Gå til innhold

Live view med rask autofokus


Anbefalte innlegg

Selv om D60 bare selger halvparten så bra som D40(x) så vil jeg kalle det i bøtter og spann. Jeg tror som Snekkern at markedsandelene vil skyves mot Canon nettopp på grunn av Live View. Nå vet jeg ikke hvordan markedsandelene ligger an men la meg gjette fra 30% (Canon) og 30% (Nikon) til 40% (Canon) og 20% (Nikon).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har selv hørt folk si at speilrefleks er for tungvindt siden de må bruke søkeren hver gang de tar bilde,det blir det nå slutt på .

Det er faktisk mer tungvindt å bruke et speilrefleks om man har på Live-view funksjonen, fremfor å benytte søkeren. Også tar også autofokus stort sett litt mer tid med live-view (noen kan ikke stille autofokus uten å måtte slå av live-view i mellomtiden heller).

 

Jeg tror de som prøver å benytte begge deler litt seriøst, vil ende opp med å bruke søkeren i de fleste situasjoner. Det er større sjanse for å få skarpe bilder uten bevegelsesuskarphet om man bruker søkeren, det spiser mindre batteri, det er ikke så slitsomt å holde, det er raskere og det ser mer "profft" ut (for de som bryr seg om det). For ærlig talt, det ser rett og slett tåpelig ut når en person holder et speilrefleks på en armlengdes avstand fordi man på død og liv må benytte skjermen på søker, og du ser at han/hun skjelver på hånden fordi kameraet er så tungt. Og det blir fryktelig fortungt om man ikke holder en hånd under objektivet... noe de færreste som bruker Live-view gjør.

 

Live-view vil aldri kunne erstatte en søker, selv om det er veldig nyttig/et must i endel situasjoner.

Lenke til kommentar
(noen kan ikke stille autofokus uten å måtte slå av live-view i mellomtiden heller).

 

Eksempler?

Canon EOS 40D, Olympus E-410 og Olympus E-510. Ønsker man autofokus under Live-view her, så svartes live-view ut i den tiden det tar kameraet å stille fokus ettersom speilet må felles ned. Det samme skjer når man trykker ned for å ta bildet, live-view slås av, speilet felles ned, autofokus stilles, og så tas bildet.

 

Nikon D300 omgår dette ved å bruke kontrastbasert fokus på sensoren ved bruk av live-view, men dette er noe tregere enn tradisjonell fokus.

 

Men ja, et litt merkelig trekk av Nikon å unnlate Live-view på sin nest billigste modell. Canons billigste modell har ikke live-view. Denne er det heller ingen planer om å bytte ut. Men D60 vil vel legge seg et sted mellom EOS 400D og 450D. Tror nok Nikon om en stund lanserer en D90 eller lignende, som har både live-view, autofokusmotor og en del andre fordeler fremfor D60. Da vil det for de som er villige til å legge litt mer penger på bordet, være gode grunner til å gjøre nettopp dette.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
......

Nikon D300 omgår dette ved å bruke kontrastbasert fokus på sensoren ved bruk av live-view, men dette er noe tregere enn tradisjonell fokus.

......

Ikke helt korrekt. D300 bruker "Contrast-Detect" i "Tripod" modus, i "Hand-held" modus brukes "Phase-Detection"

 

Rett skal være rett. Se side 80 i User's Manual ;)

Endret av Jamm
Lenke til kommentar
(noen kan ikke stille autofokus uten å måtte slå av live-view i mellomtiden heller).

 

Eksempler?

Canon EOS 40D, Olympus E-410 og Olympus E-510. Ønsker man autofokus under Live-view her, så svartes live-view ut i den tiden det tar kameraet å stille fokus ettersom speilet må felles ned. Det samme skjer når man trykker ned for å ta bildet, live-view slås av, speilet felles ned, autofokus stilles, og så tas bildet.

 

For meg er Live View en modus du velger og er i til du går ut av den igjen. Mens du sier at når søker bildet låses (mens speilet slås opp for AF) er kameraet ute av Live View å gå ut av Live View. Er nok ikke enig i den definisjonen, men veldig enig at det er en ulempe at speilet går opp og ned.

Lenke til kommentar

Det blir ærlig talt flisespikkeri å diskutere om det kalles å slå av live-view eller ikke når søkerbildet låses. Men jeg mener at så lenge live-view ikke er i funksjon (hvilket det ikke er når fokus stilles), så kan man ikke kalle den aktiv ihvertfall. Og kameraet har slått av sensorens evne til å vise sanntid når fokus stilles.

Lenke til kommentar

Sony sin løsning (og Olympus sin fra E-330) er foreløpig de eneste løsningene som gir "kompaktkamera"-type live view på speilreflekskamera. Og det har den fordelen at du slipper å inngå noen kompromisser når du designer hovedsensoren. Ulempen er at løsningene med en ekstra bildebrikke til live view krever speilsøker, så det er uaktuelt på dyrere modeller med prismesøker. Mulig det lar seg gjøre hvis man legger til et ekstra speil etter prismet som leder lyset inn på en bildebrikke, men det skal jo være plass i søkerhuset til det også.

 

Kontrastbasert autofokus er fremdeles rimelig trægt på dSLR. Nikon sier jo rett ut at liveview med kontrastbasert fokus er kun for stativbruk når du skal ta bilde av noe som står stille. For hurtigbruk må du vippe ned speilet for å fokusere. Canon har vel ikke noen kontrastbasert løsning i noen av liveview-husene sine (40D, 450D, 1D3)?

Lenke til kommentar

Jeg sjekket nettopp, og tok feil i forrige post. 450D har tilsvarende liveview-moduser som Nikon, dvs. en rask autofokus hvor speilet vippes ned, og en tregere kontrastbasert modus for stativbruk o.l. 40D har ikke kontrastbasert modus (jeg finner i hvert fall ikke noe om det i de testene jeg har vært borti), det må vippe ned speilet for å autofokusere.

Lenke til kommentar
Jeg sjekket nettopp, og tok feil i forrige post. 450D har tilsvarende liveview-moduser som Nikon, dvs. en rask autofokus hvor speilet vippes ned, og en tregere kontrastbasert modus for stativbruk o.l. 40D har ikke kontrastbasert modus (jeg finner i hvert fall ikke noe om det i de testene jeg har vært borti), det må vippe ned speilet for å autofokusere.

Det stemmer med det jeg har lest i alskens tester og presentasjoner.

 

Tom

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...