Gå til innhold

KDE 4.0 er lansert


Anbefalte innlegg

Kikket litt på designet og første så slår meg er windows 98 krysset med Mac OS X eller noe. Håper det er som en stygg kjerring, at det har andre kvaliteter en utsende :)

Det du ser er jo bare ett av mangfoldige skins. Men jo, enkelte ting på skjermbildene minner om MacOS X. Dog ser jeg ikke så mange likheter med Win98. Mac har jo egentlig et ganske pent grensesnitt, så det er ikke meg i mot at man låner noen elementer her og der. Samtidig er det også noen litt sære ting med Mac, som kan forvirre nye brukere (tenker bl.a. på vindushåndtering), og på dette området oppfører KDE seg mer som man er vant til fra Windows. Dog er ikke dette rappet fra Win98 (eller '95), men har faktisk vært brukt i andre windowmanagere som går lenger tilbake i tid enn som så ;) Men at Windows oppfører seg likt er jo ikke noen ulempe, siden det kan gjøre det enklere for folk å svitsje mellom Windows og Linux.

 

Men det viktigste er at KDE er *ekstremt* customizable, så du kan få det til å se ut slik som du vil. Og man trenger ikke patche .DLL filer for å få lov til velge egne skins :p

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjørte en "sudo aptitude install kd4" fra ubuntu hardy heron i går, og må si jeg liker hva jeg ser :D

 

Fikk derimot hele kde til å kræsje ved logout, noe som ikke var så hyggelig. I tillegg måtte jeg ta en rm -rf ~/.kde4 , da jeg presterte å endre skjermoppløsninga slik at jeg bare fikk et svart bilde. I utgangspunktet er det en failsafe som skrur tilbake oppløsninga til den som sist fungerte i slike tilfeller, men den slo ikke til.

 

Savner mulighet til å opprette nye mapper på desktopen, og flytting av elementer på den nye taskbaren så ikke ut til å være mulig. Ikke fant jeg ut hvordan en kan skifte bakgrunnsbilde heller.

 

Oxygen-stilen var framragende da, og det blei enda bedre når jeg fant ut hvordan en skrur på desktop effects slik som expose, zoom magnifier, exploding windows, opacity og blurring av transparente vinduer. Hovedsakelig compiz uten alt det unødvendige som følger med.

 

Noe som irriterte kraftig var fontene, som var usedvanlig uklare på lcd-skjermen min. Jeg fant ikke noen plass jeg kunne stille inn dette. Ellers savner jeg endel programvare; spesielt amarok 2.0 som enda bare er i alpha-stadiet.

 

Plasma funker forøvrig fint, men jeg prøvde bare ut den analoge klokka og newstickeren, i tillegg til å søke opp firefox i den nye startmenyen, for så å legge den på skrivebordet. Det vises at firefoxikonet ikke var i vektor, men det er kanskje ikke KDE sin skyld. Anyways; da jeg resizte firefoxikonet og begynte å dra det bortover på skjermen, begynte systemet å hakke, og den andre plasmoiden som var oppe på skjermen, newstickeren, fulgte med bortover.

Lenke til kommentar
Men et spørsmål: Siden konqueror ikke skal brukes primært som filbehandler lenger, vil den kunne fjernes? Jeg har aldri likt Konqueror som nettleser og det blir litt for dumt å ha to nettlesere, en av de som aldri brukes (Windows anyone? :whistle: )

 

Vet ikke om den kan fjernes, men den har blitt utrolig mye bedre i kde4! Testa så vidt i går og jeg ble meget positivt overasket. Den hadde til og med fått støtte for blokkering av reklame :)

Lenke til kommentar
En LiveCD av Kubuntu 7.04 med KDE 4.0 er allerede tilgjengelig for de som vil teste det nye skrivebordsmiljøet. Du kan laste den ned her.
Det er Kubuntu 7.10. :)

Gjenstår forøvrig 7 minutter her hos meg nå, så da blir det snart testing. Har aldri vært helt fortrolig med KDE (i Kubuntu og OpenSUSE), men synes plutelig at det funket ganske greit da jeg testet det i Slackware 12.0. Håper KDE4 er enda bedre.

 

 

Edit: Æsj... for en kjip opplevelse. Først fucker Kubuntu GRUB uten å gi beskjed, og så har 'Restricted drivers'-programmet fra Ubuntu blitt utelatt (slik at jeg må slite for å installere skjermkortdriver).

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Jeg forventer en god artikkel om 4.0 så snart det er mulig, hva som er nytt, hva som ikke er fikset osv osv.

