Gå til innhold

Kampanje for XP


Anbefalte innlegg

Fikk en ny E6750 basert maskin på jobben med Vista Ultimate og 4GB RAM. Den er treg som juling selv med en del tuning.

 

Jeg er oppgitt over hvordan Microsoft klarer å kjøre avansert hardware rett ned i dørken med et operativsystem.

 

Jeg er stadig vekk på vei over til Linux, men det som alltid stopper meg er spill. På kontoret spiller det ingen rolle, men hjemme er det viktig.

 

Spesifike windows programmer kan jeg alltids kjøre i vmware på en Linux maskin el.

Men jeg må heller ikke undervurdere kraften av å ha samlet meg et stort knippe programvare for forskjellige oppgaver som man ikke får til Linux, som vil jobbe dårlig i virtuelle systemer.

 

Om du kjører den hardwaren der skal Vista gå som et lyn fra klar himmel. Tok du fresh install av Vista? Deformaterte først ja? Om begge er ja, hva er resten av HW'en din? Jeg kan med en gang fortelle deg at dette neppe er Vista relatert. Jeg kjører AMD Athlon 64 X2 5600 (2.8Ghz), GeForce 8800GT (512MB), 4GB DDR2 6400 RAM og det går unna som bare rakkern. (Vista Home Premium)

Endret av TexTHKM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
???

Software-støtten bedre på linux enn på Vista? Jeg har enda ikke opplevd at et eneste av mine programmer/spill fra XP ikke fungerer på Vista. Og når det gjelder problemløsning, er jo registeret/msconfig/enhetsbehandling etc. etc. likt på Vista som på XP...

Her er det altså snakk om hva vi kjører på jobben. Det er ytterst få av programmene som har fått Vista-støtte enda, men det meste finnes for Linux.

Lenke til kommentar
Tok du fresh install av Vista?

 

Har sikkert (som oss) fått maskinene ferdig med Vista installert.

Holder på med den møysommelige oppgaven å nedgradere til XP, virker som om Microsoft har greid å sette ny rekord i crapware med Vista, ikke engang ME var så dårlig i sin tid.

 

Aiai, lurer på hva dere gjør med PCen deres for å få så dårlig ytelse....

Lenke til kommentar
Aiai, lurer på hva dere gjør med PCen deres for å få så dårlig ytelse....

 

Trykker på start og venter, og venter.

 

Det er 26 stk. som har nøyaktig samme problem på samme hardware med Vista, så jeg tviler på at problemet er brukerrelatert, spesielt fordi problemet er løst når XP blir installert på maskinene.

Lenke til kommentar
Aiai, lurer på hva dere gjør med PCen deres for å få så dårlig ytelse....

 

Trykker på start og venter, og venter.

 

Det er 26 stk. som har nøyaktig samme problem på samme hardware med Vista, så jeg tviler på at problemet er brukerrelatert, spesielt fordi problemet er løst når XP blir installert på maskinene.

Driverrelatert kanskje?

Det er absolutt ingen forskjell i reaksjonstid på startmenyen her i Vista sammenliknet med XP. Har du prøvd en helt fresh installasjon uten OEM-crapware? :)

Lenke til kommentar

Det er helt utrolig hvor stor forskjell det er i erfaringene med Vista. Selv har jeg oppgradert og angrer ikke et sekund. Har ikke hatt noen problemer i det hele tatt. Windows XP er et supert operativsystem, men det er gammelt og det er på tide å komme seg videre. Synes ikke Microsoft skal bruke masse ressurser på holde liv i Windows XP.

Lenke til kommentar
Aiai, lurer på hva dere gjør med PCen deres for å få så dårlig ytelse....

 

Trykker på start og venter, og venter.

 

Det er 26 stk. som har nøyaktig samme problem på samme hardware med Vista, så jeg tviler på at problemet er brukerrelatert, spesielt fordi problemet er løst når XP blir installert på maskinene.

 

Dine PC specs?

Lenke til kommentar
Det er helt utrolig hvor stor forskjell det er i erfaringene med Vista. Selv har jeg oppgradert og angrer ikke et sekund. Har ikke hatt noen problemer i det hele tatt. Windows XP er et supert operativsystem, men det er gammelt og det er på tide å komme seg videre. Synes ikke Microsoft skal bruke masse ressurser på holde liv i Windows XP.

