Gå til innhold

Lommemannen endelig tatt! Ingen offentliggjøring av navn eller bilde i tråden tillatt


Anbefalte innlegg

Slik mediedekningen er i slike saker så håper jeg bare inderlig man har tatt feil mann. De som er noen år glemmer vel aldri Bjugn- saken.

 

Internett har medført lynsjemobbtendenser man ikke har sett siden den ville vesten. Det internett trenger nok sine Atticus Finch'er som kan stille seg i veien for mobben når den tar til. Rettsvernet har fått seg en alvorlig knekk grunnet internett, er bare å håpe på at folk vil ta til vett etterhvert og klare å evne å se dette her i den større sammenheng. Men det er tydeligvis mange som løper og deltar i mobben i denne saken som i så mange andre tidligere tilfeller (Aulie-saken, TV2-reporteren med forhold til terrorsiktet, politimennene som ble etterforsket etter Obiora-dødsfallet osv). Jeg lurer på om slike mennesker forstår at det er et hån mot rettsvernet til borgerne? Et hån mot sitt eget rettsvern?

 

Mobben i aksjon:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/lommema...hp?artid=508508

 

Forstår man virkelig ikke hva man er med på? Det er synd slike saker som dette får det værste frem i mange folk.

 

 

Ellers, så håper jeg virkelig ikke politiet og rettsvesenet slurver og sikter han i saker på tynt grunnlag. For det kan medføre at det går overgripere løs der ute. Om de har tatt riktig mann så håper jeg han innrømmer alle forholdene og gir beskjed om hvilken tilfeller som han har stått bak. Slik at politiet ikke stopper å etterforske saker hvor lommemannen ikke er involvert, men man antar han er det.

 

Når det kommer til Staff, så kan jeg forstå at folk reagerer på hans utsagn (jeg gjør det i hvert fall). Men jeg kan ikke forstå at folk reagerer at han er forsvarer i slike saker. Alle mennesker fortjener å ha advokat og den jobben må gjøres av noen. Dette har igjen med ditt og mitt rettsvern og om folk ikke forstår dette så bør man løpe tilbake på skolebenken eller sitte seg i en krok og reflektere litt over det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan si meg enig i at måten media har behandlet saken på er drøy, men jeg skjønner meg ikke på de som sier at Lommemannen trenger hjelp fordi jeg enda ikke har sett et eneste eksempel på at terapi har gjort pedofile om til normale mennesker. Behandlingsmetoder som begrenser seksuelle drifter har blitt praktisert, men det finnes ingen metode for å "kurere" pedofile; det blir akkurat like håpløst som å prøve å omvende en homofil person til en heterofil. Lommemannen fortjener straff i form av fengsel.

 

Kjenner jeg det norske rettsystemet korrekt så vil Lommemannen få en forholdsvis mild straff noe som er rettferdig i øynene til de Norges lover hvis man ser det i forhold til dommer som gis til verre forbrytelser (jeg mener en "fullverdig" voldtekt er verre enn beføling i lommen). Samtidig så tenker jeg at dersom mannen har holdt på siden 70-tallet er gjentagelsesfaren veldig stor og dermed mener jeg at forvaring i form av livstid er det beste fordi samfunnet må skjermes fra en slik person. Forholdene i norske fengsler tilsvarer uansett et 3-stjerners hotell så at forvaring anses som en streng straff kan jeg ikke fatte. Mannen som sitter i varetekt nå er uskyldig til det motsatte er bevist, men når det blir bevist at han er skyldig håper jeg at han bures inne og ikke slippes ut igjen.

 

OT:

Obiora-dødsfallet osv

Totalt irrelevant. I Obiora-saken var det ingen tvil om hvem som hadde gjort det. Det ble ingen rettferdig rettsak og Politiet bestemte selv at Politiet ikke hadde gjort noe galt. Politimennene hadde blitt anmeldt for vold hele 14 ganger tidligere. At deres navn ble offentligjort skulle bare mangle. Dog bør det nevnes at når en hvit dreper en mørkhudet blir den hvite automatisk stemplet som rasist. Hvis en mørkhudet dreper en hvit så er han bare enda en kriminell...

http://www.bt.no/meninger/leder/article464964.ece

Endret av contaminated
Lenke til kommentar
som godt kan være uskyldig?

Han kan være så uskyldig han bare vil uten om de 11 dna sakene og buksene uten lommer man fant.

