Gå til innhold

Nikon D40, "ta bilde" gjennom LCD-skjerm?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For meg er det og blir det et under at folk ikke folk undersøker bedre før de kjøper produkter til mange tusen kroner...

 

Kan du si,men på den annen side så er det ikke så lett å tenke på alt,dette er jo std på digitalkamera så da er det mulig han trodde det var det på speilrefleks også :)

Lenke til kommentar

"Problemet" er at speilreflex ikke lengre er en dyr investering som bare gjørs etter nøye vurdering. D40 og de andre entrymodellene er jo såpass billige nå at det er fort gjort å hoppe fra semiproff/kompakt til dSLR på impuls... og for slike som omtrent bestemmer seg mens de står der i butikken kan jeg godt forstå at slik problematikk dukker opp.

Lenke til kommentar

For å svare med annet enn "nei", "du skulle undersøkt bedre" og ymse filosofier vdr. 'massenes' kjøp av fotografisk utstyr kan jeg kanskje prøve å forklare problemet du står ovenfor. :)

 

-

 

Et dSLR virker slik at du har et speil som ligger foran sensoren og lukkeren. Dette sender lyset som kommer inn gjennom objektivet opp til noe som omtales som mattskiven, dette bildet ser du dersom du ser i søkeren. Et kompaktkamera har ikke denne løsningen. Det er mulig å få skjermen som søker på speilreflekskamera, men da må man ha et kamera som støtter dette (Olympus E410, E510, E330, E-3, Canon 450D, 40D, 1D mk3, Nikon D300, Nikon D3 og Sony Alpha A200. Har jeg glemt noen?).

 

Det man da gjør er å la speilet løftes opp, så lar man lyset treffe den digitale sensoren og lar søkeren vise et bilde på skjermen. Dette er ikke en ideel løsning. På et speilrefleks har du bl.a. langt bedre autofokus enn på et kompaktkamera. Autofokusen på et speilrefleks virker bare dersom du har speilet nede. Det er mulig å bruke et system som kan sammenlignes med de kontrastbaserte autofokussystemene man finner på kompaktkamera, men dette er tregere og ofte mindre nøyaktig. :)

 

En løsning blir da at kameraet vipper ned speilet og fokuserer, så løfter opp speilet, du kan så ta bildet. Dette kan ta litt tid.

 

Å bruke skjermen som søker på et speilreflekskamera som støtter denne funksjonen er i de fleste tilfeller noe du primært gjør i situasjoner der søkeren ikke er så praktisk. Eksempler kan være når du ikke kommer til søkeren, det kan også være praktisk om du har kameraet på stativ, dersom du tar nattbilder og vil bruke manuell fokus eller dersom du vil ha kontroll på komposisjonen når du holder kameraet over hodet, for eksempel over en folkemengde. :)

 

Men du bør ikke sørge over mangelen på søkerbilde på skjermen. I de aller aller fleste tilfeller har du langt bedre kontroll på komposisjon og det meste annet når du ser gjennom søkeren. Bl.a. vil sollys på skjermen ofte gjøre denne ubrukelig, i tillegg vil søkeren være mer nøyaktig når du vil se hvor fokus ligger og så videre. Et annet moment er at du holder et speilrefleks på en annen måte. Når du holder med høyre hånd på kameraet og har venstre arm på objektivet har du rask kontroll med zooming og kameraets funksjoner, det er dessuten langt mer stabilt! :)

 

Ikke la deg skremme av problemet, det er egentlig ikke et stort problem. D40 er et ypperlig begynnerkamera, ha det morsomt, det aller viktigste er å prøve så mye du kan, å ta så mange bilder som mulig. Dessuten burde du kanskje vurdere å kjøpe en god fotobok. Magne Fjørtofts Digital Fotografi i praksis er lettlest og god. :)

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
For meg er det og blir det et under at folk ikke folk undersøker bedre før de kjøper produkter til mange tusen kroner...

 

Karen har aldri fotografert før... Ikke alle ER eksperte vettu! Alle begyner på bunnen. Men det er jo halve moroa å teste nye ting å finne ut hva man ønsker annerledes og da, og så sjekker man bedre ved neste kjøp.

 

BTW, han fatter ikke riktig dette med RAW og JPG. Jeg ba han ta noen like bilder i begge format så skulle jeg vise han hvordan forskjellen blir vedutsnitt. Jeg holder på å bytte PC, og har pt ikke noe fotoprogram på denne PC-en. Hvilke program takler raw-formatet på D40? Jeg må jo legge inn et program for å vise han...

Endret av retard1
Lenke til kommentar

Jepp det må du. Dessverre har alle kameraprodusentene eget format på RAW filer, slik at du må ha ett eget program for hver av dem, eller en plugin til ett annet program (typisk ett Adobe Photoshop produkt :) )

 

Be han tenke på en RAW-fil litt som ett negativ for vanlig film (med mye flere muligheter). Du kan ikke se på dem sånn direkte, men de må etterbehandles. Fordelen er at du har mulighet til å gjøre så utrolig mye mer med dem enn med vanlig jpg.

Lenke til kommentar

Haha, blir bare trøbbel for ham det her.

 

Tilfeldigvis kjøpte han seg også en D40, som gir ham slike problemer som objektiver uten AF osv.

Maks uflaks, men sånn er det vel når man ikke sjekker noenting på forhånd.

 

Send ham inn her du, så kan han sjekke ut alt han lurer på FØR han blåser tusenlappene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...