Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var jo greit å vite - men hvordan klattelader man et batteri man ikke vet status på? Setter det i laderen i 12 timer?

 

Kjøp deg en automatisk lader :)

 

Tenkte ikke på det, da må du nesten vite når batteriene er utladet for og ikke overlader batteriene hvis ikke laderen tar hensyn til dette*.

 

* burde eventuelt stå noe om det i manualen som følgte med laderen.

 

Edit: er det noen små røde lys under hver ladestasjon, og slokker de etter en stund.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

20% mindre diskplass, pluss slipper at det legges .xmp filer vedsiden av cr2 filene, alle forandringer ligger i DNG fila.

og så er dng ett mer åpent format enn cr2

så viktigste for meg er plassen, og åpenheten

20% diskplass og det å slippe .xmp filer høres ut so men god ide. Men min erfaring tilsier at hvis du satser på .DNG, så¨låser du deg til Adobe sin programvare. Jeg har hatt flere ubehagelige erfaringer med DNG filer og andre RAW-konvertere. Og hvor åpent DNG egentlig er, blir diskutert rundt omkring.

Lenke til kommentar

Denne kan også vere eit alternativ, utan at eg har finstudert spesifikasjonane.

 

Lagt til:

Forskjellen ser ut til å vere at det med min ladar var med bereveske 8 batteri (4 AA og 4 AAA) og plastdingsar med okntaktar for å bruke AA batteri som (fysisk) større batteri.

Endret av ok67
Lenke til kommentar

Puss brillene og les websida ein gong til :tease:

$79.95

Blind på begge øra :D

 

Denne kan også vere eit alternativ, utan at eg har finstudert spesifikasjonane.

 

Lagt til:

Forskjellen ser ut til å vere at det med min ladar var med bereveske 8 batteri (4 AA og 4 AAA) og plastdingsar med okntaktar for å bruke AA batteri som (fysisk) større batteri.

Ser ut til å være et alternativ.

 

Siste spørsmål i denne runden: Blir batteriene varmere på slutten av ladetiden eller er de varme under hele ladingen?

Lenke til kommentar

Siste spørsmål i denne runden: Blir batteriene varmere på slutten av ladetiden eller er de varme under hele ladingen?

 

Det kommer litt an på laderen, er det en smart lader så leser den av strøm/ah og regulerer lade-styrken/lade-syklusen utifra det, men siden laderen din er satt opp med en fast lade-syklus vil den nok lade med full styrke hele tiden, så batteriene vil bli varmere mot slutten av syklusen siden de får mye strøm men batteriene vil ikke ha så mye strøm allikevel siden de begynner og bli mette :)

 

Kjenner ikke til oppførselen på batterier av denne type, men blybatterier tar til seg 80% av spenningen/ah den første timen og bruker ca 8 timer på de siste 20%, dette er selvfølgelig avhengig av amper-timer på batteriet og amper-styrken som laderen innehar.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tilbud fra Stavanger Foto. 400mm f/2.8 L II til under hundretusingen - maks 1 per kunde! :mrgreen:

 

Prisantydning på 1Dx ved lansering på 49000 er jo egentlig ikke så ille som først fryktet. Lanseringsprisen i dollar lå nærmere 1Ds MkIII enn 1D IV, men 49 lapper er ikke så langt unna der 1D IV og D3s lå da de var nye. Da ligger alt til rette for at 1Dx kan bli en suksess blant sports- og pressefotografene :)

Lenke til kommentar

Er det dårlig sesong for å selge kamerautstyr eller? Jeg tenkte på det før jeg la mitt utstyr ut for salg, og for meg virker det som om det stemmer. Har ikke hatt en eneste interesse på mitt utstyr (50D + 15-85), selv om prisene samsvarer tilsvarende annonser. Har også en kompis som prøver å selge 5D mk.1 med 17-40 som heller ikke har fått noen interesse. Har dog kun ligget ute i 3-4 dager, men tidligere erfaring tilsier at det burde være langt mer interesse. Har solgt en del utstyr tidligere, og da har som regel interessen begynt å melde seg innen 1-2 dager. Alle mine tidligere salg har tilfeldigvis vært på våren eller sommeren, som gir meg enda mer tro på at det generelt sett er dårlig sesong for bruktsalg av kamera.

 

PS: Legger bevisst ikke ut verken priser eller annonser her siden det ikke er lov å selge på diskusjon. Vil kun ha svar på om det generelt sett er dårlig marked for tiden. :)

Lenke til kommentar

Det er litt roligere på bruktmarkedet nå enn det var for noen måneder siden, men det kan godt hende det bare handler om at julen er like rundt hjørnet og folk ikke bruker like mye penger på seg selv.

 

Ellers er jo prisingen ganske avgjørende. Høvler du av noen hundrelapper på huset og objektivet (gjerne bare én eller to), så er det ofte lettere for folk å kjøpe. Tror veldig mange sjekker teambiathlon-siden og vet hva som er noenlunde riktig pris. Ligger du litt under, går salget ganske fort unna. Jeg solgte for øvrig en 50D med originalt grep for 4500kr for et par uker siden, og en uten for 4000kr for vel en måned siden. Mtp 50D hadde for øvrig Japanphoto et knallgodt tilbud på 60D-kit forleden, 5800kr. Det er godt mulig at mange som ville vært interessert i 50D har kjøpt denne pakken. Personlig syns jeg også 15-85mm er et ganske uinteressant objektiv. Det blir, for meg, et optisk bedre kitobjektiv med litt bedre vidvinkel og tele. Når jeg ser at bruktprisene ligger på 3500-4000kr, så er det mye annet av optikk jeg heller ville kjøpt først.

 

Selger mye selv, og har hatt enkelte ting som har lagt ute i lang tid før de blir solgt. Som nevnt over, mye handler bare om å ligge litt under gjeldende bruktpris, stort sett holder 100-200kr avslag. Andre ting selger seg selv, som xxD og xD-serien til Canon, samt L-optikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...