Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å beregne timepris, og gir som oftest ut ifra den. Skriver da kontrakt og nevner hver eneste funksjon siden skal ha, og alt annet tar jeg timepris for. Kommer gjerne litt under timepris, men hender det kommer over og. (teller timer uavhengig av om jeg får fastpris eller time).

 

Prosjektene mine er som oftest blogg til dattera til kari, nettbutikk til søstra til geir, Hjemmeside til pizzasjappa i sentrum ++.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at kunder liker fastpris - og kunder liker å spare penger.

 

Legg frem et overslag på arbeidstimer, vis totalsummen og gi kunden "avslag" på denne.

 

Her er et lite prosjekt basert på Sk!ppys timepris:

 

                                        Pris     Antall     Totalt

Skisser                                  500          2       1000

Utvikle HTML-mal                         500          3       1500

Oppsett og konfigurering av CMS          500          1        500

Utvikle PHP-mal til CMS                  500          3       1500

Utvikle dynamiske funksjoner             500          1        500

CMS: Oppsett, konfigurering              500          1        500

                                                             ====
Totalt                                   500         11       5500
                                                             ====

 

Om du nå runder ned til 5000 (eller kanskje slår av en tusenlapp - 20% rabatt) blir kunden fort interessert. Selv om du da tjener litt mindre enn du kunne gjort, så sikrer du deg kanskje et oppdrag som ellers ville frafalt.

 

Fakturer billig på de første prosjektene. Da er det ikke så farlig om du går på en og annen nybegynnersmell. Så hever du prisen når du leverer bedre, raskere og selv blir sikrere på fastsetting av pris osv.

Lenke til kommentar

Kan noen anbefale en grei gratis hostingside? Skal kun hoste en helt enkel side til en ungdomsbedrift.

 

Min erfaring er at det ikke finnes noen "greie" gratis hostingsider.

Jeg ser det er mange som anbefaler host1.no som er billig og grei host. Det ser også ut som de er billigst hosten, dersom dere bare skal ha websiden oppe et halvt år. Man kan betale for et halvt år, og det er ingen etablering ser det ut som. Det kommer til å koste litt under 300 kroner for hosting og et ordentlig domene.

 

Andre alternativer er å lage en blog, på et bloggnettverk som hoster alle bloggene gratis.

Noen alternativer:

tumblr.com

blogger.com

 

Hvis dere ikke har peiling på webutvikling, så er blog det beste alternativet. Selv har jeg brukt tumblr en del, og jeg syns det fungerer svært godt :)

Lenke til kommentar

Vi skal ikke ha blogg, og nettsiden er nesten ferdig utviklet.

Jeg har utviklet flere nettsider tidligere, blant annet en for et snekkerfirma her i Sarpsborg.

Jeg har server, og mulighet for å hoste nettsiden selv, men da server pcen er en gammel og ustabil dell som trekker masse strøm vil det være bedre å hoste den et annet sted.

Ungdomsbedriften hadde i utgangspunktetet kjøpt serverplass og domene hos one.com, men fordi UB ikke registreres med en persons navn i brønøysundsregistret så ble ikke siden godkjent. Det beste ville da være å sette bedriften på en person, men så foreslå jeg at det var bedre å prøve å finne en gratis hosting side.

 

Noen erfaringer med 110mb.com?

Lenke til kommentar

Brukte 110mb.com til noe php-testing for sånn ca. mange år siden, kan ikke huske noe spesielt negativt. En litt sær ting var riktignok at 404 kunne/(kan?) redirecte til andre brukere sine sider, skjønte lite av akkurat det til å begynne med.. Vet ikke hvordan de er idag.

 

Edit:

Forresten, når jeg først er innom her, så ønsker jeg å høre deres syn på en sak:

Har nylig laget nettside for min mor, og i den anledning registrerte og oppdaterte jeg diverse nettoppføringer for henne. Dagen etter ble hun oppringt av en selger for en av disse. Han kunne tilby et aldeles utmerket tilbud som bestod i et halvt års oppføring til halv pris. Min mor, med sine begrensede kunnskaper hva (markedsføring på) internett angår, valgte etter en times telefonsamtale å takke nei.

 

Dagen etter ringer han meg. Jeg er usikker på hvordan han kom frem til meg, men jeg står jo oppført med liten tekst på siden, så vil jeg anta han la sammen to og to. Uansett, etter en minst like lang samtale fikk jeg tilslutt uttrykt at vi overhodet ikke var interesserte

 

Underveis i samtalen ga han meg innloggingsdata for min mors oppføring i systemene deres. Har kunne jeg se hvor mange som hadde vært innom oppføringen osv.. Kult, men dyrt og lite nyttig for hennes del. Han fortalte så om en konkurrent av min mor som bruker mangfoldige tusen kroner i året på en oppføring i deres systemer. Så kom kunststykket: Han ga meg deres innloggingsdata så jeg med egne øyne skulle se hvor mye trafikk de fikk gjennom en en betalt oppføring. Jeg ble veldig paff, men valgte å ikke si noe.

