgradere. Nehalem kommer i slutten av året
Theo343 Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 (endret) Passer ferfekt med planene mine om å oppgradere hjemmeserveren fra S478 til LGA775 Quad samt 8GB DDR2. Endret 14. februar 2008 av Theo343
Phinex Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Bedre hovedkortkompatabilitet er også et moment i sammenligningen, sikkert mange som sitter på 975X-kort som de er helt fornøyde med. Thats me !
JKJK Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Nehalem kommer i slutten av året Har tenkt å kjøpe Q9450 og mye trolig Asus P5E3 premium. Vil jeg da kunne oppgradere til Nehalem? Hva er de store nyhetene?
RamGuy Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Nehalem kommer i slutten av året Har tenkt å kjøpe Q9450 og mye trolig Asus P5E3 premium. Vil jeg da kunne oppgradere til Nehalem? Hva er de store nyhetene? Nei det kan du dessverre ikke. Nehalem får helt nye sokler De store nyhetene med Nehalem er vell den helt nye arkitekturen som skal være den største forandring av Intel sin prosessor arkitektur på over 10år. Integrert minnekontroller og litt sånt. Det blir også DDR3 eksklusivt, da de integrerte minnekontrollerne bare støtter DDR3. Noe som vil få DDR3 prisene til å falle drastisk. Det ble også mulighet for Mobile prosessorer i stasjonære PC-er, for de som skulle ha interesse for dette. Det blir også gode muligheter for Xeon prosessorer på "vanlige" hovedkort Du kan jo lese litt her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå