Gå til innhold

Bør Kurdistan bli en egen stat?


Anbefalte innlegg

Det jeg mente var at opprettelsen av en selvstendig, kurdisk stat ikke nødvendigvis vil bli et eksempel for demokrati og fred slik enkelte her i tråden har sagt.

 

Nå er det slik at de to partene du snakket om som kriget. Har gått sammen og samarbeidet. Og de har nå en fungerende demokratisk stat. Det er jo klasseeksemplet på at diplomati, samarbeid og demokrati fungerer ypperlig.

 

Nå er det slik, men det har ikke alltid vært slik så jeg vil heller si at det er et eksempel på at diplomati, samarbeid og demokrati kan fungere ypperlig, men ikke nødvendigvis vil gjøre det.

 

Jeg er ikke imot en selvstendig stat for kurderne, men jeg tror ikke at det vil bli et slikt strålende forbilde for demokrati og menneskerettigheter slik noen her i tråden synes å mene. Hva tror du?

 

Jeg tror at det vil være ett bra forbilde. Hvorfor skulle det ikke være det?

 

Hvorfor skulle det være det? Det har vært uro i Midtøsten i lange tider. Jeg synes det er naivt å tro at opprettelsen av en selvstendig, kurdisk stat vil feie en vind av demokrati og menneskeretigheter gjennom alle nærliggende stater over natten. Tyrkia har gått hardt ut mot de såkalte kurdiske terroristene i den siste tiden. Det er ingen grunn til å tro at de vil ha noe med en kurdisk stat å gjøre. Kansje de vil hevde at det skuler seg kurdiske terrorister der. Irak har alt gitt deler av landet til kurderne. Hvorfor skulle de automatisk være villige til å oppgi mer? Og i bunn og grunn, hvordan finner man en løsning som alle parter i området vil godta når man skal opprette et selvstendig Kurdistan?

 

Men det hadde jo vært kjekt om det gikk slik du tror. Det hadde vært greit med et eksempel for demokrati og menneskerettigheter ettersom Afghanistan og Irak har feilet totalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror at det vil være ett bra forbilde. Hvorfor skulle det ikke være det?

Hvorfor skulle det være det?

Fordi en fremgangsrik vestlig-orientert stat vil vise de undertrykte i andre stater hva de kunne fått?

 

Jeg synes det er naivt å tro at opprettelsen av en selvstendig, kurdisk stat vil feie en vind av demokrati og menneskeretigheter gjennom alle nærliggende stater over natten.

Hvem snakker om over natten?

 

Det hadde vært greit med et eksempel for demokrati og menneskerettigheter ettersom Afghanistan og Irak har feilet totalt.

Afghanistan har feilet totalt? Kvinner får fortsatt ikke ta utdannelse, for eksempel, mener du?

Lenke til kommentar
Jeg tror at det vil være ett bra forbilde. Hvorfor skulle det ikke være det?

Hvorfor skulle det være det?

Fordi en fremgangsrik vestlig-orientert stat vil vise de undertrykte i andre stater hva de kunne fått?

 

Jeg synes det er naivt å tro at opprettelsen av en selvstendig, kurdisk stat vil feie en vind av demokrati og menneskeretigheter gjennom alle nærliggende stater over natten.

Hvem snakker om over natten?

 

Det hadde vært greit med et eksempel for demokrati og menneskerettigheter ettersom Afghanistan og Irak har feilet totalt.

Afghanistan har feilet totalt? Kvinner får fortsatt ikke ta utdannelse, for eksempel, mener du?

 

Dette er folk som lever i en annen del av verden enn oss. De har andre skikker og tradisjoner og andre religioner. De har en annen historie enn oss og det er ikke sikkert at de ønsker en stat drevet helt etter vestelig mønster.

 

Og hvor lang tid tror du at det vil ta dersom en kurdisk stat skulle bli et eksempel for demokrati og menneskerettigheter? 10 år? 50 år? Eller enda lenger? Tror du at det vil være noen hjelp til de problemene som er der nå til dags?

 

Afghanistan og Irak skulle ifølge USA bli eksempler for å spre demokrati til resten av Midtøsten og ja, det har feilet.

Lenke til kommentar
Afghanistan og Irak skulle ifølge USA bli eksempler for å spre demokrati til resten av Midtøsten og ja, det har feilet.

 

Eh, du vet at Afghanistan ikke ligger i Midtøsten, ikke sant?

