Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Vil anbefale Normalize.css om man trenger en CSS-reset: http://necolas.githu.../normalize.css/

 

I second that!

 

Istedet for å resette til 0 og deretter sette en verdi (unødvendig dobbeltdeklarering?) så normaliserer du verdiene med en gang.

 

Jeg pleier bare slenge

* {
margin: 0px;
padding: 0px;
}
img {
border: 0px;
}

 

i toppen av css filen. Aldri hatt noe problemer med det.

Joda, men det retter ikke at nettlesere har forskellige standardverdier. I tillegg må du jo da sette en del verdier senere, bl.a. p{margin:1em 0}

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første punktet under "Writing efficient CSS" på MDN sier "Avoid universal rules". Det er unødvendig å dytte et regelsett på alle tags. Har ikke gjort noen ytelsestester på dette selv, men det er nok en god grunn til at det står der. Dagens dynamiske nettsider kan bli ganske komplekse, med hundrevis, hvis ikke tusenvis av tagger, så skal ikke se bort ifra at det vil kunne merkes, hvert fall på mobile enheter.

Lenke til kommentar

Alt av verdier setter en jo uansett. Mindre pikselforskjeller som ikke ødelegger layout tåler jeg.

 

Ytelse er vel det største problemet med universalselektoren. Selv om den i all hovedsak er kjapp å matche når den står for seg selv, så må også du være enig i at det er mer effektivt å sette p { margin: 1em 0 } én gang i normalize.css enn å først si * { margin: 0 } i resetten for deretter å sette p { margin: 1em 0 } i stilsettet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei,

 

jeg skriver dette så jeg slipper å opprette en egen tråd kun for dette spørsmålet, men... Jeg har blitt bedt av en bekjent av min far som driver en kafe/restaurant om å lage en hjemmeside for kafeen/restauranten. Dette innebærer:

- En enkel hjemmeside med hovedside (med et simpelt nyhetssystem (uten kommentarfelt)), meny, kontaktinformasjon++

- En enkel administreringsside hvor en kan legge til nyheter, endre meny og slikt.

- Oppretting av en Facebook-side for kafeen/restauranten.

 

Jeg er ingen profesjonell webutvikler, men jeg har holdt på med dette i fem-seks år og har flere prosjekter bak meg. Kafeen/resturanten er ikke så fryktelig stor (omsetningsmessig).

 

Jeg lurer litt på hvor mye jeg kan/bør ta betalt for denne jobben. Noen tips? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Loong time no read, men må få utløp for tanker (og kanskje slå Arve i antall posts):

 

I disse retina(ord jeg hater)-dager kommer problemet med bilder og oppløsning.

 

Det finnes plenty av løsninger for å få til dette med javascript(retina.js, etc)

 

Men alle løsningene jeg har sett fra andre tar kun for seg 1x eller 2x. Er dette egentlig tilstrekkelig?

For eldre Android telefoner er jo tallet 1.5x. Macbook Pro Retina lar deg velge en verdi mellom 2x og 1x (Og flere?).

 

Dette vil si at det er veldig mange enheter der ute der 2x ikke er tilstrekkelig. Og tester jeg har gjort viser at 1.5x bilde på en 1.5x skjerm er mye skarpere enn 2x (naturlig nok).

 

Hva tror folket om dette?

Lenke til kommentar

Nei, 1x og 2x er ikke tilstrekkelig etter min mening. Vi kommer neppe bare til å få enheter skjermer som er satt opp slik at det går opp i 2x, som du nevner bruker eldre Android 1,5x.

 

Fremvekst av flere høyoppløste skjermer og trolig også OS som er langt bedre på individuell skalering (som OSX ser ut til å utvikle seg mot) kan faktisk gi ennå flere mellomverdier ønskelig - og trolig verdier over 2 også. F.eks vil en 4K 47'' TV med innebygd nettleser pga avstanden man sitter på ha optimal lesbarhet med mer enn 2X.

Lenke til kommentar

Nei, 1x og 2x er ikke tilstrekkelig etter min mening. Vi kommer neppe bare til å få enheter skjermer som er satt opp slik at det går opp i 2x, som du nevner bruker eldre Android 1,5x.

