Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet så er OEM versjoner akurat det samme som "åpen" versjon, men det selges uten fancy forpakning, og skal kun selges sammen med hardware som utgjør en vesentlig det av datamaskinen. Jeg kjøpte OEM Win 7 sammen med ett hovedkort, på pakken står det:

 

OEM-systembyggerpakke

Bare beregnet for systembyggere

http://www.microsoft.com/oem/

 

 

Hvis du åpner denne pakken:

-Hver enkelt programvare kan bare distribueres sammen med et ferdig datamaskinsystem.

-Hvis programvarelisensen er for et skrivebordsoperativsystem eller et program, må dette operativsystemet eller progeammet også forhåndinstalleres på harddisken til det ferdige datamaskinsystemet ved bruk av OEM Preinstallation Kit (OPK)

-Dette kravet for forhåndsinstallasjon gjelder ikke serverprogramvare.

-Hvis du vil ha informasjon om bruk av OPK og hvordan du anskaffer OPK, kan du se http://www.microsoft...m/sblicense/OPK

-Sytembyggeren som installerer programvaren, har ansvaret for å tilby sluttbrukerstøtte.

Du kan bare levere denne pakken eller innholdet i den i distriktet som er definert på http://www.microsoft...ense/territory/

 

 

Så med andre ord, får du kjøpt det er det ikke noe forskjell fra "vanlig" versjon det eneste er at du ikke kan "kreve" å få support fra Microsoft.

Lenke til kommentar

 

 

Så med andre ord, får du kjøpt det er det ikke noe forskjell fra "vanlig" versjon det eneste er at du ikke kan "kreve" å få support fra Microsoft.

 

Så jeg kan kjøpe den og installere den på vanlig måte, men jeg kan ikke spørre Microsoft hvis jeg får problemer, oppdateringer foregår vel på vanlig måte håper jeg.

Lenke til kommentar

En bekjent av meg skal arrangere bryllup om noen uker, og insisterer på at jeg skal ta bildene i kirken og på festen etterpå. Klok som jeg er, da jeg har null erfaring eller det rette utstyret, har jeg sagt nei, men min bekjente gir seg ikke med dette. Selv etter å ha forklart at brudebilden får man bare en sjanse på å ta, og at jeg ikke er i stand til å kunne garantere noen gode resultater, mener han at jeg skal ta bildene. Med andre ord et lukusproblem. Hvordan skal jeg forklare en som nekter å gi seg at jeg ikke kan ta imot jobben? :)

Lenke til kommentar

Si til han at du gjerne kan ta bilder på festen som de kan få, men at du ikke føler deg komfortabel med å ta de offisielle bildene. Da får du erfaring (om dette er et felt du har lyst til å utforske videre), samtidig som du ikke trenger å føle noe press. Selv hadde jeg sagt at jeg verken er interessert i å ta bryllupsbilder eller kompetent nok til å ta bilder jeg tror de kommer til å like.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En bekjent av meg skal arrangere bryllup om noen uker, og insisterer på at jeg skal ta bildene i kirken og på festen etterpå. Klok som jeg er, da jeg har null erfaring eller det rette utstyret, har jeg sagt nei, men min bekjente gir seg ikke med dette. Selv etter å ha forklart at brudebilden får man bare en sjanse på å ta, og at jeg ikke er i stand til å kunne garantere noen gode resultater, mener han at jeg skal ta bildene. Med andre ord et lukusproblem. Hvordan skal jeg forklare en som nekter å gi seg at jeg ikke kan ta imot jobben? :)

Jeg ville vurdert å faktisk ta på meg dette om jeg var deg, hvis:

1: det er en annen fotograf som tar offisielle bilder

2: personen er ikke typen som blir skuffet over at kvaliteten ikke levde opp til en eller annen forventning, og i alle fall ikke lar det gå ut over deg.

 

Jeg er alt annet enn en habil portrettfotograf, men har tatt bilder i noen bryllup der begge disse forutsetningene har vært tilstede. Bomskuddandelen er ekstremt høy, men resultatet likevel langt bedre enn om jeg ikke hadde vært utskremt til jobben. Det gjør en stor forskjell bare å ha en person offisielt utpekt som fotograf i festen og under kirken, da kan du tillate deg langt mer enn en tilfeldig person med fotoapparat, kan være sjef under gruppefotografering etc. Selvsagt blir det typisk bedre med en helproff, men der det ikke er et alternativ synes jeg det er greit å hjelpe til.

