Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk - et par spørsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg har et par spørmål rundt trådløst nettverk.

 

 

-Hvor sikkert er det?

 

- Er det lett å sette opp?

 

-Hva er den beste routeren? Maks pris +-900 kr

 

Håper jeg kan få svar på disse spørsmålene!

 

Hei!

Det er sikkert nok dersom du vet hva du gjør og konfigurerer opp de sikkerhetsmekanismer som finnes.

Jeg sier ikke med dette at det er sikkert i den forstand at det ikke er mulig for uvedkommende å bryte seg inn i ditt nettverk, men for menig mann der ute, er det sikkert nok.

 

Ja, det er lett å sette opp. Bruker du Windows, er det enkelt. Bruker du Linux kan det være hakket vanskeligere, men siden du først bruker Linux, har du antakelig litt peiling, og da er det enkelt der også ;-)

Mac og andre kjenner jeg ikke til.

 

Beste router? Tja. Vanskelig å si. Gå på hardware.no og søk. Jeg ville ikke valgt de aller billigste, og hvertfall ikke de aller dyreste. Du får mye god router for 900,-

Du må også se litt på hastighet du vil ha (54 Mbit/s holder faktisk for de aller fleste), og rekkevidde dersom du har et stort hus og vil ha god dekning alle steder.

Jeg er forøverig veldig fornøyd med min LinkSys og har ingenting å utsette på den.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Når det gjelder sikkerhet...

 

Bruk WPA, og ikke WEP.

WEP er en gammel kryptering, som kan knekkes på alt fra 15 minutter til et par timer.

WPA er bedre.

 

Problemet med WPA er at noen gamle trådløse enheter, ikke støtter WPA. Ville kanskje vurdert bytte av gamle enheter framfor bruke WEP.

 

Thats it!

 

Hvordan det gjøres er ikke noe fasit svar på, men det er omtrent samme framgangsmåte både med WEP og WPA.

 

Gudd løkk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...