Gå til innhold

Lar dine foreldre deg spille spill selv om du ikke er så gammel som anb. aldersgrense?


Anbefalte innlegg

Når jeg var for ung til å spille spill så var det nesten ikke noe saker i media om spill så nesten ingen foreldre satt noen grenser. De fleste foreldrene kadde også null peiling på data så om de skulle finne på å si at noe ikke skulle spilles så hadde de ikke kunnskapen som trengtes for å gjennomføre det. En kompis av meg fikk beskjed om å ikke spille doom fordi det hadde vært sak om det i media. Så, når han spillte det og moren så det sa han bare at det var et annet spill. Problem solved :D

 

Nå er det kanskje noe verre siden ungene nå er barn av omtrent min genrasjon der foreldrene er langt mer oppegående ang data samt media kjører mye hardere på det.

 

Får jeg unger selv så setter jeg heller grenser basert på spillet og ungens modenhet, ikke grenser satt av folk som ikke kjenner min unge i det heletatt og baserer seg på kriterier jeg selv ikke er enige i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husker mamma alltid hatet at jeg spilte spill som Tekken 3 o.l. når jeg var 9-10 år, så hu gjemte spillet for meg. Heldigvis fant pappa det å ga det til meg. :D Det hele førte til skillsmisse, men jeg fikk spille Tekken! :new_woot:

 

Skilte de seg bare pga et spill? :omg:

 

Eller var det andre grunner også?

Lenke til kommentar

Husker den gangen jeg fikk kjøpt meg Quake 3 til PC.. muttern kom inn på rommet akkurat idet jeg skaut en bot med Rocket Launcher, så all innmat fløy vilt rundt :)

 

Da fikk jeg streng beskjed om å gå og levere spillet igjen, dette er maange år siden. Men etter fylte 14-15 ga de faen :p

Lenke til kommentar
Da jeg var mindreårig så var det egentlig ikke noe å være redd for :) Fantes ikke noe særlig med blod, og grafikken var så dårlig at man måtte gjette seg til hva man så ;)

 

I dag så har jeg en sønn på snart 11 år, og han får spille det meste. GTA er utelukket. Det samme gjelder Manhunt, Fear o.l spill. Synes ikke det er noen spill som han trenger å spille i den alderen. Derimot så får han spille COD, supreme commander og multiplayer farcry med med meg og kompiser. Han har ikke klaget over at han ikke får spille noen spill og det virker som vi har en grei forståelse.

 

Prøver ikke å være for streng, men synes det er viktig å følge med litt, samt å se hvordan han reagerer på spillene. Jeg er ikke så opphengt i aldergrense på spillene, men mer i hva dem inneholder.

 

Bra strategi der!

 

Hvis faren min bare var en gamer.

 

Han er en pc-kar fordet.

post-135141-1202607808.gif

Lenke til kommentar

alltid fått lov til å spille hva jeg vil.

det eneste dem har brydd seg med en hvor lenge jeg spilte pr dag.

 

like lett var det ikke for lillebroren til kompisen min, han ble nekta å se filmer med 15 års grense av faren da han var 14 :p noe som jeg kan gjette gjaldt spill også

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

Vel, det bryr seg ikke.. Jeg har sett på filmer med en anbefalt grense på 18år siden jeg var rundt 12 og har ikke tatt skade av det. Ikke det at de faktisk ville at jeg skulle se slike filmer, men det har liksom aldri brydd seg. Så da jeg var 13 og satt å spilte GTA, mente de at det ikke gjorde meg eller min yngre bror noe som helst siden det er et spill. Tross alt liker ikke moren min at jeg spiller så mye "skytespill" og sånn. Da sier hun ofte "sitter du med det skytegreiene nå igjen?" :p . Men aldersgrensen gidder de ikke å legge seg opp i. Men jeg er den type person som ikke blir negativt påvirket av spill og film på noen som helst måte. Etter at f.eks. en kompis av meg hadde sett Jurassic Park i en alder av 9 år, hadde han hatt mareritter fra filmen i flere år.

 

Foresten så må jeg fortelle om en gang jeg lånte GTA2 til en nabogutt på 10år. Han hadde spilt det i noen dager, og foreldrene hadde sett hva han hadde holdt på med, men ikke helt skjønt hva det var. Men så etter en uke ringer moren hans til oss og sier at det var skammelig å låne han et sånt spill. Det var vel det at det hadde en aldersgrense på 16 eller 18 år elns. Hun hadde ingen aning om hva spillet handlet om og hun kunne ikke se det heller, til tross for at det var litt dårlig 2D-grafikk. Men det som var greia, var at hun hadde sett aldersgrensa bakpå. Hun så ikke hva som var så galt med spillet, men det var pga. aldersgrensa vi fikk kjeft for å ha lånt det bort. Jeg selv var vel heller ikke eldre enn 12år den gang. Kan rett og slett ikke fordra sånne foreldre som ikke vil gi barna sine litt frihet, men overvåker dem 24/7 og skal ha full kontroll på alt som skal skje, helt til de er i 20års alderen.

 

Edit: Liten leifi..

Endret av ZeroZ
Lenke til kommentar
Foreldrene har aldri nektet meg å spille, kjøpte til og med Mortal Kombat Deadly Alliance når jeg var 14 år :p, fatalities og avrevne lemmer :p, så gøy så gøy

Hadde mine foreldre nektet meg å spille over aldersgrensespill så hadde jeg klikka!!:p

 

Da kunne du jo ha kjøpt spillet selv på den alderen..

 

Nope, foreldra mine har aldri brydd seg om hva slags spill eller filmer jeg har sett på.

Vokste vel opp med skytespill, action og grøssere, kan ikke si det har påvirket meg i senere alder.

Lenke til kommentar

Er eldre enn høyest aldersgrense nå, men hadde aldri noen restriksjoner når det gjaldt aldersgrenser. Var som regel de som fysisk kjøpte spillet ettersom jeg var for ung. Eneste restriksjonene jeg husker er at jeg måtte flytte meg når faren min skulle spille red alert eller zelda.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

Har aldri hatt noen restriksjoner da jeg var mindre, noe jeg heller ikke ser at det var noe behov for nå i ettertid.

 

Kommer heller ikke til å gi restriksjoner for mine barn, innenfor rimelighetens grenser. NÅr mine barn er 11-13 år får dem sannsynligvis lov å spille spill som GTA og lignende, blir vel GTA 7 :p

Men hadde nok ikke gitt dem gta i en alder av 5-10 år..

 

Slik jeg ser det tåler man ALT av film og spill når man begynner på ungdomsskolen, om man ikke er en særs sart sjel vel å merke :)

Lenke til kommentar

Jeg er 18 år nå, men jeg har alltid fått lov å spille spill med for høye aldersgrenser før. Men de begrenset det fortsatt, jeg fikk ikke lov å kjøpe perfect dark (18 års grense) til min 12 års dag, men golden eye (15 års grense) fikk jeg.

 

Forresten, jeg kjøpe The Witcher her en dag. Det har 18 års grense, og jeg ble ikke bedt om å vise legitimasjon da jeg kjøpte det. Jeg var gammel nok, men jeg trodde de skulle be om legitimasjon når det er 18 års grense på spillet en kjøper. selgeren det, og er det noen her som har måttet vise legitimasjon ved spillkjøp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...