Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

kjennetegn: musikksjangeren hiphop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tekstene handler vel gjerne om oppvekst, tøffe kår, sex, vold og penger, spesielt for den såkalte gangster-rappen, som 50 Cent går under (mer eller mindre).

Naturlig nok er det fokus på tekstene, som fremføres rytmisk over en ofte repeterende basstung melodi. Melodien er ofte basert på sanger av artister langt vekk fra rap-sjangeren. Et eksempel på dette er Sugarhill Gangs "Gangsta Delight", som henter basslinjen rett fra Chics "Good Times". Eminem har også brukt en melodi som minner mye om Led Zeppelins "Kashmir" i en av sangene sine.

Bruken av andre elementer enn ren melodi og vokal må man nesten lytte til selve sangen for å få med seg, noe man sikkert kan klare selv. Det samme angår oppbygningen, er det et "klassisk" oppsett med vers og refreng, eller er den bygget opp "tilfeldig"?

 

Musikksjangerens typiske stil kan være lurt å ta med noe om. Nå er ikke akkurat alle raplyttere helt stereotype (i likhet med andre musikksjangre), men hvordan artistene selv gjerne kler seg, kan være en grei pekepinn.

Litt anpå hvordan man vil vinkle det, kan bruken av "gangsta"-stereotypene være fin. Typisk slike som går med bøttelue og G-Unit-joggebukser.

 

(Nå er det noen år siden jeg hørte på rap, så jeg ville ikke akkurat skrevet rett av om jeg hadde vært deg. Men en grei pekepinn burde det være, selv om jeg har aldri så gale meninger og tanker om musikken. :) )

Lenke til kommentar
Tekstene handler vel gjerne om oppvekst, tøffe kår, sex, vold og penger, spesielt for den såkalte gangster-rappen, som 50 Cent går under (mer eller mindre).

Naturlig nok er det fokus på tekstene, som fremføres rytmisk over en ofte repeterende basstung melodi. Melodien er ofte basert på sanger av artister langt vekk fra rap-sjangeren. Et eksempel på dette er Sugarhill Gangs "Gangsta Delight", som henter basslinjen rett fra Chics "Good Times". Eminem har også brukt en melodi som minner mye om Led Zeppelins "Kashmir" i en av sangene sine.

Bruken av andre elementer enn ren melodi og vokal må man nesten lytte til selve sangen for å få med seg, noe man sikkert kan klare selv. Det samme angår oppbygningen, er det et "klassisk" oppsett med vers og refreng, eller er den bygget opp "tilfeldig"?

 

Musikksjangerens typiske stil kan være lurt å ta med noe om. Nå er ikke akkurat alle raplyttere helt stereotype (i likhet med andre musikksjangre), men hvordan artistene selv gjerne kler seg, kan være en grei pekepinn.

Litt anpå hvordan man vil vinkle det, kan bruken av "gangsta"-stereotypene være fin. Typisk slike som går med bøttelue og G-Unit-joggebukser.

 

(Nå er det noen år siden jeg hørte på rap, så jeg ville ikke akkurat skrevet rett av om jeg hadde vært deg. Men en grei pekepinn burde det være, selv om jeg har aldri så gale meninger og tanker om musikken. :) )

 

WOW :O tusen takk :D

Lenke til kommentar
Hvis jeg skulle skrevet om rap hadde jeg valgt en helt annen person enn 50 Cent. Han lager vel egentlig mer listepop etter min mening. Utrolig vanskelig å for eksempel tolke og analysere en tekst som er like dyp som Lene Alexandra...

 

ops, har glemt å si det, skal ikke analysere teksten;) men en musikkvideo :p hadde det gått på teksten hadde jeg sikkert tatt Eminem ;)

Lenke til kommentar

La meg gjette: du går vg2 ett eller annet yrkesfag? :p

 

Har samme oppgaven skjønner du ;) har valgt Evening news med Chamillionaire. Så er jo halveis i samme sjangern, southern hip-hop.

 

Kjenne tegn på rap/hip-hop er vel banning,om handler ofte oppvekst eller hvor tøffe vilkår diise getto-gutta har, hvordan alle andre hater dem, kritiske til styresmaktene og snuten, hvor tøffe de er eller hvor lite tøffe andre er, groupies, etc.

 

Ofte en dominerende beat som det rappes til, mye bass.

Ofte en historie som fortelles gjennom teksten.

 

Når man snakker om musikkvideoene så er det mye bling, dyre biler eller hus osv., snasne jenter i lite klær, spiller ofte på sex, forteller ofte historien til sangen +++

 

Nå skal jeg sove, beklager eventuelle typos, trøtt + ikke helt edru...

 

Bountyhunter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...