 

Gief lengre artikkler og masse masse info =)

 

 

NØRD! :tease:

 

Jeg må bare si at jeg har faktisk begynt å ta en litt mer alvorlig titt på Linux etter at ting begynte å bli litt mer brukervennlige og så litt bedre ut. Linux artikler på hw.no har fått meg til å ta nærmere titt. Jeg har gitt full F i linux før, fordi jeg som nybegynner måtte sitte timevis/dagvis og laste ned pakker og prøve å installere dem riktig for å få ting til. Nå ser det ut som det ikke er tilfelle lenger. Jeg skal teste ut Ubuntu 7.10 asap. Og LinuxMCE så jo helt sjukt ut i forhold til hva man får fra MS. "Linux" begynner å imponere meg for alvor nå hvertfall. Dual Boot med vista/Ubuntu inc :D

Endret av MrLeftfield
Lenke til kommentar
Jeg har gitt full F i linux før, fordi jeg som nybegynner måtte sitte timevis/dagvis og laste ned pakker og prøve å installere dem riktig for å få ting til. Nå ser det ut som det ikke er tilfelle lenger
Pakkebehandling er jo akkurat den tingen som er lett på *nix-systemer og vanskelig på Windows. Forstår ikke helt hvor du har dette fra.
Lenke til kommentar
Jeg har gitt full F i linux før, fordi jeg som nybegynner måtte sitte timevis/dagvis og laste ned pakker og prøve å installere dem riktig for å få ting til. Nå ser det ut som det ikke er tilfelle lenger
Pakkebehandling er jo akkurat den tingen som er lett på *nix-systemer og vanskelig på Windows. Forstår ikke helt hvor du har dette fra.

Han gjør sikkert som 90% av avanserte Windows-brukere gjør når de starter med Linux: Finner tar.gz-pakke på nettet og prøver å dobbeltklikke.

Lenke til kommentar
Jeg har gitt full F i linux før, fordi jeg som nybegynner måtte sitte timevis/dagvis og laste ned pakker og prøve å installere dem riktig for å få ting til. Nå ser det ut som det ikke er tilfelle lenger
Pakkebehandling er jo akkurat den tingen som er lett på *nix-systemer og vanskelig på Windows. Forstår ikke helt hvor du har dette fra.

 

 

Det er lett nå, men var ganske vanskelig for 10 år siden.

 

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Dependency_hell

 

ON topic:

 

Har forresten prøvd kde 4.0. Ser spennede ut, men jeg tror jeg venter til Kubuntu 8.04 før jeg tar den i bruk.

Endret av Gaute65
Lenke til kommentar
Jeg har gitt full F i linux før, fordi jeg som nybegynner måtte sitte timevis/dagvis og laste ned pakker og prøve å installere dem riktig for å få ting til. Nå ser det ut som det ikke er tilfelle lenger
Pakkebehandling er jo akkurat den tingen som er lett på *nix-systemer og vanskelig på Windows. Forstår ikke helt hvor du har dette fra.

Han gjør sikkert som 90% av avanserte Windows-brukere gjør når de starter med Linux: Finner tar.gz-pakke på nettet og prøver å dobbeltklikke.

 

"hahaha, la oss nå mobbe han som ikke får til" :roll::ermm:

 

Jeg brukte apt-get på en Mandrake(tror jeg den het, var for 3-4 år siden) distro. Det var så mye med dependencies og slik at jeg til slutt ga opp. Pakke1 var avhengig av 2, og 2 var avhengig av 3, og 3 avhenger av #1 igjen. Det var ikke nøyaktig slik, men dette var ett ca. eksempel. Det var for rotete for meg hvertfall.

Lenke til kommentar
"hahaha, la oss nå mobbe han som ikke får til" :roll::ermm:

Ja, stakkars. Nei, det var bare en beskrivelse for hva som skjer i mange tilfeller når man ikke sjekker hva pakken er til. De fleste forventer eksempelvis at man sjekker ut hva en rar-fil er i Windows, men merkelig nok ikke hva en tar.gz-fil er når man bruker Linux.

 

Jeg brukte apt-get på en Mandrake(tror jeg den het, var for 3-4 år siden) distro. Det var så mye med dependencies og slik at jeg til slutt ga opp. Pakke1 var avhengig av 2, og 2 var avhengig av 3, og 3 avhenger av #1 igjen. Det var ikke nøyaktig slik, men dette var ett ca. eksempel. Det var for rotete for meg hvertfall.

Neppe apt-get, men installering av "løse" deb- eller rpm-pakker. De fleste distroer har fikset dette nå.

Lenke til kommentar
Jeg brukte apt-get på en Mandrake(tror jeg den het, var for 3-4 år siden) distro. Det var så mye med dependencies og slik at jeg til slutt ga opp. Pakke1 var avhengig av 2, og 2 var avhengig av 3, og 3 avhenger av #1 igjen. Det var ikke nøyaktig slik, men dette var ett ca. eksempel. Det var for rotete for meg hvertfall.

apt-get har jo alltid vært en glimrende pakkehåndterer, men brukes av Debian-baserte distroer (inkl Debian, Ubuntu...)

 

Mandrake brukes .rpm pakker og urpmi til å hente pakker fra nett. Generelt har RPM-baserte distroer vært dårligere på pakkehåndtering enn dpkg / apt-get, men dette har tatt seg kraftig opp i de siste årene.

Lenke til kommentar
Jeg må bare si at jeg har faktisk begynt å ta en litt mer alvorlig titt på Linux etter at ting begynte å bli litt mer brukervennlige og så litt bedre ut. (...)

 

Vil faktisk påstå at Linux har sett "bra ut" lengre enn Windows... Tilbake da vi alle satt med grå Win2000-installasjoner, kunne Linux-brukere glede seg over flotte vindusbehandlere som Windowmaker, se for eksempel her. Klikk på bildet for større versjon. Kanskje ikke det VERDENS peneste, men ikke så værst heller. Dro frem nettopp denne fordi jeg lagde XMMS-skinnen på bildet, brodern satte sammen themen som er brukt :-p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...