Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Har lenge tenkt på sette meg dypere inn i PHP, men synes det virker mye tyngre enn HTML/XHTML, men det er vel på tide å lære seg noe nytt. :)

 

Den grunnleggende forståelsen trenger ikke være så vanskelig. Du bruker PHP "kun" til å spytte ut HTML. Istendefor at noen skal manuelt skrive html-koden. På den måten kan du skrive ulik html on-the-fly, og dermed få "levende" nettsider.

 

Men dette er sikkert kjent, problemet er kanskje syntaksen? Det artige med PHP er at utrolig mange ulike kodestiler og tilnærmingsmåter fungerer. Uansett hvilket programeringsspråk man kommer til, er PHP lett å lære, lett å bruke, og lett å hate :-)

 

I starten er det kanskje enklest å bruke PHP som nettopp et script-språk, og kun lage mindre lettere sekvensielle scripts. Men objekt-orientert programmering er fullt støttet, og hvis man forstår OO-programering, er dette langt sterkere enn script-programering (men begge programmerings-stilene har sine bruksområder, så vil ikke påstå at det ene er dårligere enn det andre).

 

Hvis man ikke har programmert noe særlig før, aner jeg ikke hvordan PHP fremstår igrunn.. Fordelen med et større språk som PHP er at det finnes utallige tutorialer, script og eksempler der ute på nettet. Også har http://php.net/ fullstendig oversikt over alle tilgjengelige funksjoner du måtte ha bruk for!

 

Et tips kan jo være å besøke PHP-delen av forumet også: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=30

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort spørsmål, er det fyfy å ha mye bilder som må lastes på en nettside? Jeg holder på og designer noe som har en del lag med png-bilder rundt omkring. For å få et dynamisk og pent "photoshop-aktig" design. Hva burde lissom være max? Ser at alle bildene som må lastes ligger på rundt 7-800Kb akkurat nå. Er dette for mye? Har ikke masse erfaring rundt akkurat sånt egentlig.

Lenke til kommentar

Vær smart med bildene dine, og repeter de som kan repeteres via CSS. Om du har en header som har en enkel layout, f.eks en blå farge med en horisontal gradient, kan du lage et bilde ut av denne med rett høyde, men kun 1px i bredden.

 

Deretter repeterer du bildet i en div på f.eks 500px, og det blir riktig, slik som du hadde designet. Dette er en svært effektiv måte å redusere lastetid på dine nettsider.

 

Og GIF bør foretrekkes på enkel grafikk på siden din, ja. PNG er til transparente bilder og større grafikk.

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Hei, kjapt spørsmål :)

Holder på å sette opp min første side med Wordpress, men har et litt snodig problem med at de <h4> taggene som ligger i sidebaren er noe mindre enn de andre. Har funnet ut at problemet ligger i at Wordpress pakker inn alt i sidebaren i <li></li> tags, så en <li><h4></h4></li> er altså mindre enn en vanlig <h4></h4>. Hvilke attributter kan jeg endre for å fikse dette problemet?

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å kopiere attributtene for vanlig h4 inn i li h4, men så ingen forskjell. Så regner med at li har noen ekstra innstillinger som jeg må bytte på, men vet ikke hva det er. Jeg har ikke definert noe spesielt selv for li, så det er kanskje noe som er "default" for den med mindre du overstyrer det selv? Og hva, isåfall?

Endret av g0mpen
Lenke til kommentar

http://project.uia.no/users/oyvink08/wordpress/

 

Er et skoleprosjekt som jeg nettopp har starta på, og første gang jeg bruker Wordpress, så er litt rotete enda. Problemet er at jeg ikke har direkte kontroll over hva Wordpress gjør med "Widgets" som ligger i sidebaren, og de overskriftene der er derfor litt mindre enn de skal være. Den øverste der det står "Latest work" har jeg lagt inn manuelt, den er standard <h4> og er litt større enn de under.

Lenke til kommentar

Det var som jeg trodde. Sett font-size: 1em; i #sidebar li. Da vil du få rett størrelse. Du kan ikke fjerne font-size i #sidebar li, fordi da vil global setting av li, som er 0.9em overstyre.

 

Det du opplever er langt fra ukjent problem.

 

Et kort tillegg:

Om man av en eller annen grunn må bruke en relativ størrelse på et område, så kan man omregne verdier også. Men i og med at alle verdier ikke vises, er dette en "halvgod løsning"

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Et kort tillegg:

Om man av en eller annen grunn må bruke en relativ størrelse på et område, så kan man omregne verdier også. Men i og med at alle verdier ikke vises, er dette en "halvgod løsning"

Bra ressonert i stad ;)

 

Og omregning er ikke så fryktelig vanskelig, men nettleserne har litt forskjellige avrundingsquirks. Ikke noe veldig viktig om du ikke er pikselnazi av en viss rang.

 

I dette tilfellet: Ønsket størrelse / arvet størrelse = størrelse som kompenserer for arv.

15 / 9 = 1.667. Altså 1.667em istedenfor 1.5em om du heller vil kompensere på den måten.

 

For øvrig bruker jeg lister så mye til andre ting enn helt enkle tekstlister, at jeg foretrekker å sette tekststørrelser på elementene inni li-en individuelt, og ikke på li-en selv—nettopp for å slippe hodebry med relative størrelser.

Lenke til kommentar

Ja jeg har gjort det slik at så mye som mulig kan repeteres. Problemet er at designet opprinnelig er en 3d-render hvor jeg bruker en bakgrunn som består av en texture som er på 30x30px som repeteres. Problemet er grafikken i midten som i hovedsak er en rimelig stor render som er klippet ut i Photoshop og gjort transparent rundt hjørnene. Har forsøkt å redusere kvaliteten, men det duger ikke. Bildet ser ut til å måtte være rundt 500Kb.. Kommer til å prøve ut forskjellige måter å gjøre det på. Ville det vært helt unødvendig å dele opp bildet i flere små deler? Eller spiller det ingen rolle overhodet?

Lenke til kommentar
Og omregning er ikke så fryktelig vanskelig, men nettleserne har litt forskjellige avrundingsquirks. Ikke noe veldig viktig om du ikke er pikselnazi av en viss rang.

 

Derfor jeg skrev halvgod. Personlig så bruker jeg det når det er nødvendig, men jeg slet for noen år siden med en kunde som var "pixelnazi".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...