Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folk skjønner ikke hvor lett det er å ta recovery på minnebrikker :p

Andre skjønner tydeligvis ikke at det ikke er lov til å ta bilder nær militære installasjoner ... Vet ikke om noe land hvor det er lov.

 

Prøv å fly rundt inne på Rena leir med et speilreflekskamera over skulderen, null gyldig mil ID og i sivilt du... (Hadde dog en meget legal grunn for å både være der og ta bilder, men fikk noen artige blikk og spørsmål ja).

Lenke til kommentar

Kom akkurat tilbake fra en kjapp fototur i nærområdet, i meget tett snødrev og stiv kuling. Hadde egentlig planlagt en svipptur til Harryland, da jeg bor like ved grensen, men det satte stengte veier en stopper for..

Da er det vel bare å sette seg ned og grave fokksnøen ut av søkeren på 5D'en :p

Lenke til kommentar

Nei, men det første som slo meg var det som snOdig påpeker! :ph34r:

Tenkte det samme selv. Men så tenkte jeg meg litt om. Hvor lett ville det være å få noe som helst ut fra militærdudene i fremtiden om man publiserer bilder de først har slettet fra kameraet ditt? Tror man kan se langt etter å få noe som helst fra dem i lang tid da. Man må tenke litt på at man skal ha denne jobben i fremtiden også.
Lenke til kommentar

Jeg trenger noe som kan gjøre backup lett.

 

Har en mappe jeg gjærne skal ta backup av når jeg vil det. Sletter og legger inn filer ganske ofte.

 

Noen som har et godt program for dette? Eller er drag and drop i win7 like greit?

 

Prøvde noen men da lager det noen krypterte mapper, jeg vil ikke ha det. Men en slags speiling av mappa oppimot en annen disk.

Lenke til kommentar

Jeg har (som jeg tror jeg har nevnt tidligere?) satt opp en SVN-server til å ta backup mot. Da vises det advarselstegn over ikonene til de filene jeg ikke har tatt backup av i utforskeren - enten det er nye filer, eller filer som har blitt endret siden sist backup. Det krever dog at du setter deg inn i hva SVN er, og hvordan det fungerer, men for meg ble det i hvertfall vesentlig enklere å holde oversikten over backup'en...

Endret av ventle
Lenke til kommentar

SVN = Subversion. Det er i utgangspunktet ett versjonskontrollsystem for programvareutvikling, som lar utvikleren holde styr på hva som ble endret i hvilken versjon, og lar ham rulle tilbake til en eldre versjon av koden hvis det blir nødvendig. Det er ikke ment brukt for backup av andre ting (og det håndterer ikke filer over 2GB), men jeg synes det fungerer utmerket til backup, og særlig hvis man vil ha fler enn en backup (typisk off-site) - last opp til SVN-serveren fra maskinen du jobber på, last ned fra SVN-serveren til hver backup, programvaren sørger for at alt er siste versjon, og at det bare er nye og endrede filer som blir lastet opp og ned hver gang.

 

Det finnes mye forskjellig programvare som støtter SVN-systemet - du trenger en server og en klient (begge kan kjøres på samme pc). Jeg bruker Visual SVN som server og TortoiseSVN som klient.

 

Her er ett eksempel på hvordan det blir seende ut i utforskeren. Jeg har organisert bildene i mapper per år (med undermapper), her er det ett rødt utropstegn over 2011-mappen fordi det har skjedd ting der siden sist jeg tok backup, mens de andre mappene er uendret siden sist "commit" (som det heter når man laster opp noe til SVN-serveren).

post-78758-0-15314900-1301001361_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hello, en klassekompis har støtt på et problem som gjerne klassekompiser gjør.

 

Bildearkiv i iPhoto.

iPhoto sletter på magisk vis alle bildene

bildene er ingen steder å finne på Macen

hverken i spotlight (+manuelt sjekke mulige bildemapper) ei heller i trash

 

Anyone know a fix. Er snakk om en god del bilder (slik det vanligvis er)

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle kjøpe meg en kabel for å få blitsen av kamera. Trenger jeg 3m kabel eller holder det med 0,8m? Det er disse jeg har funnet nå kjapt på ebay.

Skal du holde blitsen, eller skal den stå på stativ?

 

Ideen var/er at jeg skulle holde den, men det kan jo kanskje være greit å ha den på stativ også. Men det er jo kjedelig å ha altfor mye ledning hengende rundt på kamera også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...