Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
[...] Jeg husker ikke hvordan jeg brukte eksterne stilark! [...]

7272192[/snapback]

Lag et eksternt CSS-dokument og inkluder denne i HTML-dokumentet vha. (f.eks.) følgende:
<style type="text/css" media="all">
@import url(http://stilark.css);
</style>

7272284[/snapback]

Selv har jeg følelsen av at følgende er mer utbredt (men begge deler er like riktig):

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="mystyle.css" />

kodebiten min skal forøvrig plasseres i head'n. Så er det bare å velge og vrake mellom de ulike tilnærmingene for å implementere ett css-dokument

color: #ffc;
background-color: #900;
font-size: 2em;
margin: 0;
margin-bottom: 0.5em;
padding: 0.25em;
font-style: italic;
text-align: center;
letter-spacing: 0.5em;
border-bottom-style: solid;
border-bottom-width: 0.5em;
border-bottom-color: #c00;

 

jeg lurer litt mer, hvordan finner jeg fargene man skal bruke, man klarer umulig å huske koden for alle fargene i hodet, ikke jeg hvertfall.

 

Samtidig, hva bestemmer;

border-bottom-style: solid;

border-bottom-width: 0.5em;

border-bottom-color: #c00;

 

Dette er noen små spørsmål jeg kom mens jeg leste litt kjapt.

er det ikke slik at man benytter 16-tall-systemet for å oppgi farger?

altså sifferene fra 0-9 hvorpå man følger opp med a-f?

med 6 sekstentall-siffer blir vel det 16^6 (over 16mill) kombinasjoner?

 

ææhh.. egentlig ble jeg litt usikker - jeg ser jo som regel kun bokstavene F og C i tillegg til tallene.. tror nesten noen andre må svare på ditt spørsmål :p

Aalton: Det er HEX - altså sekstentallsystemet. RGB bruker bare tall, og man må da ha tre siffer. Med HEX har man 16 hexadesimale tegn og ta av, og man kan nøye seg med færre siffer/nibbler for å få samme verdi.

 

HEX

FF = 16x15 + 1x15 (sekstentallssystemet har F som høyeste verdi, som tilsvarer 15)

 

RGB

Legger du sammen regnestykket over, får du 255. Det er en annen kode for hvit farge, bare med tre siffer.

Ikke noe problem. Jeg beskrev da bare deler av fargekodene, for øvrig. Én tredjedel av hver kodemåte for å være nøyaktig, men det er sånn du tenker. R - G - B.

 

Hex - To og to bortover, RGB - tre og tre bortover, adskilt med komma. :) Det er da kombinasjonen av disse tre delene i koden som fører til det store antallet farger som kan gjengis. 16 millioner og no'. :)

 

Edit: Stemmer, med additiv fargeblanding som vi har på skjerm, blir det mer lys jo høyere verdier vi får. :)

 

Edit2: Kan dere ikke lage egne små variasjoner i avatarene deres, forresten? :p

Endret av Mr.Berg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...