Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Innså nettopp at jeg i praksisperioden kommer til å være på praksisskolen fra soloppgang til solnedgang. På tide å lære meg beste måten å pushe film.

 

Undereksponer --> fremkall lengre :)

 

Jeg fikk gode resultater med T-Max fremkaller. X-Tol skal også være god til formålet, men man må blande 5l om gangen.

 

Francis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innså nettopp at jeg i praksisperioden kommer til å være på praksisskolen fra soloppgang til solnedgang. På tide å lære meg beste måten å pushe film.

 

Undereksponer --> fremkall lengre :)

 

Jeg fikk gode resultater med T-Max fremkaller. X-Tol skal også være god til formålet, men man må blande 5l om gangen.

 

Francis

 

Jeg vet jo det grunnleggende, men er mange meninger om stand development og agitation og alt det der. får skyte noen prøveruller på 3200 og sjekke med HC-110 (jeg vil heller lære meg å bruke en fremkaller godt, enn å ha litt ferdigheter med alt som er, samma mentalitet jeg har ovenfor kamerautstyr) i første omgang.

Lenke til kommentar

Er jeg gal som vurderer å selge min 5D mk2 for å gå tilbake til 60D?

Takk for innspill Killswitch, LordArild, Trondster og tomsi42.

Jeg tror nok jeg ender på å selge 5D mk2. (så om noen skulle være interessert i en 4 måneders gammel 5Dmk2 er det bare å sende en pm)

60D er det kameraet jeg har likt best av 5Dmk2, 500D, 550D, 600D og 7D.

Så blir det jo noen penger til overs til eventuelt noen objektiv eller harddisk plass, nå som det er så dyrt hehe

Lenke til kommentar

Husk å stille klokka på kameraet også....

Og det sier du først nå :p (Thank God for exiftool)

 

tips: $ exiftool -AllDates-=1 DIR

Apropos Exiftool -- jeg fikk satt opp en veldig fin løsning for geotagging her om dagen. Veldig praktisk for de av oss som ikke har råd til eller behov for en spesialisert GPS-dings for kameraet, eller som skyter med flere hus og ikke vil ha en dings på hver.

 

Det går ut på å bruke et java-program ved navn Geotag som bruker Exiftool til å geotagge bilder med informasjon fra en GPX-fil, som inneholder en slags logg over hvor man har gått. Den sjekker koordinatene man befant seg på når man tok bildet, basert på tidsstempler i bildene og GPX-fila, og legger så inn informasjonen i EXIF-en til bildet (eller enda bedre, i en XMP ved siden av).

 

For å lage GPX-filer kan man bruke en ordentlig GPS hvis man har det, eller man kan bruke rmaps for Android, som forøvrig også inkluderer Statkarts meget bra Norgeskart. Finnes sikkert noe tilsvarende for raringene som bruker iPhone også.

 

En fin bonus med Geotag er forøvrig at det sjekker koordinatene på bildene og automatisk legger inn stedsnavn i IPTC-metadataen. Veldig praktisk :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Usikker på om denne har vært postet i tråden før: Landscapes: Volume Two (timelapse)

 

Støtter media-taggen Vimeo forresten? Jeg fikk bare opp en spiller med beskjeden om at videoen ikke eksisterer da jeg prøvde å forhåndsvise denne posten.

 

edit:

http://vimeo.com/dustinfarrell/landscapes2

 

hmm. Står fremdeles at filmen ikke eksisterer.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Fått bilde i nyeste Metal Hammer Norway. Har ikke sett det sjøl, men veit at jeg ikke er kreditert.

 

Det dreier seg om et TFP promo-bilde. Bandet (Tripod) forteller at de oppga navn på fotograf til jounalisten. Det skal faktisk vært noe av det føreste journalisten spurte om.

 

Så nå lurer jeg. Kan/bør jeg kreve økonomisk kompensasjon? Jeg tenker da på manglende kreditering. Selve bruken er uproblematisk.

 

Jeg ønsker ikke at bandet skal komme i noen knipe. Det er gode gutter som jeg ønsker å gjøre en tjeneste.

Men hvis det stemmer at det er bladet som har rota, da føler jeg at de hadde hatt godt av en økonisk lærepenge. Føler at veldig mange er veldig girapå egen copyright, men driter langt i andres. Det liker jeg dårlig .

 

Whåt tu du? Noen som har vært borte i lingende problemstillinger?

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Mulig det, lenge siden jeg fulgte noe særlig med i musikkpressa.

 

Men her er altså ikke det relevant, siden bandet ikke har betalt meg. Jeg har eksplisitt gitt dem rett til å bruke bilde til promo, mot at jeg blir kreditert.

 

Forutsetningene for bruken er altså ikke oppfylt.

 

Derfor vurderer jeg en 1 x frilansssats for manglende kreditering. Kunne like gjerne kjørt på urettmessig bruk, men da blir bandet lett ansvarlig. Det ville i så fall blitt 3 x frilans.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sett at fotografer er kreditert når det gjelder poserte bandbilder. Såvidt jeg vet er det som regel bandet som betaler fotografen for å kunne bruke bildene som har tatt som promo-materiale.

Ja, det er vel forholdsvis vanlig at bandene betaler mer så de slipper å kredittere fotografen, men hvis dette var TFP er det jo hvordan den avtalen er formulert som er det avgjørende i denne saken. Så vidt jeg husker involverer som regel TFP at skal fotografen skal kreditteres i alle sammenhenger?

 

Kanskje ikke så veldig rart hvis det bladet glemte kreditteringa hvis de er vant til at det ikke pleier å være noen faktor, men det gjør det ikke mer lov.

 

Tror ikke dette uten videre kan kalles urettmessig bruk, siden det er avklart på forhånd, men 1x, kanskje til og med 2x frilanssatsen burde være forsvarlig siden kreditteringen mangler.

Lenke til kommentar

Tror ikke dette uten videre kan kalles urettmessig bruk, siden det er avklart på forhånd, men 1x, kanskje til og med 2x frilanssatsen burde være forsvarlig siden kreditteringen mangler.

Jeg tenker at når forutsteninga for bruken ikke er oppfylt, da er bruken urettmessig.

 

Og det burde gjelde i begge ledd. Bladet har ikke oppfylt det deres fullmektig (journalisten) lovde bandet.

 

 

...

Tenker jeg. Men jeg er åpen for at jeg kan ta feil. Hadde jeg vært skråsikker ville jeg ikke spurt ;)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Overaskende hvor gøy noen skolefag kan bli :new_woot:

 

Angrer ikke et sekund på at jeg byttet i fra Kjemi 1 til Medie og Informasjons teknikk 1.

 

Greit å sitte å gjøre noe av det man liker allerbest, og glemme helt at det er skole.

Og blir jo fett når vi skal drive med litt fotografering også, en lærer som kanskje ikke kan lære bort så mye til meg når hun kjører auto programmer.

 

Men kanskje jeg kan lære mye av å lære bort til andre også.

 

Og når man får hele addobe design premium vedsiden av dette så går det jo greit. Da får jeg endelig lært meg cs5 i allefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...