Gå til innhold

Sikkerhet på nettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Tenk dere litt om Mac brukere, fordi om 10 år er deres maskin så virus fylt at dere ville ikke tro det, nesten ingen Mac brukere har anti virus, og virus for windows måtte oppstå av en årsåk, prøv og fail, nå vil mange hackere gå over til Mac plattformen fordi den er lettere og hacke og de bruker ikke beskyttelse. Syntes synd på dere da når windows er rustet opp som bare faen mot virus og med riktig sikkerhet er windows platformen så og si IMMUN mot virus

Lenke til kommentar

Mato: Å tro at en er fri fra å tenke på sikkerhet fordi en bruker Linux, OS X eller Solaris er veldig blåøyd. Ja, jeg vil påstå at OS i *nix-familien på generelt basis er sikrere enn Windows, men om en ikke passer seg og sørger for å ha et oppdatert OS og har en relativt trygg config, ender en opp med problemer i alle OS.

 

Jeg kjører linux både på desktop og server, og opplever at serveren min forsøkes angrepet med brute-force loginforsøk over SSH flere ganger daglig. Frem til jeg installerte DenyHosts (som blokkerer IP-adresser som gir feil login X ganger på rad) hadde jeg opptil 2 000 forsøk for dagen. Hadde jeg vært litt mer blåøyd enn jeg er, og hatt root-kontoen aktivert med et kort passord, og ikke installert DenyHosts, hadde den serveren vært styrt av en fjortenåring fra Sør-Korea nå. :) Et sikkert OS er kun sikkert hvis det brukes og konfigureres rett. ;)

 

Det er derfor du skal bruke ssh nøkler som er mykje sikrare enn ssh med passord. Då kan du også logge deg inn frå nettkafeen i Sør Korea utan å bekymre deg over at den kan vere sperra. Sikrare er det også.

 

Hvilken brannmur har høyest kvalitet for bruk på Vista? (Gjerne blant de som er gratis)

 

Jeg lurer også på om noen har erfaring med brannmuren til Avira (ikke gratis)?

Den som følje med Vista er meir enn godt nok. Bruker du ein ruter som ikkje vidaresender nokre porter så er du heilt trygg.

 

Den dagen jeg får kjørt alle applikasjonene mine i Linux, og hvor ting er lite lett å forstå som med Windows så går jeg gledelig over til Linux, men per dags dato når jeg forsøkte meg på siste utgave av kubuntu og ubuntu så var det mer hodebry enn noe annet, og ikke engang halvparten av de applikasjonene jeg tilvanglig har på maskinen finnes til Linux? Så hvorfor i allverden skal jeg gjøre et slikt valg?

Når du nemner applikasjoner så er eg svært interessert i kva slags applikasjoner du savner?

At det er anna GUI som må læres er ikkje gyldig grunn, ein skal være jævlig god med Excel for å velje bort Open Office og ein bør bruke Photoshop ein god del timar i veka for at prisen skal forsvare seg.

Endret av hernil
Flettet sammen innlegg
Lenke til kommentar

Når du nemner applikasjoner så er eg svært interessert i kva slags applikasjoner du savner?

At det er anna GUI som må læres er ikkje gyldig grunn, ein skal være jævlig god med Excel for å velje bort Open Office og ein bør bruke Photoshop ein god del timar i veka for at prisen skal forsvare seg.

 

Hva med absolutt alle spill?

Lenke til kommentar
Mateo skrev:

kunne det ikke bare stått : legg inn linux , få harddisk plass og resurser til andre ting ?

Grunnen til at du får harddiskplass:

-Ingen spill av aktuell relevans

-Ingen programmer duger om du er i grafisk bransje

-Generelt lite annet enn et skryteOS for kidza

Lenke til kommentar
Mateo skrev:

-Ingen programmer duger om du er i grafisk bransje

Erm.......

Cinepaint blir mykje brukt av Hollywood.

Gimp hadde Resynth i mange år før Photoshop fekk Content Aware, mange profesjonelle grafikarar brukte dermed Gimp saman med Photoshop i diverse jobbar.

Ein har også Scribus, Inkscape, Blender, Pencil, Synfig ++++ mykje anna

 

Programma duger svært godt for grafikare på alle nivåer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...