Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ettersom en Leica er langt utenfor rekkevidde prismessig, og jeg gjerne skulle hatt en, bruker jeg ofte manuell fokus med mitt dslr for å få litt av feelingen med å gå rundt med et Leica. Er dessvere ikke mange prosent med Leica følelse som skulper rundt i kroppen, men det er det nærmeste jeg kommer en Leica på noen år:)

Endret av FredrikV.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nautica:

Har du innstallert den RAW-saken til å vise i windows? Min ble treg etter det, gradvis verre. Etter at jeg avinnstallerte den har det virket OK. Første jeg oppdaget var at det tok tid å åpne jpeg i vanlig windows-visning.

 

Nei, bruke LR3 til raw.

 

:hmm: nå begynner maskinen og "hakke" igjen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Er det slik at man ikke kan bytte mattskive på 7D?

Ja, det tror jeg stemmer. Det er pga. at det er en LCD med diverse linjer med mere der. Hvis jeg husker rett.

 

Ja 7D har jo vanrette og lodrette linjer. Og en vater funksjon og mye annet. Så dette sitter da sammen med mattskiven kanske? Eller er det i den?

Lenke til kommentar

Manuellfokus på dSLR er noe herk.

fixed :p

 

Tulball og fanteri.

 

Ettersom en Leica er langt utenfor rekkevidde prismessig, og jeg gjerne skulle hatt en, bruker jeg ofte manuell fokus med mitt dslr for å få litt av feelingen med å gå rundt med et Leica. Er dessvere ikke mange prosent med Leica følelse som skulper rundt i kroppen, men det er det nærmeste jeg kommer en Leica på noen år:)

 

Det finnes rimelige muligheter om du vil skyte film.

 

Apropos det fikk jeg nytt objektiv i dag:

 

 post-116985-0-65232800-1313532658_thumb.jpg

 

post-116985-0-03224500-1313532642_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Så dette sitter da sammen med mattskiven kanske? Eller er det i den?

Ja ;)

Ettersom du ikke kan bytte mattskiven, så mistenker jeg at de er satt sammen som en enkelt enhet; billigere å lage.

Hadde vært spennende å se hvordan 7d'en ser ut inni. Men tror ikke jeg skal stase på å ta opp det egentlig

Lenke til kommentar

Ettersom en Leica er langt utenfor rekkevidde prismessig, og jeg gjerne skulle hatt en, bruker jeg ofte manuell fokus med mitt dslr for å få litt av feelingen med å gå rundt med et Leica. Er dessvere ikke mange prosent med Leica følelse som skulper rundt i kroppen, men det er det nærmeste jeg kommer en Leica på noen år:)

 

Det finnes rimelige muligheter om du vil skyte film.

 

Det er en mulighet, men det er vel egentlig en Leica M9 som er både utgangspunktet og målet :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Ettersom en Leica er langt utenfor rekkevidde prismessig, og jeg gjerne skulle hatt en, bruker jeg ofte manuell fokus med mitt dslr for å få litt av feelingen med å gå rundt med et Leica. Er dessvere ikke mange prosent med Leica følelse som skulper rundt i kroppen, men det er det nærmeste jeg kommer en Leica på noen år:)

 

Det finnes rimelige muligheter om du vil skyte film.

 

Det er en mulighet, men det er vel egentlig en Leica M9 som er både utgangspunktet og målet :)

 

Jeg håper på at M9 blir å finne til M8-ish priser når neste generasjons digitale M blir lansert. Jeg har selv vurdert å bytte ut X100-en min i en M8, men tror ikke det blir noe av. Det er jo egentlig nesten en nedgradering.

Lenke til kommentar

Ettersom en Leica er langt utenfor rekkevidde prismessig, og jeg gjerne skulle hatt en, bruker jeg ofte manuell fokus med mitt dslr for å få litt av feelingen med å gå rundt med et Leica. Er dessvere ikke mange prosent med Leica følelse som skulper rundt i kroppen, men det er det nærmeste jeg kommer en Leica på noen år:)

 

Det finnes rimelige muligheter om du vil skyte film.

