Gå til innhold

Kampanje for XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen mulighet for å gå fra 32bit til 64bit på OEM eller må man da kjøpe en helt ny fullpris lisens? Tenkte på en slags kryssoppdatering.

 

EDIT:

Personlig skulle jeg snart ønske at de gjorde OEM maskinen uavhengig av OS versjon og at man fikk fritt valg av preloadet OS ved kjøp av maskinen.

 

- 2-3 Linux alternativer.

- Alle Vista 32 og 64bit utgaver

- Alle XP 32 og 64bit utgaver.

 

Velg dette etter du har valgt maskin.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Du har den Vista upgrade anytime, hvor du kan oppgradere deg opp versjoner uten å betale full pris. Nå vet jeg ikke om det går på kryss av 32 og 64.

 

Du er ikke alene om det ønske. Dessverre presser MS seg inn for at windows skal selges på alle maskiner stort sett. For de av oss som liker å ha litt mer kontroll på det hele burde samme maskinene selges uten os, enten fordi vi har eller vil velge selv.

 

Jeg er av den typen som ikke lar meg avspise meg et ferdig installert og "branded" os med Norton på toppen av det hele (lar seg for hel.... i f... ikke fjerne). Derfor Installerer jeg like så godt alt fra scratch. Som regel en del nye drivere osv og, så greit å begynne på bånn og få det nøyaktig slik en liker det. Ytelsen øker stort sett og når en slipper mye unødvendige programmer.

Lenke til kommentar
Er det noen mulighet for å gå fra 32bit til 64bit på OEM eller må man da kjøpe en helt ny fullpris lisens? Tenkte på en slags kryssoppdatering.

 

EDIT:

Personlig skulle jeg snart ønske at de gjorde maskinen uavhengig av OS versjon og at man fikk fritt valg av OS ved kjøp av maskinen.

 

- 2-3 Linux alternativer.

- Alle Vista 32 og 64bit utgaver

- Alle XP 32 og 64bit utgaver.

 

Velg dette etter du har valgt maskin.

Jeg vet ikke helt hva du mener, men:

 

Om du allerede har installert 32 bit OEM Vista på én maskin og ønsker å installere en 64 bit OEM Vista på denne msakinen istedenfor, for så å installere 32 bit OEM-en på en annen maskin så går det bra. Jeg gjorde det selv her om dagen. Jeg hadde 32 bit Vista på den stasjonære men ville heller ha 64 bit. Jeg formaterte, kjøpte og installerte 64 bitern på den stasjonære. Deretter formaterte jeg den bærbare og installerte 32 bitern på den. Jeg måtte telefonaktivere den bærbare men det gikk smertefritt. :)

Lenke til kommentar
Det er ikke det han lurte på. Han lurte på om han kunne bruke samme lisens på 32 og 64bit av samme Vista utgave. Selvsagt kan du bytte hvor du vil bruke dine lisenser, så lenge de er full versjoner og ikke OEM.

Det heter seg det ja, men vil du flytte OEMen din, så er det ikke noe stress. Bare be MS om ny aktiveringsnøkkel. Det du får ved retail er fri kundeservice + fri oppgradering til 64bit/32bit (nedgradering). Tenk hvor mye det koster MS å drive kundeservice.. det er det man betaler for i retail. Mange som har flyttet OEM over på annen maskin, bare ring å få ny aktiveringskode det. hvis de spør, så er det bare å si at du har skiftet hardware pga defekter... men ingen av de jeg kjenner har i det hele tatt blitt spurt.

Lenke til kommentar

Kan vel skrive under på at xp bør få leve videre. Xp har jeg kjørt siden det kom i 2001. Og det har alltid vært stabilt på mine maskiner(og jeg har hatt MANGE). Driver å tester Vista B. ed. 64 bit nå. Det kjører fort som f. på en Quadcore med raid 0 og 4GB ram. Men opera driver konstant og kræsjer, det er nesten nok til at jeg vurderer å installere xp i tillegg. Surfing uten opera er som å gå 10 år tilbake i tid syns jeg.

Lenke til kommentar
Xp har jeg kjørt siden det kom i 2001. Og det har alltid vært stabilt på mine maskiner(og jeg har hatt MANGE).

 

Det der er faktisk litt morsomt. Når XP kom, så var det så utrolig ustabilt på de Pc'ene jeg kjørte det på, at det faktisk var bedre å kjøre W98. Noe jeg faktisk gjorde en stund, for å så gå til 2K, og så tilbake til XP igjen når nvidia og via fikk fikset problemene sine. Og sikkert også MS... Med Vista har jeg aldri hatt slike problemer. Faktisk er den overgangen fra XP til Vista, den beste og enkleste jeg noengang har hatt (ikke at det sier så mye kanskje :p) når det gjelder oppgradering av et MS OS.

Lenke til kommentar
Merkelig du sliter med opera da. Nå kjører jeg 9.25 på Vista (x64) og det fungerer da svært stabilt. De foregående versjonene på 9 gikk også fint.

