Gå til innhold

Nettside-leverandør: Hva bør jeg se etter?


Anbefalte innlegg

Firmaet jeg jobber for ønsker seg nye nettsider. Vi er derfor på jakt etter en leverandør av nettsider. Hva bør man se etter foruten pris? Vi trenger blant annet en enkel nettbutikk-løsning (få produkter), diverse kontaktskjemaer og søkemotoroptimaliserte-nettsider. Dessuten håper vi på at vedlikeholdskostnadene blir lave/lik null da vi regner med å gjøre mye av denne jobben selv.

 

Kom gjerne også med anbefalinger til en konkret leverandør (noen som har erfaring med utenlandske leverandører?).

 

Håper på å få noen gode råd og tips før jeg begynner å be om pristilbud.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se til at leverandøren setter opp et kjent CMS (content management system), og ikke sitt eget. Dersom noe skulle skje, vil du da være fri til å velge akkurat hvem du vil til å rette på problemet. Dersom noe skjer og du bruker et lukket eller totalt ukjent system, og den opprinnelige leverandøren ikke finnes lenger, så har du et problem.

 

Ville også spurt om å få se på CMS-et som leverandøren har tenkt å sette opp. Sjekk om det er brukbart.

 

Se til at leverandøren bruker tid på å bygge skikkelig kode. Gå gjennom leverandørens portefølje og se på koden. Ser den ryddig og ordentlig ut? Har den "generator"-tagger i HEAD-elementet som avslører bruk av et dårlig webutviklingsverktøy? Er koden semantisk? (Er det brukt overskrift-elementer (h1, h2, h3...) til overskrifter, er TITLE-elementet utnyttet på en god måte, er META-elementene i HEAD skikkelige?) Fungerer side uten JavaScript? -Uten Java?

Lenke til kommentar
Firmaet jeg jobber for ønsker seg nye nettsider. Vi er derfor på jakt etter en leverandør av nettsider. Hva bør man se etter foruten pris? Vi trenger blant annet en enkel nettbutikk-løsning (få produkter), diverse kontaktskjemaer og søkemotoroptimaliserte-nettsider. Dessuten håper vi på at vedlikeholdskostnadene blir lave/lik null da vi regner med å gjøre mye av denne jobben selv.

 

Kom gjerne også med anbefalinger til en konkret leverandør (noen som har erfaring med utenlandske leverandører?).

 

Håper på å få noen gode råd og tips før jeg begynner å be om pristilbud.

 

 

Jeg syns www.crystone.no er veldig bra. Benytter meg av dem selv.

Lenke til kommentar
Muligheten til å ordne alt selv? Alle hoster gir deg muligheten til å lage websiden selv. Jeg tolket trådstarter slik at han ville kjøpe en nettside, ikke hostingtjeneste.

Ja, det stemmer. Og takk for innspill.

 

Jeg syns www.crystone.no er veldig bra. Benytter meg av dem selv.

Programmerer og designer de nettsider? Så ikke ut som det ved første øyekast.

 

Noen som har flere tips? Kommer til å sende ut en e-post til en rekke leverandører i løpet av uken så kommer nok til å spørre dere om de aktuelle er brukbare :)

Endret av phex
Lenke til kommentar
Muligheten til å ordne alt selv? Alle hoster gir deg muligheten til å lage websiden selv. Jeg tolket trådstarter slik at han ville kjøpe en nettside, ikke hostingtjeneste.

Ja, det stemmer. Og takk for innspill.

 

Jeg syns www.crystone.no er veldig bra. Benytter meg av dem selv.

Programmerer og designer de nettsider? Så ikke ut som det ved første øyekast.

 

Noen som har flere tips? Kommer til å sende ut en e-post til en rekke leverandører i løpet av uken så kommer nok til å spørre dere om de aktuelle er brukbare :)

 

 

Hvis du vil ha en skikkelig bra hjemmeside for en rimelig penge, bør du besøke www.templatemonster.com

 

Jeg kjøpte ferdig flash-template derfra for 400kr og redigerte den selv. Måtte bare lære meg litt om hvordan man bruker macromedia flash professional.