Microsoft bruker ressurser på så utrolig mye annet tøv som de heller burde droppe. WinXP er svært viktig for mange bedriftskunder, som trolig aldri kommer til å gå over til Vista. Da venter de heller på neste versjon, eller går over til helt andre OS. Selv i dag, mer enn 1 år etter Vista's lanserting er det veldig mye "proff-software" som ikke er klart for Vista. En ting er hva man gjør på gutterommet, men noe annet er hva som skjer ute i bedrifter. Hvis det står mellom å bruke et OS hvor man kan kjøre alle programmene og bruke all hardwaren man har investert i, eller "oppgradere" til Vista med nye farger og animert fossefall i bakgrunnen - hva velger man?

 

Kort og godt er det ikke rart at det er på gutterommet at Vista er populært, mens bedriftsmarkedet er langt mer avventende.

Lenke til kommentar

Jeg fikk nettopp en ny Asus laptop med vista ferdig installert. Den var treg som bare faen. Men, det var ikke Vista som var treg, de var Norton som var installert!

 

Så etter at jeg tok en fresh install som planlagt på den, så går allt på skinner.

 

Det samme gjør det med min AM2 maskin (5600+) og 4GB ram. Jeg hadde 2GB i denne før, men har ikke merka noe spesielt å gå over til 4GB. Ingen problemer med å drive vista. Så lenge du har et ok skjermkort og en ok satt opp hardware, så ligger stort sett problemene i dårlige drivere og eller annen installert møkka software.

 

Så de som har problemer med treg åpning av menyer osv har noen alvorlige feil et sted i en driver og eller software så lenge hardwaren er ok.

Lenke til kommentar
Alt virker litt sirup. Men fordi jeg mangler skjermkort ennå(kun integrert) så venter jeg med å jobbe med maskinen til jeg får det. Det kan være at inntrykket retter seg opp etterhvert.

 

Det jeg ser er at harddisken jobber som besatt hele tiden og det virker å gjøre maskinen treg. SATA300 250GB HDD.

 

Har ikke kjørt programmer ennå, kun jobbet i OS'et.

Jeg har kjørt alle WU oppdateringer. (NB! Jeg er vant til lynrask godt tweaket XP)

Maskinen er som nevnt en IBM/Lenovo som kommer preloaded med Vista Ultimate OEM. Å kjøre en clean install er ikke en opsjon på slike maskiner så sant du ikke har en ekstra Retail lisens liggende. En Vista VLK lisens er også helt uaktuellt siden vi kommer til å å holde Vista viruset vekk fra andre enn de som må ha det.

 

Maskinen er ny og ubrukt rett fra pappesken. En defragmentering er ikke nødvendig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Tok du fresh install av Vista?

 

Har sikkert (som oss) fått maskinene ferdig med Vista installert.

Holder på med den møysommelige oppgaven å nedgradere til XP, virker som om Microsoft har greid å sette ny rekord i crapware med Vista, ikke engang ME var så dårlig i sin tid.

 

Aiai, lurer på hva dere gjør med PCen deres for å få så dårlig ytelse....

Vi setter i strømmen og lar installasjonen gå ferdig og kjører alle oppdateringene fra MU/WU... *litt oppgitt over den kommentaren*

 

Du har kanskje aldri vært borti en merkemaskin med preloadet OEM OS? (dog ikke vondt ment)

 

Jeg har installert MS OS'er på merkmaskiner i bedriftssammenheng i snart 14 år, og det er sjelden jeg blir så skuffet av førsteinntrykket som Vista Ultimate ga meg. Dvs. en pen og pyntelig opplevelse, men man mistet hele følelsen av å ha en ny kraftig kontormaskin.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tull. Du kan fin gjøre en clean install på en ferdig installert maskin.

 

Du trenger kun en vista dvd i riktig språkpakke og en som enten er 32/64 bit. Serial står på merke under og den riktige versjonen blir instalert med bakgrunn i din key. Jeg gjorde nettopp det samme med min Asus, men brukte da min MSDN vista DVD som media og brukte Asus key.

 

Det er så mye crap som er forhåndsinstallert på en pc som leveres med os ferdig installert at en format og eget partisjoneringsopsett må til uansett.

