Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Går det ann å sammkjøre 2x 20 mbit adsl?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da må du sette opp en router som støtter dual WAN. Fant en boks i prisguiden som støtter dette:

FVS336G-100EUS

Ellers finnes det vel mange Linux distroer som kan gjøre dette; SmoothWall, M0n0Wall, IPCop,for å nevne noen.

 

Det blir litt vanskli da når ikke begge adsl utakene ligger i samme hus, da må vi legge en kabel til mellom husene da. Forlenge Adsl kabelen slik at begge kommer ut samme sted?

 

sånn det er nå er det jo 2 gatewayer til internett, er det ikke noe program som kan sammkjøre disse? Vi bruker Windows da...aldri brukt linux så tror ikke jeg gidder å sette meg inn i det.

Lenke til kommentar

Dobbel-WAN er særdeles vanskelig å få til fungere skikkelig, ihvertfall hvis det skal være en dynamisk selvbalanserende løsning. Jeg skal ikke pårope meg å være ekspert på akkurat dette området av networking, men jeg tror vi trgt kan konkludere med at det er noe du bør holde deg unna ved mindre du er ganske så dreven på netverk, eller i det minste har en kompis som er dreven og som gidder å sette opp alt for deg.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Forskjellen er at du trenger en kabel til... so what?

 

Dette er særdeles vanskelig å få til, vet ikke om jeg skal si hva jeg mener om linux, men når du ikke orker å sette deg inn i det, kan det bli vanskelig å få satt opp dette, mulig det er noen mulighet for å få til dette med noe microsoft produkt også, det ville jeg i alle fall sjekket ut først. En telefon til microsoft og du har et svar på det. Fuck google, ring å spør istedet, så slipper du å kaste bort mye tid på å finne ut hva du skal bruke, ring dem og spør om de har noe os eller programvare som kan la deg gjøre dette. Har de ikke det, så må du rett og slett se etter andre løsninger. Microsoft vet i alle fall hva de driver med, det koster litt, men det er verdt hvert eneste øre.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Et forslag som har hørt funker er å bruke f.eks. pfsense.org

De har et godt forum vedr. dette.

 

Forklar litt hvorfor du skal ha dual WAN. Et alternativ er at dere setter boksen et sted hvor begge har tilgang til og så dra vær deres linje til denne. husk å dra linje tilbake til begge husene.

Vis det er for at dere har problemer med linjene så må man tenke på hvem levrandør dere bruker.

Ikke no vits vis begge har Telenor f.eks.

 

Beste løsningen er vis en har kabel mens den andre har telefonlinjen som internett kabel.

Vis du kun vil ha backuplinje kan man jo se på ice.no som bruker helt annen måte å få linjen frem på...

 

Men som sagt, forklar hva og hvorfor rundt dette.

Endret av Micro80
Lenke til kommentar

Hvis det er høyere hastighet på f.eks bittorrent du sikter til, så er det ikke så veldig vanskelig. Sett opp azureus med lanpeerfinder så klarer du nok å makse begge linjene. I tillegg så kan du sette opp et webgrensesnitt i azureus så slipper du å logge inn på broren din sin pc hver gang du har lyst til å makse begge linjene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...