 

Flash sider ser best ut av alle sider og de indekseres temmelig bra må jeg si. hadde ikke trodd det om flash. kan være vanskelig å redigere flash-sider, men man lærer det etterhvert. Deretter trenger du bare et domene med ftp-tilgang :)

 

 

jeg hadde domene hos www.siteground.com. de har egen sitebuilder som er veldig bra syns jeg. enkel, men du kan lage veldig fine sider. ferdig templates følger med.

 

 

www.templatetuning.com redigerer sider mot betaling. veldig bra tjeneste.

Endret av AktivX
Lenke til kommentar
Se til at leverandøren setter opp et kjent CMS (content management system), og ikke sitt eget. Dersom noe skulle skje, vil du da være fri til å velge akkurat hvem du vil til å rette på problemet. Dersom noe skjer og du bruker et lukket eller totalt ukjent system, og den opprinnelige leverandøren ikke finnes lenger, så har du et problem.

...

 

Kunne du utdype mer hva du mener med "dersom noe skulle skje"?

 

Du gir ett eksempel på at opprinnelig leverandør går dunken, men da må du vel ha en backup av innholdet? Hvis du ikke har dette risikerer du å miste alt, eller hurr?

 

Hva er problemet hvis du har en ryddig xml backup av innholdet selv om CMS er lukket? Det er jo bare å porte det til ett annet CMS, hvilket som helst, og overføre dataene. De fleste bedrifter har nettsider som er så små, at de iløpet av få dager kan skrive innholdet på nytt, slik at backup for dette bruk i mange tilfeller blir en større kostnad enn den potensielle gevinsten.

 

Det er alltid styr å skifte nettside eller nettside leverandør. Formatering, eller designet av siden må trolig gjøres på nytt. Igjen trenger man vel en backup av tidligere formatering?

 

Trådstarter:

Sjekk ut CMS. Det finnes mange luremus tilbud der ute, lekre og billige, men de har en tendens til å spørre om penger til de minste ting, som 500kr timen for å legge inn en ny addresse på en side. Det er bedre med ett kjedelig men funksjonelt CMS der du legger inn innhold selv.( enn en leverandør med pms).

Lenke til kommentar

"Dersom noe skulle skje" var kanskje en dårlig formulering. La oss ta et worst case scenario: du bruker en lukket og/eller udokumentert CMS-løsning laget av en leverandør som har flykta til Brasil. Plutselig en dag tryner CMS-et, på en eller annen måte. Problemet kan være alt fra tegnsettet til en uforutsett bug langt inne i kodene. Den opprinnelige leverandøren kunne kanskje ha ordnet problemet raskt, men det er ikke lenger mulig. En ny leverandør vil kanskje ikke være i stand til å løse problemet, og må heller sette opp en helt ny CMS-løsning, og porte backupen.

 

Med en åpen løsning ville den nye leverandøren ha like gode muligheter til å ordne problemet som den opprinnelige leverandøren.

 

Bolson har for øvrig skrevet ganske langt om CMS her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry10317791

Endret av Mikael Berg
Lenke til kommentar
"Dersom noe skulle skje" var kanskje en dårlig formulering. La oss ta et worst case scenario: du bruker en lukket og/eller udokumentert CMS-løsning laget av en leverandør som har flykta til Brasil. Plutselig en dag tryner CMS-et, på en eller annen måte. Problemet kan være alt fra tegnsettet til en uforutsett bug langt inne i kodene. Den opprinnelige leverandøren kunne kanskje ha ordnet problemet raskt, men det er ikke lenger mulig. En ny leverandør vil kanskje ikke være i stand til å løse problemet, og må heller sette opp en helt ny CMS-løsning, og porte backupen.

 

Med en åpen løsning ville den nye leverandøren ha like gode muligheter til å ordne problemet som den opprinnelige leverandøren.

 

Bolson har for øvrig skrevet ganske langt om CMS her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry10317791

 

Alt dette forutsetter at man har en egen backup av innholdet.

 

Det refereres ikke her til worst case senario. I ett slikt tilfelle mister mann all informasjon på serveren, og leverandøren har ikke en fungerende backup, eller krever en formue for å gjenopprette en.

 

Går noen dunken, tar de lett innholdet med seg, åpen CMS eller ikke.

 

Du argumenterer også for å binde seg til ett CMS.

 

At utviklingen av ett lukket CMS stopper opp, er jo ellers ett godt argument.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...