Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Stum Migrene Aura


randi85

Anbefalte innlegg

Er det noen som har fått denne diagnoesen hos legen?

Jeg ble syk for 2 år tilbake. Mistet tale evnen og styrken i høyre arm. ble fraktet til ulevoll sykehus i hellikopter. De trodde at det var hjerneblødning. Men etter en del undersøkelser viste det seg og være stum migrene aura. Jeg ble bedre senere på kvelden og fikk tilbake stemmen og styrke i høyre arm.

jeg har søkt en del på internett for å finne mer ut om dette men har ikke funnet ut noe som helst.

 

Vis jeg blir nervøs eller gruer meg veldig for en ting. da merker jeg at det kommer. Da merker jeg at det begynner og prikke på tungen og jeg føler at jeg mister kontrollen over meg selv. Hvis noen prater til meg så klarer jeg ikke å oppfatte hva som blir sagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Migrene med Aura har mange subkatagorier.

En av dem er Dysphasia (Vanskeligheter med språket).

 

Derfor fikk du diagonosen: Stum - Migrene med - Aura. (Av en nervolog?)

 

Det finnes profylax mot migrene, som.feks NSAIDs og Benzodiazepin, det må du utrede med en nervolog.

 

vaio ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg langt i fra sikker, men kan det være at du får kun aura og ikke migrene?

Mange får aura før migrene (altså selve hodepinen), men jeg har aldri hørt/lest om stum aura.

 

"Hos ca 4% oppstår det aura fenomener i form av føleforstyrrelser eller lammelser i for eksempel den ene kroppshalvdelen. Noen kan oppleve taleforstyrrelser og andre kan oppleve lukte forstyrrelser." Kilde

 

Migrenekomplikasjoner

 

 

Edit: Jeg har forresten hatt i migrene i 23 år, så hvis det er noe du lurer på så er det bare å spørre. :)

Endret av Mirann
Lenke til kommentar

Jeg hadde noe liknende i fjor da jeg fikk et migreneanfall (har hatt migrene i 3 år nå og fått 3 anfall). De to første gangene fikk jeg bare synsforstyrrelser i form av blinde flekker på synet, kvalme etterfulgt av oppkast, lysskyhet og intens smerte over det ene øyet. Den siste gangen derimot, så fikk jeg skikkelige problemer med å snakke. Satt i et møte og måtte ringe etter en som kunne kjøre meg hjem, og da jeg skulle snakke i telefonen med vedkommede så klarte jeg ikke å sette sammen en eneste setning!

 

Heldigvis har det ikke skjedd på et års tid nå, og håper det blir lenge til neste gang det skjer. Jeg ville bare tatt en tur til legen igjen og få stilt en ordentlig diagnose og få tips til hva du kan gjøre når du får slike anfall. Så langt jeg vet så er det ikke noe direkte skadelig ved disse migreneanfallene (?), så du vil vel mest sannsynlig få beskjed om å ligge rolig i et rom uten lys som vanlig og vente på at det skal gi seg.

 

Uansett så hørtes det ganske skremmende ut den type auraen/migrenen du fikk, så hvis du merker noen symptomer så ville jeg absolutt kommet meg hjem i en hast.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Det er ganske plagsomt når jeg får det. for jeg klarer ikke å huske ting. Eks: hvis jeg ser en lampe så kommer jeg ikke på hva det heter. Da må jeg mange ganger forklare hva den tingen heter. Og andre ganger når jeg får anfall så klarer jeg ikke å prate i det hele tatt. Men heldig vis så har jeg hatt slik anfall 3 ganger på 2 år.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest ArneArne84
Takk for svar.

Det er ganske plagsomt når jeg får det. for jeg klarer ikke å huske ting. Eks: hvis jeg ser en lampe så kommer jeg ikke på hva det heter. Da må jeg mange ganger forklare hva den tingen heter. Og andre ganger når jeg får anfall så klarer jeg ikke å prate i det hele tatt. Men heldig vis så har jeg hatt slik anfall 3 ganger på 2 år.

 

Hei randi, og hei alle sammen!

 

Kjenner meg igjen med mye av det som står her, og tror jeg idag hadde mitt første "skikkelige" migreneanfall. Aura på synet, med blinde flekker og forstyrrelser var utrolig ekkelt, og med det så fulgte også litt mild panikk, svetting, o.l.

 

Lest litt rundt på nettet nå, og funnet ut at alt utover synsforstyrrelsene godt kan være pga "hyperventilering", som tydeligvis ikke bare er å puste som en gal, men også fører med seg diverse angstsymptomer (jeg trodde igrunn det var omvendt, kanskje siden bare var litt dårlig ordlagt.)

 

Uansett - det er lett å angste litt på symptomene, når de i mange tilfeller er så like slag! Jeg ringte selv legevakten to ganger, og da de nevnte migrene som mulighet, kom jeg på at noen andre i familien også har det.

 

Hoosj - det kom litt ut her, av alt mulig. Føltes hvertfall godt å lufte, håper noen drar nytte av noe av rablet mitt :)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Gjest stine21år
Er det noen som har fått denne diagnoesen hos legen?