Lenke til kommentar
Alt virker litt sirup. Men fordi jeg mangler skjermkort ennå(kun integrert) så venter jeg med å jobbe med maskinen til jeg får det. Det kan være at inntrykket retter seg opp etterhvert.

 

Det jeg ser er at harddisken jobber som besatt hele tiden og det virker å gjøre maskinen treg. SATA300 250GB HDD.

 

Har ikke kjørt programmer ennå, kun jobbet i OS'et.

Jeg har kjørt alle WU oppdateringer. (NB! Jeg er vant til lynrask godt tweaket XP)

Maskinen er som nevnt en IBM/Lenovo som kommer preloaded med Vista Ultimate OEM. Å kjøre en clean install er ikke en opsjon på slike maskiner så sant du ikke har en ekstra Retail lisens liggende. En Vista VLK lisens er også helt uaktuellt siden vi kommer til å å holde Vista viruset vekk fra andre enn de som må ha det.

 

Maskinen er ny og ubrukt rett fra pappesken. En defragmentering er ikke nødvendig.

 

Vel... PC Specs på disse PCene? Uansett, hvorfor ikke clean install? Du kan gjøre det så mange ganger du vil med samme nøkkel.... Defrag HDD og clean install = Mye bedre.

Endret av TexTHKM
Lenke til kommentar
Tull. Du kan fin gjøre en clean install på en ferdig installert maskin.

 

Du trenger kun en vista dvd i riktig språkpakke og en som enten er 32/64 bit. Serial står på merke under og den riktige versjonen blir instalert med bakgrunn i din key. Jeg gjorde nettopp det samme med min Asus, men brukte da min MSDN vista DVD som media og brukte Asus key.

 

Det er så mye crap som er forhåndsinstallert på en pc som leveres med os ferdig installert at en format og eget partisjoneringsopsett må til uansett.

Vel, da er dette nytt i Vista for i Windows 2003 og Windows XP kreves det at CD media og Lisenstype nøkkel er av samme sort. Der blir man nektet å legge inn en OEM nøkkel(klistrelappen på kassa) for en vanlig Retail DVD/CD.

 

Hvor kan jeg laste ned riktig Vista Ultimate og kan jeg velge 32 eller 64bit selv om den kom med 32bit? Eller blir jeg nødt til å kjøpe et CDKIT uansett for dette.

 

Slike maskiner har som regel kun 1 hidden partisjon som er begrenset i størrelse i tillegg til C: så den biten plager meg minimalt og det er kjekt å ha en F11-disaster recovery mulighet. Så jeg ser ikke det store behovet for en repartisjonering.

 

EDIT:

Ellers så er jeg klar over at en OEM maskin ikke har begrensninger i antall installasjoner på samme maskin og at nøkkel sjekkes mot Bios.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Med gamle XP var det egne versjoner for hver cd. Vista er modulbasert, og ikke sånn som Xp var.

 

2003 er server, og neppe noe de som administerer det som griner over.

Poenget er at Vista skiller seg fra de andre på dette, å dra inn hvem som forholder seg til hva er irrelevant og det er det samme som gjelder uansett.

 

Hvem er det som griner? Det er like kjedelig for en admin som har installert 2003 og skal punche inn nøkkelen som feiler pga at feil media er brukt og må begynne på nytt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Med gamle XP var det egne versjoner for hver cd. Vista er modulbasert, og ikke sånn som Xp var.

 

2003 er server, og neppe noe de som administerer det som griner over.

Poenget er at Vista skiller seg fra de andre på dette, å dra inn hvem som forholder seg til hva er irrelevant og det er det samme som gjelder uansett.

 

Hvem er det som griner? Det er like kjedelig for en admin som har installert 2003 og skal punche inn nøkkelen som feiler pga at feil media er brukt og må begynne på nytt.

 

Det er jo derfor MS endelig har flytta nøkkelen delen helt i begynnelsen. Det tror jeg har etterlyst siden win 95 kom. I tillegg så inneholder platen alle versjoner, og så lenge du har en gyldig nøkkel så er saken biff. Installasjonen og administrering av nøkler og versjoner er et stor fremskritt med vista. Installasjonen er ikke lenger mye fil til fil, og er basert på image.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...