Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da blir det noe jobb i dag også. :new_woot:

 

Innebandy kl 14:00 og tippeliga fotball kl 18:00.

Blir ishockey på meg i dag kl 16 :)

 

Skulle gjerne også gjort tippeliga fotball; men må ha noe som sparker bedre enn 200mm; 400mm f/2.8 vurderes seriøst.

Du greier deg fint med 200-400 VR2, prøvd både på mørke arenaer og fornebu arena. Og med din D3s er det meningsløst å ha 2,8 på 400 alene, spesielt siden spennet 200-400 kan la deg være et sted uten å bevege deg når ballen er for nær.

Har testet, optisk er 200-400mm f/4 fantastisk; MEN det hjelper lite med fantastisk optikk om man ikke får fokus til å henge med... fokus er faktisk et problem om man sammenligner med 400mm f/2.8, stort nok til at 400mm f/2.8 er veien å gå.

 

Edit:

Men skal ikke skyve under teppe at jeg hadde vært veldig happy med 200-400mm f/4 om den hadde levert varene fokusmessig i mørke. For å si det på en annen måte; jeg hadde veldig ønske at 200-400mm var veien å gå, men kan ikke få viljen hver gang ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Da blir det noe jobb i dag også. :new_woot:

 

Innebandy kl 14:00 og tippeliga fotball kl 18:00.

Blir ishockey på meg i dag kl 16 :)

 

Skulle gjerne også gjort tippeliga fotball; men må ha noe som sparker bedre enn 200mm; 400mm f/2.8 vurderes seriøst.

Du greier deg fint med 200-400 VR2, prøvd både på mørke arenaer og fornebu arena. Og med din D3s er det meningsløst å ha 2,8 på 400 alene, spesielt siden spennet 200-400 kan la deg være et sted uten å bevege deg når ballen er for nær.

Har testet, optisk er 200-400mm f/4 fantastisk; MEN det hjelper lite med fantastisk optikk om man ikke får fokus til å henge med... fokus er faktisk et problem om man sammenligner med 400mm f/2.8, stort nok til at 400mm f/2.8 er veien å gå.

 

Edit:

Men skal ikke skyve under teppe at jeg hadde vært veldig happy med 200-400mm f/4 om den hadde levert varene fokusmessig i mørke. For å si det på en annen måte; jeg hadde veldig ønske at 200-400mm var veien å gå, men kan ikke få viljen hver gang ;)

 

 

Du er enten for kritisk eller har testet under forhold jeg enda har til gode å se. 200-400 har god nok fokus til å følge fotballspillere, og med deres spretting ser jeg virkelig ikke argumentet for en 400 fast, da ballen meget fint kan havnet noen meter unna deg, og hva gjør du da? Legger 400 pent ved siden av deg, setter på 70-200 og ser på ballen på andre banehalvdel? :)

Lenke til kommentar

Fikk bestilt Sigma DP1s til messepris (1495,-) :new_woot: Ser det var noen andre som også hadde kjøpt :) Ingen grunn til ikke å gjøre det til den prisen!

Jeg er fristet, men så frister det med S95 også. what to do...

 

Vil være avhengig av bruk.

 

DP1s er ikke et P&S kamera. Du trenger å bli venn med DPx kameraene. Selve kameraene kunne vært bedre, men det en blir veldig glad i er bildekvaliteten som sensoren gir. På lave ISOer er den meget bra på høye må du gjerne gå sort hvitt fordi fargene kan skjolde seg. Høy iso er >= 800. DP2 starter på ISO 50. Du kan få herlig kornete effekt på s/h bildene.

 

DP1s er 16mm (tilsvarer 24mm fullformat) og går ned til f/4. Autofokusen er treg. Mange bruker manuell fokus, som funker veldig bra. Så du kan betrakte det som et kamera hvor en vil trenge litt ro for å ta bilder. Det er ikke å forakte da en gjerne bruker DSLRer som P&S kamera pga rask AF, høy ISO muligheter osv... Men man må være klar over det. Man bør også være interesert i fotografering for å like DPx kameraene.

 

Jeg har ikke erfaring med DP1, men DP2-kamera mitt er noe jeg ikke vil være foruten. De passer i ei jakkelomme (trenger ikke være stor) har crop factor 1.7 (så stor sensor) og Foveon.

 

Bilder fra DP2 kan du se i Oktoberfesten min 24mm og på flickr (der har de også mye DP1)

 

S95 er nok en med jack-of-all-trades kamera, så dersom du er på jakt etter noe mer allsidig, er nok det veien å gå.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hadde det vært en DP2 variant, så ville jeg nok ha slått til; men DP1s har for liten lysstyrke og for vid brennvidde.

 

Jepp. Det blir et nummer 2 lommekamera for min del, men jeg tror det vil supplere DP2-en min fint til landskap, arkitektur, gatebilder og også for close-up (med AML-1).

Lenke til kommentar

Bare en liten Heads up til de som skal benytte seg av dagstilbudene.

 

Det ser ut til at man ikke trenger å vente til 20:00 for å bestille på nett som var sagt i annonsene. 7D ligger ute nå for bestilling...

 

Glem det. Jeg som blingsa. 7D skulle ikke legges ut fra etter 20:00 selvom det var dagstilbud...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Takk for svar, jeg er forsåvidt klar over styrker/svakheter, men til den prisen så hadde det vært gøy å prøve. Hadde ikke s95 også vært på tilbud så hadde jeg glatt kjøpt det, men nå må jeg velge.

 

Tror jeg lar fornuften seire og går for S95.

 

:)

 

Så langt er 7 DP1s solgt. 13 igjen. Håper å få se bilder her på forumet etter hvert ;)

Lenke til kommentar

Iblant er det noen fordeler ved å være bruker på facebook :)

Det er aldri noen fordel å være bruker på facebook. Period :p

 

Kan være en fordel at andre er brukere, dog :tease:

 

Edit: går Roger brendhagen på speed eller har han akkord-betaling, nesten umulig og holde følge :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

.. og da var antakelig oktoberfesten slutt for min del. Innbrudd i bilen, laptop og harddisk er borte :(

Pleier ikke ha disken sammen med pc'en, men den var med denne gangen :/

Det var som f...

 

Og du har ingen backup heller?

 

Så lenge du har kamera, så er det bare å fortsette oktoberfesten, og så legge inn bildene når du har PC på plass igjen.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...