Jeg ble syk for 2 år tilbake. Mistet tale evnen og styrken i høyre arm. ble fraktet til ulevoll sykehus i hellikopter. De trodde at det var hjerneblødning. Men etter en del undersøkelser viste det seg og være stum migrene aura. Jeg ble bedre senere på kvelden og fikk tilbake stemmen og styrke i høyre arm.

jeg har søkt en del på internett for å finne mer ut om dette men har ikke funnet ut noe som helst.

 

Vis jeg blir nervøs eller gruer meg veldig for en ting. da merker jeg at det kommer. Da merker jeg at det begynner og prikke på tungen og jeg føler at jeg mister kontrollen over meg selv. Hvis noen prater til meg så klarer jeg ikke å oppfatte hva som blir sagt.

 

 

hei :)

jeg har hatt migrene stort sett helle livet mitt!

og jeg har hatt samme type migrene som deg, at jeg ble lammet og ikke kunne snakke, og jeg ble kjørt til sykehuset fordi dem trodde jeg hadde hjerneblødning, var så skremmende, jeg har ikke opplevd noe så ille, da jeg begynte å komme til meg selv igjen så blandet jeg ord! jeg lå på sykehuset en hel dag...

jeg ble den dagen funnet i dusjen, jeg var aleine hjemme når jeg fikk lammet migrene anfall i dusjen, lå i dusjen fra 12.00-16.00 og strevde med og komme meg ut, men jeg kom ingen vei, jeg ble funnet av mamma i dusjen! hun fikk hentet naboen som var lege eller noe i den duren også fikk dem meg ut og ringte etter sykebil! og jeg ble lagt inn, mamma var evig takknemlig for at vi ikke hadde badekar ellers ville jeg nok den dag i dag vært dø!

 

jeg har det som deg når jeg blir nervøs eller gruer meg!

ja rett og slett når jeg stresser får jeg migrene! huff!

jeg får svekket hukomelse, mister taleevnen, og det som fører med!

jeg har migrene sånn annen vær uke! og medisinene mine hjelper ikke og jeg har migrene medisiner!

skulle ønske det fantes noe som fikk migrenen 100% vekk for resten av livet!

Lenke til kommentar
Det finnes profylax mot migrene, som.feks NSAIDs og Benzodiazepin, det må du utrede med en nervolog.

 

vaio ;)

Det er vel ikke akkurat vanlig å bruke det mot migrene? Nevrologen vil nok prøve Topimax først. NSAID brukes vel heller ikke forebyggende?

 

Betablokkere, f.eks Pranolol er et bedre alternativ til migreneprofylaxe enn benzodiazepin..

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Dette er sannsynligvis FHM eller SHM.

(Familiær Hemiflegisk Migrene, eller Sporadisk HM) Hemiflegisk betyr halvsidig lammelse.

 

Wikipedia har en god artikkel på det og Healthcentral et godt forum hvor andre med lammelse eller svekkelse under anfall kan snakke om sine opplevelser.

 

Min kone har det og også hennes mor, derfor er det FHM og ikke SHM. (FHM er arvelig)

 

Symptomene for FHM er (på engelsk):

 

 

* Episodes of prolonged aura (up to several days or weeks)

* Hemiplegia (paralysis on one side of the body)

* Fever

* Meningismus (symptoms of meningitis without the actual illness and accompanying inflammation)

* Impaired consciousness ranging from confusion to profound coma

* Headache, which may begin before the hemiplegia or be absent

* Ataxia (defective muscle coordination)

* The onset of the hemiplegia may be sudden and simulate a stroke.¹

* Nausea and/or vomiting

* Phonophobia and/or photophobia

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Kjell Corneliussen

Er det noen som har fått denne diagnoesen hos legen?

Jeg ble syk for 2 år tilbake. Mistet tale evnen og styrken i høyre arm. ble fraktet til ulevoll sykehus i hellikopter. De trodde at det var hjerneblødning. Men etter en del undersøkelser viste det seg og være stum migrene aura. Jeg ble bedre senere på kvelden og fikk tilbake stemmen og styrke i høyre arm.

jeg har søkt en del på internett for å finne mer ut om dette men har ikke funnet ut noe som helst.

 

Vis jeg blir nervøs eller gruer meg veldig for en ting. da merker jeg at det kommer. Da merker jeg at det begynner og prikke på tungen og jeg føler at jeg mister kontrollen over meg selv. Hvis noen prater til meg så klarer jeg ikke å oppfatte hva som blir sagt.

Lenke til kommentar
Gjest Kjell Corneliussen

Hei! Ser at dette er et litt gammelt innlegg. Jeg har fått migrene med aura i voksen alder. Standard 12-13 ggr/året MEN uten hodepine. Til gjengjeld har mange ubehagelig kroppslige opplevelser deriblant problem med lesing, tenking og forståelse med det jeg leser/ser. Sist (for 3 dgr siden fikk jeg et kraftig anfall på en flytur til Oslo og kom meg med nød og neppe fram til besemmelsestedet. Går nå til utredning ved Med3 i Oslo. Har nettopp startet med medisin. Er spent på resultatat.

 

Kjell

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...