 

Det er en mulighet, men det er vel egentlig en Leica M9 som er både utgangspunktet og målet :)

 

Jeg håper på at M9 blir å finne til M8-ish priser når neste generasjons digitale M blir lansert. Jeg har selv vurdert å bytte ut X100-en min i en M8, men tror ikke det blir noe av. Det er jo egentlig nesten en nedgradering.

 

Nå er vel faktisk målet en X100, før en M8/9 havner på ønskelisten for meg iallefall. Når man er en ung student uten noen form for ekstrajobb er det ikke lett å finne 50.000+fra intet, eller for den saks skyld, forsvare kjøpet.

Spranget mellom X100 og M8/9 er vel ikke stort om man ser på bildekvaliteten, det er vel heller Leica logoen som kan forsvare et slikt kjøp.

Selv er målet å få kjøpt et nytt dslr, (5D Mark II og gjerne en 40D), en ny normalzoom, og et par lyssterke fastobjektiver, før penger skal spares til en X100. Når man er 16 er det mye annet tull en skal finansiere i tillegg til foto. Jeg fikk prøvd en x100 i Londons travle gater, og det gav mersmak! :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Spranget mellom M8 og X100 er ikke så stort, jeg vil påstå, og dette tror jeg de fleste er enige om, at X100 har bedre bildekvalitet. M9 er i en annen liga, og produserer helt fantastiske filer. Grunnen til at jeg noen ganger skulle ønske at jeg hadde en M8 og ikke en X100 er at jeg rett og slett foretrekker rangefindere og så godt som helmanuelle kontroller.

 

Når jeg blir voksen og alle de jeg kjenner kjøper seg bil skal jeg ha M9. Jeg vil nok ikke av den grunn selge M2-en min.

Lenke til kommentar

Fungerer fett så lenge man har korrekt mattskive. :)

..Og objektiv med god fokusring. :)

 

Men - med en standardmattskive ser man ikke hvor fokusplanet ligger hvis man har lyssterk optikk. Prøv selv, folkens:

Velg blender f/2.8 på lyssterk fastoptikk med større blender og kikk i søkeren men du trykker og slipper nedblendingsknappen. Ingen forskjell i søkeren? Tenkte meg det, ja. Du skal ofte opp på f/3.2-f/3.5 eller f/4 før det synes i søkeren at du blender ned.

Prøv det samme via liveview.

Jaha? Stor effekt ved bare litt nedblending? Derfor.

 

Derfor bytte mattskive hvis du har lyssterk optikk og vil se i søkeren hvor fokusplanet ligger. :)

 

 

Det er en avveining. Vil du ha en lysere søker eller vil du ha kontroll på fokusplanet?

Dagens mattskiver er laget for lyssvak optikk på f/5.6. Du får lysere søker og god kontroll på fokus på f/5.6, men den lysere søkeren er på bekostning av kontroll på fokusplanet på store blendere.

Ekstra matt mattskive løser dette, men gir mørkere søker. Dette synes først og fremst innendørs med lyssvak optikk.

Endret av Trondster
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Andre her som har problemer med firefox 6.0 ?

 

Maskinen er blitt veldig treg og vil ikke godta kommandoer direkte, må holde pekeren over en stund før jeg kan trykke.

 

Edit: vet ikke om det var FF sin skyld, måtte ta en system-gjenoppretting og nå virker alt i orden.

 

Etter jeg oppgraderte begynte den å bruke 20-30% mer minne, og ene addon'n min(tineye reverse image search) slutta funka, ellers ingen "problemer" sånn sett.

 

dog, jeg har helt sinnsykt mange tabs åpne så sikkert derfor jeg har memory-hog deluxe :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...