Gå til innhold

Sikkerhet på nettet


Anbefalte innlegg

  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Har ikke mer en skummet igjennom artikkelen, men:

Arsæll - dette er den første artikkelen på lenge fra deg jeg synes har den gode kvaliteten man forventer fra et såpass stort og bra nettsted som HW! (Den linker dog til noen dårligere artikler).

Fortsett med det! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

 

EDIT: Savner dog PeerGuardian2 :)

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar

Mato: Å tro at en er fri fra å tenke på sikkerhet fordi en bruker Linux, OS X eller Solaris er veldig blåøyd. Ja, jeg vil påstå at OS i *nix-familien på generelt basis er sikrere enn Windows, men om en ikke passer seg og sørger for å ha et oppdatert OS og har en relativt trygg config, ender en opp med problemer i alle OS.

 

Jeg kjører linux både på desktop og server, og opplever at serveren min forsøkes angrepet med brute-force loginforsøk over SSH flere ganger daglig. Frem til jeg installerte DenyHosts (som blokkerer IP-adresser som gir feil login X ganger på rad) hadde jeg opptil 2 000 forsøk for dagen. Hadde jeg vært litt mer blåøyd enn jeg er, og hatt root-kontoen aktivert med et kort passord, og ikke installert DenyHosts, hadde den serveren vært styrt av en fjortenåring fra Sør-Korea nå. :) Et sikkert OS er kun sikkert hvis det brukes og konfigureres rett. ;)

Lenke til kommentar

men man trenger fortsatt ikke masse programmer som konstant kjører for og passe på at diverse ting prøver og ta livet av datan din .

 

 

bare det og ikke måtte kjøre et antivirus program frigir masse minne , så kommer alle de andre programmene .

 

er det rart en gammel data sliter med windows ?

 

og ja brukeren er somregel det største problemer , hadde ikke noe mere problemer i windows , men resursene ble brukt til og kjøre "extra utstyret" .

 

og for og ikke tenke på det og bruke tid på og scanne datan , bare for og være sikker .

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Dette kommer bare til å bli værre og værre for Windoze. Vend om før det er for sent!

Nok en troll-post altså!

Det samme kommer til å skje med Linux etterhvert som flere "dumme" brukere kommer over.

 

og som kjent er Norton umulig å fjerne skikkelig.

Det er ikke kjent. Bruk det verktøyet som Norton selv har (SymNRT?) så blir alt fjernet skikkelig.

Lenke til kommentar

Kan ikke få sagt hvor plagsomt det er med arrogante Linux / OSX brukere som skal plapre med engang det blir nevnt noe som helst om sikkerhet.

 

90% av verdensbefolkning kjører jo Windows operativsystem i en aller annen form, tror dere dette er helt uten grunn?

Greit nok at Windows brukermassen er mange gange større enn hva Linux / OSX brukermassen er, og at dette fører til at det er langt mer interessant for de spesielt interesserte her i verden å forsøke å rote til så mange av disse systemene som overhode mulig, samtidig som Windows ikke akkurat er en bunnsolid mur til å starte med.

 

Men blir så utrolig lei alt maset om at Linux og OSX skal være så utrolig mye bedre enn alt mulig annet her i verden, tror dere ikke vi klarer å velge hva vi selv ønsker? Linux er jo faktisk gratis og til tross for dette så er Windows så utrolig mye mer ubredt og foretrukket hos forbrukere? OSX på sin side vil aldri få noen større markedsandel om det fortsetter å være bundet til Apple hardware, men det får nå være Apple sitt valg.

 

Tror dere virkelig Windows har 90% av markedet om gratisutgaver av Linux er så ufattelig mye bedre?

Kanskje det finnes Liunx distroer som er mer lettdrevne enn Windows Vista og Windows XP, kanskje det finnes sikrere distroer osv osv.. Men hva og så? Hvorfor skal jeg ha et operativsystem som bruker 5% av minnekapasiteten min og 1% av CPU, hvor jeg slipper AntiVirus og Ad-Aware / Spyware programmer? Jeg har da ikke 6GiB RAM og en Core i7 920 prosessor for at den skal stå til pynt heller?

 

Hva har det å si om jeg med Linux måtte slippe å kjøre AntiVirus programmer, om jeg på disse operativsystemene faktisk ikke får gjor det jeg faktisk er ute etter å gjøre på min datamaskin? Jeg får ikke spilt Battle for Middle Earth II spillet mitt, jeg får ikke forholdt meg til de vanlige tradisjonelle applikasjonene jeg er vandt med, jeg må plutselig lære meg unødvendige og en smule kompliserte kommandolinjer for å få utdøvet en rekke av tingene jeg på Windows kan med noen få tastetrykk?

 

Den dagen jeg får kjørt alle applikasjonene mine i Linux, og hvor ting er lite lett å forstå som med Windows så går jeg gledelig over til Linux, men per dags dato når jeg forsøkte meg på siste utgave av kubuntu og ubuntu så var det mer hodebry enn noe annet, og ikke engang halvparten av de applikasjonene jeg tilvanglig har på maskinen finnes til Linux? Så hvorfor i allverden skal jeg gjøre et slikt valg?

Lenke til kommentar
Linux er jo faktisk [edit]fritt[/edit]

 

Du gjør meg syk med sånne gale bemerkninger Må rettes opp. Derfor edita. Og det heter GNU/Linux vis du refferer til distroer, der majoriteten er frie og noen igjen er gratis atpåtil.

Og resten av posten din er omtrent ren flammespytting, hvor gammel er du? 12?

 

Dere mangler 1 kritisk post i denne guiden, valget av nettleser. De fleste av skrittene er bra og ta men å bytte nettleser til noe som faktisk er sikkert som f.eks Opera vil gjøre av med de værste angreps forsøkene.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar
Nok en artikkel som dokumenterer de grunnleggende sikkerhetsproblemene som den aldrende Windows-plattformen sliter med.

 

Dette kommer bare til å bli værre og værre for Windoze. Vend om før det er for sent!

Kan du være så snill å slutte med trolling og flamebaiting? Dersom du tror du fremmer Linux og fri programvare på denne måten, så tar du nok inderlig feil. Det finnes reelle fordeler med GNU/Linux, ingen grunn til å spre FUD og kvalme!

Lenke til kommentar

Jeg har tydeligvis gått glipp av at ZoneAlarm slapp en eller flere oppdatering(-er). Men de gjorde en stor forandring, med at den nå slippes automatisk. "Release history" har Zonelabs.com likevel glemt å holde oppdatert. Siden det var der jeg sjekket etter oppdateringer på manuellt vis, så gikk oppdateringen meg hus forbi.

 

EDIT: Rettelse på tekst i quote

Gratisutgaven av ZoneAlarm har ikke fått seg en oppdatering siden juli 2008. Det lover kanskje ikke så bra for videre bruk. En kan jo håpe på at de slipper noe i 2009. Dersom det ikke skjer så tror jeg at jeg ville velge å forlate produktet.

 

Sjekk URL for å følge med på om det skulle komme oppdateringer:

 

http://download.zonealarm.com/bin/free/inf...aseHistory.html

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...