Jeg gikk fra Firefox til Opera 9.25 pga en CPU bug i Firefox 2.0.0.11. Selv om jeg likte Opera meget godt og det hadde mange fine funksjoner så syntes jeg faktisk Opera responderte vesentlig tregere ved fanebytte, noe som ikke er logisk med tanke teknologien bak.

 

Etterhvert viste det seg at det var addons i FF ssom ikke tålte 2.0.0.10->2.0.0.11 og jeg fikk løst problemet og gikk tilbake til FF. Men jeg ga Opera en sjangs.

Lenke til kommentar
Merkelig du sliter med opera da. Nå kjører jeg 9.25 på Vista (x64) og det fungerer da svært stabilt. De foregående versjonene på 9 gikk også fint.

Ja syns også det er rart. Er år og dag siden jeg hadde periodisk ustabilt Opera sist(en og annen gang trynte det jo, men svært sjeldent). Opera virker stort sett helt fint, men ved intensiv fanebytte, særlig mens andre sider loader. Så kommer Vista opp med at programmet har stoppet å respondere å må lukkes. Er så vant til Xp, og de få gangene det tryna der så stoppa det gjerne helt opp først. Og så kom den boksen. Ustabilteten gjelder både i siste stabile build og i den nye betaen. Ellers virker det som Vista er veldig reponsivt.

Lenke til kommentar
En FF addons kompitablitet i FF 2.0.0.11.

 

Begynner dere ikke å komme litt vel off topic nå?

En tråd vil alltid vingle litt når man drar inn elementer i en diskusjon. Det er forskjell på å hoppe ut i off-topic og det å ikke ha en rett tråd.

Tror ikke jeg gidder å forsvare min uttalelse der. Venter heller på at noen andre kan gjøre det.

Lenke til kommentar
EDIT:

Personlig skulle jeg snart ønske at de gjorde OEM maskinen uavhengig av OS versjon og at man fikk fritt valg av preloadet OS ved kjøp av maskinen.

 

- 2-3 Linux alternativer.

- Alle Vista 32 og 64bit utgaver

- Alle XP 32 og 64bit utgaver.

 

Velg dette etter du har valgt maskin.

Enig, men man burde også ha muligheten for å kjøpe alle PCer uten OS hvis man vil også. Prisdifferansen burde også gjenspeilet den faktiske prisen for lisensene.

Lenke til kommentar

Ser det er mange andre som har vært inne på samme tanke som meg, vi kjenner igjen debatten fra da XP kom. Windows 2000 var på det tidspunktet relativt modent og på sin andre eller tredje SP og kjørte raskere på datidens PCer, men de fleste har bitt det sure eplet og gått over til XP. Nå er det altså samme debatt rundt XP->Vista. Jeg innser at Vista på flere måter ikke er like modent som XP og enda verre, MS planlegger å lansere en ny Windows versjon neste år istedet for å oppdate Vista(slik de burde gjort). Jeg er uansett pragmatisk ihht dette, med XP SP3 vil XP på minst ett år ekstra levetid og innen neste år vil de fleste eldre PCer være skiftet ut med nye, men er de gode nok til å dra Windows 7? Som i kjent MS stil sikkert vil kreve mer fra hw enn noensinne.

 

Jeg har selv brukt Vista Ultimate 64bit en stund og er alt i alt fornøyd, ingen større problemer, litt i begynnelsen da alt var nytt, men nå fungerer alt og signerte drivere er tilgjengelig for alt jeg har behov for.. Selv vil jeg påstå at Vista U 64bit er hakket bedre enn XP Pro 64bit var, jeg hadde hvertfall flere problemer med sistnevnte enn jeg har hatt med førstnevnte. I tillegg kan man også skru av "barbie" temaet i Vista og få ned ressursbruken betydelig.

Lenke til kommentar
Jeg innser at Vista på flere måter ikke er like modent som XP og enda verre, MS planlegger å lansere en ny Windows versjon neste år istedet for å oppdate Vista(slik de burde gjort).

Det har alltid gått omlag 2-3år mellom hver lansering, med unntak av xp-->vista. se fra 95-->98-->2000-->XP(2002/3?).

 

Vista skulle vel ha kommet i 2005, men etter mye om å men, faktisk ganske nærme lanseringsdato, så skrapet de prosjektet, og startet programering fra scratch. Derfor tok det så lang tid, og det er grunnen til at overgangen fra XP til Vista er den største og mest omfattende forandringen i Windows historie, selv om det kanskje ikke er så merkbart visuellt..

 

Selv holdt jeg på 98SE da jeg oppdaget XP, og har alltid vært nyskjerrig på nye OSer, så jeg kastet meg på XP bølgen. Men der hadde jeg så mye problemer at det var håpløst, og gikk tilbake til 2k som da var et meget stabilt system. Jeg prøvde noen ganger, men ble ikke fornøyd med XP før SP2 ble sluppet. Dessuten har jeg aldri likt brio-designet i XP..

 

Hva var forskjellen teknisk sett på 2k og XP da XP ble sluppet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...