Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Likestilt forhold, eller (u)stereotype kjønnsroller?


Anbefalte innlegg

I mine øyne finnes det tre scenarioer her, alle med sine variasjoner, selvsagt.

 

Disse scenarioene er selvsagt hinsides overdrevent, så ikke kommenter det, det er bare for at dere skal forstå hva jeg mener.

 

Scenario 1 - "Drømmeprinsen"

Her er det gutten som har kontroll i forholdet, han tjener mer penger enn henne, og spanderer mat/kino osv., finner på å kjøpe blomster til henne uten noen åpenbar grunn, duller med henne, gir henne til stadighet komplimenter og skjemmer henne generelt vekk.

 

Scenario 2 - "Matchende Grilldresser"

Her er begge parter likeverdige i forholdet, deler regninger eller betaler annenhver gang, gaver og komplimenter kommer fra begge parter til forskjellige tider (nå tenker jeg da utenom "høytider" som jubileum, Valentinsdag om dere feirer dette, jul, bursdag..), de duller med hverandre og forholdet er likestilt, både økonomisk og følelsesmessig.

 

Scenario 3 - "Dykes"

Mye det samme som scenario 1, bare at det er jenten og ikke gutten som sitter med "kontrollen".

 

Spørsmålet mitt er: Ville dere gutter følt dere truet om jenten sto økonomisk sterkere enn dere og betalte for dere når dere var ute, kjøpte ting til dere osv?

Er nemlig et problem jeg ser til stadighet, spesielt hos bifile jenter som blir sammen med heterofile gutter..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har vært borti både 1 og 3... i starten av forholdet jeg har nå, så var jeg arbeidsløs osv... og da betalte ho det meste.... men nå er det ganske byttet, og jeg betaler.

 

grunnen til att det har blitt sånn tror jeg er att jeg liker og skjemme jenta bort litt.. jeg er gentleman av natur, åpner dører, kjøper blomster og betaler for kino/mat...

men føler meg ikke truet om det går andre veien, men for min del blir det litt feil :(

Lenke til kommentar

Jeg har vært lærling, så jeg er vant til å være blakk. Tror ikke jeg hadde hatt problemer med at dama tjente mer enn meg.

 

Men som Espen sier så liker jeg også å være "romantisk". Kjøpe blomster, betale kino, whatever. Jeg vil helst skjemme bort dama. Men om jeg ville følt meg truet om det skulle snu, neppe.

Endret av Pasient
Lenke til kommentar

Det har lenge vært sånn at vi tjener like mye,men det siste året har jeg hatt deltidsjobb og han full jobb. Vi har betalt like mye av regninger (han betaler huslånet alene), og trenger jeg noe kjøper han det for meg hvis jeg er tom for penger. Nå har han fått en ny jobb hvor han kommer til å tjene 4-6 ganger mer enn det jeg gjør, og det blir spennende og se hvordan pengegreiene blir da. Det har aldri vært noe problem før, er han tom for penger betaler jeg og omvendt.

Penger er aldri noe problem før man får for lite eller altfor mye av dem.

Lenke til kommentar

Synes det er litt feil å definere hvem som har "kontroll" ved å se på hvem som har mest penger. Det går på så veldig mye mer...

 

Noen trives med å ha kontrollen, andre ved at den andre har kontroll. Og da snakker jeg ikke bare om pengene, men mer på det psykiske planet.

 

 

uansett så hadde det vært gøy å prøve å ha en sugermama en gang :wee:

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...