Gå til innhold

Fem vakreste språk i verden?


Boomerang

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Er glad folk liker islandsk her :)

 

1. Islandsk (snakker det selv så :p)

2. Svensk

3. Engelsk

4. *Et eller annet afrikansk stammespråk jeg så på TV en eller annen gang*

5. Japansk

 

Åh! Jeg vil lære Islandsk (husk stor forbokstav i navne på merværdige språk) ordentlig... Moren min er Islandsk og jeg får til uttalen og det meste, siden jeg drar dit hver eneste sommer.

Men det som irriterer meg er akkusativ og dativ og alt det der.

For meg så må listen bli:

 

1 - Islandsk

2 - Et slavisk språk jeg hørte en gang.

3 - Latin! Ordentlig tøft!

4 - Quenya. Laget av J.R.R. Tolkien.

5 - Amerikansk Engelsk

...

8000 - Norsk

...

11112 - Svensk

Lenke til kommentar
(husk stor forbokstav i navne på merværdige språk)

 

Merværdig?

Du tar uansett feil. Adjektiv skal alltid skrives med liten forbokstav (såfremt det ikke står som første ord i setninga, naturligvis).

Jeg går ut fra at det var ment som en spøk! For den personen er sikkert islandsk så bra at brukeren velger å ha stor forbokstav på adektivet. Selv om det er feil... ;)

Lenke til kommentar

Det er fristande å plassere sindarin på toppen av lista her. Tolkien har gjort eit imponerande stykke arbeid med språka sine, og dette er min personlege favoritt. Tett fulgt av islandsk, er imponert over at dei klarer å halde skriftspråket sitt så reint og gjere importere framandord om til sitt språk. I tillegg til at eg har ein stor fascinasjon for norrønt, som det islandske skriftspråket liknar relativt mykje på. På ein tredjeplass plasserer eg japansk. Kanskje grunna all den japanske kulturen eg har tatt til meg, men eg tykkjer likevel dette språket fortener ein plass her. Engelsk er ikkje til å kome utanom, rikt og variert som det er. Personleg har eg ein veikskap for engelsk med irsk aksent (for øvrig er irsk også eit språk som vel hadde fortent ein plass her, synd denne lista berre har plass til fem). Stor tvil om den siste her, men eg vel her å plassere fransk til slutt. Elles er eg svak for munnleg svensk, eit språk eg best vil beskrive som behageleg. Tysk er eit veldig kraftfullt språk, som skapt for mobiliserande genitalar, men klarer ikkje heilt å kategorisere tysk som "vakkert".

 

No skal det sjølvsagt seiast at eg har veldig begrensa kjennskap til dei andre omlag seks tusen språka som finst her i verda, så ikkje skyt meg dersom nokon skulle oppdage eit fantastisk flott stammespråk frå ein avsidesliggjande jungel og som eg likevel ikkje la til her. Og sjølvsagt er dette veldig avhengig av kven ein høyrer snakke dette språket, difor er denne lista først og fremst på basis av skriftspråka.

Lenke til kommentar

Noen språk er veldig maskuline og passer best for mannstemmer, mens andre språk er veldig feminine og passer best for kvinnestemmer. Fransk er et slikt språk. Smelter som is på en varm sommerdag av å høre ei fransk jente prate i vei.

 

Derfor blir listen følgende:

Feminint

Fransk

Islandsk

De tre skandinaviske (Svensk, Dansk og Norsk (utenom Soknamál og Kebabnorsk)

Erkebrittisk

Nederlansk

 

Maskulint

De tre skandinaviske (utenom Nordnorsk)

Skottsk

Irsk

Islandsk

Tysk

Endret av 793
Lenke til kommentar
Jatsu tsappari dikkali dallan, tittali tillan titstan dullaa, dipidapi dallaa ruppati rupiran, kurikan kukka ja kirikan kuu.

Hvilket språk er det du har i signaturen? Ser ut som et tullespråk, eller en estisk regle :)

Ser nokon andre kom meg i forkjøpet her. Men du har heilt rett, det er tullespråk. Utdraget frå sangen der Leekspin er tatt frå er delen der sangaren(e) improviserer over fonetiskinspirerte finske ord.

Lenke til kommentar

1. tysk

2. islandsk

3. færøysk

4. tsjekkisk

5. fransk

 

Alle dere som skriver irsk og skotsk, mener dere irsk og skotsk, eller engelsk med irsk og skotsk aksent.

Lurer jeg også på. Altså skotsk/irsk gælisk eller engelsk med gælisk aksent? Er veldig få som snakker det, så det er ikke så rart at folk ikke vet om dem og tror at engelsk alltid har vært nasjonale språk av Irland og Skottland.

Lenke til kommentar
1. Islandsk og gamalnorsk

2. Færøysk

3. Høgnorsk

4. Alvdalsk (eit veldig trua språk som talast i Älvdalen i Sverige)

5. Nederlandsk

 

Dette er ikkje ein "topp til bunn" liste, men mine fem favorittar som eg liker like mykje.

Hvor kan man høre Älvdalsk? Har leita etter brukbare videoer på Youtube, men finner bare sanger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...