 

Fremvekst av flere høyoppløste skjermer og trolig også OS som er langt bedre på individuell skalering (som OSX ser ut til å utvikle seg mot) kan faktisk gi ennå flere mellomverdier ønskelig - og trolig verdier over 2 også. F.eks vil en 4K 47'' TV med innebygd nettleser pga avstanden man sitter på ha optimal lesbarhet med mer enn 2X.

Jeg tror også dette blir fremtiden.

 

Jeg orker ikke å forholde meg til bleeding edge slik, er det uferdig teknologi og generelt usondert terreng, får resultatet bli deretter. Dog kjekt om du har rom i budsjettene til å gjøre research på feltet og derigjennom bli en retina-ekspert, Sebba. :)

Tenker jo på det ;)

 

SVG er jo en løsning, skjønt du får noe av de samme problemene med uklare pixler på 1.5x.

 

Men jeg tror de eneste som faktisk bryr seg om uklare pixler er de samme som har 2x Retina iPad, så 2x er vel greit nok for øyeblikket :)

SVG fungerer fint på figuer, men ikke så bra på faktiske bilder?

Hva med Macbook Retina?

 

---

 

For å kunne skalere bildene skikkelig trenger vi en backenløsning og ikke en frontend-løsning tror jeg.

Veldig fan av nye picture-forslaget (evt picturefill), men dette dekker bare fastsatte størrelser (dog fint for responsive design)

 

Så om vi kunne fått med litt informasjon om størrelse og kanskje båndbredde i http-requesten kunne vi gjort SÅ mye mer.

 

Båndbredde er jo også aktuelt, har du lyst å levere et 4x bilde til en mobiltelefon?

Lenke til kommentar

Jeg tror også en backendløsning vil være det beste - selv om den neppe vil kunne levere alle størrelser, men i alle fall nok av de. Det finnes også systemer i dag som faktisk har den muligheten, det å levere alternative størrelser på bilder osv på bakgrunn av informasjon i http-requesten.

 

Blant annet har TYPO3 et system for bildebehandling som gjør dette mulig og faktisk ikke så komplisert å implementere.

Lenke til kommentar

Vi har her brukt WURFL for å hente ut litt informasjon basert på UA-string, men det fungerer egentlig kun for mobile enheter (Og ikke iphone / ipad).

 

Etter en liten lunch diskusjon konkluderte vi med at 1x, 2x, 3x etc kan holde ved at man får i overkant av hva man har.

Har man 2.5x får man 3x. Så må nettleserne bli bedre på å omskalere bildene.

--

Min beste løsning må være denne (om dere lover å ikke stjele den):

  1. Veldig tidlig i cms-systemet sjekkes det om en cookie med informasjon er satt
  2. Om den ikke er satt returneres en pitteliten side med et javascript på
  3. Dette javascriptet setter en cookie og laster siden på nytt
  4. Nå leses cookie med informasjon om pixel-ratio og nettsiden tilpasses denne størrelsen

Elementer som må overkommes

  1. Hva om brukeren ikke har støtte for javascript
  2. Hva om brukeren ikke har støtte for cookies

Lenke til kommentar

Prøver her og jeg, da tråden jeg lagde ikke fikk mye respons.

Jeg har fått i oppgave å lage nye websider til jobben.

Jeg er god på programmering, men er ikke mye til designer.

 

Hvor mye sånn ca måtte en av dere hatt for å lage ett enkelt design?

Det eneste av føringen jeg hadde hatt var ett par farger som må være med.

 

Regner dere timepris?

Lenke til kommentar

Prøver her og jeg, da tråden jeg lagde ikke fikk mye respons.

Jeg har fått i oppgave å lage nye websider til jobben.

Jeg er god på programmering, men er ikke mye til designer.

 

Hvor mye sånn ca måtte en av dere hatt for å lage ett enkelt design?

Det eneste av føringen jeg hadde hatt var ett par farger som må være med.

 

Regner dere timepris?

Bruker gjerne en timepris som utgangspunkt og gir en fastpris.

Det finnes et eget forum for å hente inn tilbud om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...