 

Hva tenker dere? Vurderer å ta kontakt med konkurrenten for å høre deres syn på saken. Virker veldig useriøst i mine øyne, hadde aldri gitt de penger i utgangspunktet, men dette var bare dumt.

Endret av Garanti
Lenke til kommentar

Si nei til alle som ringer. Husk at dere nå opptrer som en bedrift og dermed ikke er beskyttet av forbrukerkjøpsloven hva gjelder angrerett osv.

Google alle bedriftene først og les erfaringer.

Ta heller kontakt med interessant kataloger enn å bli lurt av en selger.

Er enormt med useriøse bedrifter som ringer alle nyoppretta nettsider og bedrifter for å lure dem inn i kjipe avtaler.

 

Uansett, oppføringens tid er over. Folk søker eller bruker noen få, store kataloger som gule sider. Alt annet er bortkasta penger.

Lenke til kommentar

Har skreven en guide for å fikse et mørkt theme til Netbeans i Linux i Den Frie Kafeen, så tenkte jeg kan like godt poste den her også om det er noen som har interesse for slikt her. Merk at dette også fungerer helt fint på Windows. Mer informasjon om dette kan du finne her.

 

-----------

 

Etter litt knoting har jeg fått på plass et ordentlig theme til Netbeans også på Linux. Netbeans er jo som de fleste som har vært borti det laget med Java, og har derfor ganske mange konfigurasjonsmuligheter om man trykker på de rette knappene.

 

Først starter du med å laste ned de nødvendige filene fra han som har laget det her. Extract hvor du vil, men merk at disse filene vil bli lastet av netbeans når du kjører, og det kan derfor være greit å legge de et sted de får ligge i ro.

 

Deretter åpner du /usr/share/netbeans/etc/netbeans.conf (sudo) og titter etter linjen som inneholder "netbeans_default_options". Deretter må du appende litt config til denne linjen. Ta utgangspunkt i at filene dine ligger i /home/username/nimrod/ så vil den bli seendes slik ut (litt usikker på om relativ path ~ fungerer, safer derfor):

 

netbeans_default_options="-J-client -J-Xss2m -J-Xms32m -J-XX:PermSize=32m -J-Dapple.laf.useScreenMenuBar=true -J-Dapple.awt.graphics.UseQuartz=true -J-Dsun.java2d.noddraw=true -J-Dsun.zip.disableMemoryMapping=true -J-Dnimrodlf.themeFile=/home/username/nimrod/DarkGrey.theme -cp:p /home/username/nimrod//nimrodlf.jar --laf com.nilo.plaf.nimrod.NimRODLookAndFeel"

 

Merk at det også her kan endres en den etter egne preferanser.

 

Resultatet blir et mørkt theme, men dette kan du faktisk endre på selv ved å kjøre java -jar nimrodlf.jar og DarkGrey.theme uten store problemer. Standard med dette themet ser det slik ut for meg:

 

wLq6n.png

Originalt brukte jeg dette på Windows 7 når jeg brukte dette. Er litt mer info osv. om det her på DeviantArt.

 

Et annet tips kan være å ta en titt på $JAVA_HOME/jre/lib/swing.properties – du kan legge til mye rart i denne. Merk at du sannsynligvis må lage denne selv. Et eksempel er annen/bedre font-rendering. Står litt mer om det i denne tråden.

Lenke til kommentar

[…]Han fortalte så om en konkurrent av min mor som bruker mangfoldige tusen kroner i året på en oppføring i deres systemer. Så kom kunststykket: Han ga meg deres innloggingsdata så jeg med egne øyne skulle se hvor mye trafikk de fikk gjennom en en betalt oppføring. Jeg ble veldig paff, men valgte å ikke si noe.

[…]

Dette høres veldig uproft ut!

Det kan dog være at kontoen juridisk sett tilhører katalogtjenesten (og ikke deres konkurrent), og det er neppe ulovlig å gi vekk egne brukernavn/passord. Deres konkurrent ville nok ikke ha likt at pengebruk og inntekter rundt denne katalogtjenesten skal komme ut. Spesielt ikke til dere. Med andre ord ville jeg ikke hatt tillitt til denne selgeren, og jeg vil anbefale deg å holde dere langt unna!

 

Du må gjerne informere deres konkurrent om at denne selger valgte å vise all konto-informasjon til dere, hvis du føler det er riktig. Men jeg vet ikke hva du faktisk fikk sett i innloggingen. Hvis det kun dukket opp mer eller mindre uskyldig informasjon, er det liten vits i å gå videre med det...

Lenke til kommentar

HTML5 Boilerplate er en slags startplatform som gjør utvikling av websider enklere. Når man lager et webside så dukker det opp masse problemer i forskjellige nettlesere, og andre småting. Med HTML5 Boilerplate, slipper du unna mange av disse kjedelige tingene (som f. eks HTML5 elementer som ikke blir vist i gamle nettlesere).

Det er egentlig bare en samling av masse scripts, CSS og andre filer. Alt i pakken skal være dokumentert, og du kan selv modifisere hva du ønsker å laste ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...