Enkelte ser ut til å tro at DNA-bevis er 100% sikre. Det medfører ikke riktighet. Alt et slikt bevis tyder på er at en persons biologiske materiale er funnet på en annen person. Det forteller ingenting om hvordan det havnet der. Og når alt media rapporterer er at man har en DNA-match så vet man ingenting om hva det betyr.

Lenke til kommentar

dessverre er det sånn i norge idag at har politiet fått tak i dnaet ulovlig så slippes mannen fir selv om alle vet at han gjorde det.

 

Dna bevis, vitneutsagn og videobevis betyr ingen ting om politiet glemte å signete er ark da dette ble samlet inn.

 

Og når alt media rapporterer er at man har en DNA-match så vet man ingenting om hva det betyr

 

Media har forklart dette, tidlig i januar skaffet de seg dna bevis uten at han visste det

Dette dna matchet funn i andre saker , og etter dette ble han tatt.

Endret av War
Lenke til kommentar

Finner det litt underlig at mannens identitet ikke blir offentliggjort i media. Han er jo tross alt en lenge ettersøkt serieforbryter. Politiet sitter jo tross alt på rimelig gode bevis, bl.a. positive DNA-spor. Risikoen for at de har begått en feil ser ut til å være ganske minimal. Når blir det kanskje litt feil å sammenligne forbrytelser, men Baneheia-morderene, hovedmennene bak NOKAS-ranet og de involverte i Orderudsaken fikk alle navnene sine offentliggjort i media.

Endret av Computerwelt
Lenke til kommentar
Mobben i aksjon:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/lommema...hp?artid=508508

 

Forstår man virkelig ikke hva man er med på? Det er synd slike saker som dette får det værste frem i mange folk.

 

Jeg mener at man ikke kan regne med noe annet (jeg sier ikke at det er riktig), når media legger frem opplysninger om at mannen kjører en bil som det finnes to av i hele Norge, samt hva slags firma han driver.

Når dette da kommer frem, vil navnet bli tilgjengelig for alle på få minutter. Det er ikke folket som burde ta støyten for dette, men mediene som helt klart ikke har bidratt godt nok til å anonymisere mannen.

Lenke til kommentar
Selvsagt. Hørt om DNA prøver som stemmer med 2 personer i verden?

Poenget er at jeg, du og alle andre på forumet ikke vet en dritt om hva som egentlig skjer. Politiet har tidligere vært like sikre i andre saker som i denne men som i ettertid har vist seg å være feil. Et eksempel er Fritz Moen-saken. Mannen ble dømt til lovens strengeste straff + sikring men ble frikjent først etter døden. Som jeg sa i mitt tidligere innlegg mener jeg at Lommemannen bør dømmes til forvaring fordi det hersker ingen tvil om at den pågrepne er skyldig, men inntil at en rettsak har funnet sted bør man ikke trekke konklusjoner på grunnlag av det Politiet har sagt. Å si at ha ikke bør anses som uskyldig til det motsatte er bevist blir bare barnslig. Mannen er pågrepet så jeg ser ikke hvorfor alle skal slenge seg på mobben, som Dotten skriver. Gjør det heller når det latterlige rettsvesenet har gitt ham en for mild dom!

Lenke til kommentar
Dette ligger jo på nett uansett, det er bare en håndfull forumsbrukere og folk uten nett som ikke vet IDen hans nå

Det har til og med ligget i denne tråden.

 

Selvfølgelig ligger det på nett uansett, men dersom media hadde unlatt å opplyse om hva slags bil han kjører og hva slags firma han driver, ville det kanskje ikke vært mer enn en håndfull forumbrukere som visste hvem det var.

Lenke til kommentar

Norge er jo veldig restriktivt med opplysninger om det meste.

 

To eksempler:

 

1. Full studine påkjørt i Australia, ikke navn oppgitt i norge, men står i australske nettaviser.

 

2. Saken om norsk kvinne som uriktig beskyldte mange forskjellige britiske menn for voldtekt og sendte flere i fengsel: Ikke et bilde eller navn i norske aviser, men begge deler i The Mirror. Til og med norske menn hadde havnet i fengsel tidligere, og alt var bare svindel og lytstløgner.

 

 

 

Hva skjedde med den sosiale kontrollen som fantes før? På bygdene og i lokalsamfunnene der alle visste hvem som var hvem.

 

Da de sjuskete småsvindlerne fikk juling av bygdas beste menn!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...