 

Det jeg mente var at disse "røverstatene" (Irak, Iran og Nord-Korea) eller at statene som støttet "terrorisme" (Afghanistan med Talibanregimet som støttet Al Qaida ifølge Bush og co feks.) skulle bli eksempler for demokrati og menneskerettigheter ovenfor Midtøsten (eller ovenfor hvor nå "terroristene" befinner seg og må knuses.

Lenke til kommentar
Og hvor lang tid tror du at det vil ta dersom en kurdisk stat skulle bli et eksempel for demokrati og menneskerettigheter? 10 år? 50 år? Eller enda lenger? Tror du at det vil være noen hjelp til de problemene som er der nå til dags?

Du har fått med deg at de allerede er godt på vei, ikke sant? Altså må de ikke begynne fra bunnen som i Afghanistan og Irak.

 

Afghanistan og Irak skulle ifølge USA bli eksempler for å spre demokrati til resten av Midtøsten og ja, det har feilet.

Nå har det vært avholdt demokratiske valg allerede, så...

Lenke til kommentar
Og hvor lang tid tror du at det vil ta dersom en kurdisk stat skulle bli et eksempel for demokrati og menneskerettigheter? 10 år? 50 år? Eller enda lenger? Tror du at det vil være noen hjelp til de problemene som er der nå til dags?

Du har fått med deg at de allerede er godt på vei, ikke sant? Altså må de ikke begynne fra bunnen som i Afghanistan og Irak.

 

Afghanistan og Irak skulle ifølge USA bli eksempler for å spre demokrati til resten av Midtøsten og ja, det har feilet.

Nå har det vært avholdt demokratiske valg allerede, så...

 

Hvor lang tid vil det ta før en eventuelt selvstendig, kurdisk stat blir et eksempel for demokrati og rettigheter ovenfor andre? Ikke om en selvstendig, kurdisk stat vil bli et demokrati.

 

At det har vært demokratiske valg i Afghanistan og Irak og at det har blitt innsatt USAvennelige regimer som er avhengie av støtte for å kunne bli stående betyr ikke at de to landene fungerer som eksempler på demokrati og menneskerettigheter for andre land. Og som nevnt før så er det ikke sikkert at folk i Midtøsten, Afrika eller hvor det nå hersker korrupsjon og andre vanskeligheter vil ha et demokrati likt et vestelig siden disse folkene kansje foretrekker egne rettningslinjer fremfor vestelige.

Lenke til kommentar

Nei Kurdistand bør ikke bli en egen stat en mye bedre løsning er en Autonomi/(eller i en konføderasjonsløsning) i de stater der de er en Betydelig Minoritet Tyrkia, Irak, Iran, Syria og Armenia ( er ikke siker på hvor mange og om de "har" en dominerende del av Armenia) .

 

Å gå for en egen stat vil koste for mye Blod og provosere for mange . . Dessuten bor det mange kurdere ellers rundt om kring i Tyrkia o.a steder og ikke "Hjemlandet" . Å gå for en egen stat trenger ikke være bra for disse...

 

En Løsnig der vi har Kurdisk autonomi er jeg sikker på vil fremme mange positive ting for Alle 4/5? statene i regionen...

Lenke til kommentar
En meget god artikkel om saken fra The Atlantic:

 

http://www.theatlantic.com/doc/200801/goldberg-mideast

 

Inneholder en del om Midt-Østen generelt...

Forsåvidt interessant med den intervjudelen, men jeg gir ikke fem øre for den maktpolitiske analysen og spådommene. Det er en rekke bastante påstander her, som liksom skal være allmenngyldige, slik som at et folk ikke kan undertrykkes til evig tid og at amerikanerne må nå lære at de ikke kan tvinge midt-østen til å gjøre som de vil, dette er ikke annet enn tendensiøst pjatt. I og med at han virker å være klar over hvor dårlig planlagt de fleste områder av prosjektet har vært med å bygge opp en ny stat i Irak, så er det pussig at han kan trekke disse konklusjonene. I tillegg savner jeg et mer kritisk forhold til de neokonservatives motiver, kontra deres påskudd, slik som atom våpen og spredning av demokrati. Typen virker noe lite reflektert, men han har nok mer peiling på Kurdistan enn mange andre journalister :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vil tro kulturforskjellen mellom en same og en bærumsoss er større enn en tyrker og en kurder. Så hvorfor ikke?

 

Jeg vet ikke. Kansje fordi kurderne er et eget folkeslag som nå vil ha en egen, selvstendig stat slik feks. palestinerne vil. Eller som Kosovo nå ønsker å bli selvstendig. Et eget folkeslag vil gjerne ha sin egen stat, de vil ha selvstendighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...