Lenke til kommentar

En bekjent av meg skal arrangere bryllup om noen uker, og insisterer på at jeg skal ta bildene i kirken og på festen etterpå. Klok som jeg er, da jeg har null erfaring eller det rette utstyret, har jeg sagt nei, men min bekjente gir seg ikke med dette. Selv etter å ha forklart at brudebilden får man bare en sjanse på å ta, og at jeg ikke er i stand til å kunne garantere noen gode resultater, mener han at jeg skal ta bildene. Med andre ord et lukusproblem. Hvordan skal jeg forklare en som nekter å gi seg at jeg ikke kan ta imot jobben? :)

 

På tide og få fikset reklamasjonen :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

En bekjent av meg skal arrangere bryllup om noen uker, og insisterer på at jeg skal ta bildene i kirken og på festen etterpå. Klok som jeg er, da jeg har null erfaring eller det rette utstyret, har jeg sagt nei, men min bekjente gir seg ikke med dette. Selv etter å ha forklart at brudebilden får man bare en sjanse på å ta, og at jeg ikke er i stand til å kunne garantere noen gode resultater, mener han at jeg skal ta bildene. Med andre ord et lukusproblem. Hvordan skal jeg forklare en som nekter å gi seg at jeg ikke kan ta imot jobben? :)

 

Jeg kjenner til problemet. Selv har jeg en tante som iherdig insisterer på at jeg skal ta konfirmasjonsbilder av søskenbarnet mitt. Selv om jeg, i likhet med deg, har påpekt min manglende erfaring, samt at jeg rett og slett ikke føler meg komfortabel med å ta bilder av mennesker. Jeg har noen gode portretter, men disse har kun vært spontanportretter.

Foreløpig har dette løst seg naturlig ettersom jeg har hatt fullt opp med jobb i sommer og faktisk ikke hatt tid til å reist på de traktene som tante bor. "Forhåpentligvis" så velger de til slutt en annen som fotograf. Selv om erfaringen hadde vært nyttig så får det bare så være.

 

Venner og familie har så alt for lett å tro at man automatisk er en racer i å ta bilder, uansett sjanger, bare fordi man har et speilrefleks. :roll:

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Takk for svar. Det endte opp med en liten hvit løgn om at jeg ikke var tilstede den helgen, av den enkle grunn at han aldri ville gitt seg med masingen. Det er dessverre alt for mange som tror at dersom en kan ta bilde av en blomst, kan man ta like gode bilder av alt annet. Andre utenforstående ser ikke ut til å forstå at fotografer spesialiserer seg på et eller flere områder som de dyrker, og dermed står svakere stilt på andre områder. Jeg forstår heldigvis de personene godt. Når man kan ta gode bilder av blomster, og har kamerautstyr til flere tiltalls tusen tilgjenglig, skulle man tro at man kunne ta gode bilder av hva som helst. Det er vel først etter jeg interesserte meg i fotografering at jeg forstod hvor mye arbeid som ligger bak hvert enkelt bilde, og hvor vanskelig det faktisk er å få gode resultater :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Jeg ville sagt at jeg kan ta bilder gjennom dagen og kvelden, men ikke ha ansvaret for selve brudebildene. Men kompisen hører kanskje ikke på det øret. :)

 

Forøvring så fikk jeg fotopasset mitt til Pstereo 2011 i kveld, så da er helgen "foto-sikret", selv om det blir litt jobbing,mye venting, og enda mere ståing og gåing. I fjor stå og gikk jeg i noen-og-30 timer fra torsdag til natt til søndag. Men det var verdt bildene. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Det er vel først etter jeg interesserte meg i fotografering at jeg forstod hvor mye arbeid som ligger bak hvert enkelt bilde, og hvor vanskelig det faktisk er å få gode resultater :)

 

Så absolutt. Mamma rister stadig på hodet i forvirring når jeg forteller henne at jeg er storfornøyd dersom jeg får ett bra bilde ut av hundre. :p

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Da var en timer fjernkontroll for timelaps og en m42 til Canon ef overgang bestilt.

Blir spennende å se hva de gamleobjektivene i fra far kan levere, og om jeg har kreativitet nok til å få en god timelaps film eller flere.

 

Har tenkt ut et stort prosjekt med fotball, LSK og livet rundt. Med både bilder, time-laps, videointervjuer og det hele. Får se hva tiden bringer, kanskje dette kan bli en suksess :dribble:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...