Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ingen her som tilfeldigvis har prøvd Nikon 70-300 VR til sport \ ting som beveger seg svært raskt? Får muligens lov til å prøve meg som fotograf på et motorsport event til sommeren, og frykter (eller håper...) at jeg må gå over til 70-200 2.8 VR2 istedet.

Det avhenger jo veldig av hvor mye lys du har tilgjengelig. For å fryse bevegelser i sånne sporter bør man vel bruke lukkertider rundt 1/2000 sekund, eller i alle fall minst 1/1000? Hvis det er sterkt sollys kan det det være innen rekkevidde på f/5,6 ved ASA1600. Kamerahusets egenskaper ved høy ASA er vel dermed det mest avgjørende, men du vil uansett ha mer å gå på med en f/2,8-greie, og hvis det er overskya (eller foregår innendørs) er det vel nesten håpløst å fryse bevegelser med f/5,6.

 

En annen faktor er at, igjen noe avhengig av kamerahus, vil 70-200 f/2,8 kunne fokusere raskere, og ikke jage hvis det er lite lys. Men hvis det går fryktelig fort er det kanskje bedre å prefokusere på et fast punkt og heller brenne av en serie når noe kommer dit, så da er det manuell fokusering som gjelder. En potensiell løsning for å unngå å måtte ha lyssterkt glass er å heller panorere, men det blir jo litt kjedelig hvis det er den eneste muligheten man har.

 

Men jeg har i alle fall med hell brukt 70-300 VR til mye som beveger seg. Fugler og fotballspillere og konserter (!) og alt mulig rart lar seg på sett og vis gjøre, men det kan jo bli vanskelig.

 

ISO 1600 på huset mitt skulle ikke være et problem, eventen foregår utendørs i juni \ juli så skulle være lov å håpe på fint vær også. Likevel er det nok fokushastigheten til 70-300 jeg er mest bekymret over, samt at det med 2.8 blir mye enklere å få isolert motivet fra bakgrunnen.... Men har jo sikla på 70-200'en såpass lenge at det i seg selv rettferdiggjør et kjøp, anledningen her er bare en utmerket unnskyldning.

Har småtesta litt, og på ISO 1600 er det fullt mulig å skyte på 1\4000 på 5,6 i lett overskyet vær, men fokushastigheten var ikke den beste akkurat, og følgefokus må jeg si blir uaktuelt å bruke med nåværende utstyr. Nei, spørs om jeg ikke bør satse på en liten investering før sommeren gitt, selv om jeg ellers er meget fornøyd med 70-300 sine prestasjoner, spesielt i forhold til pris!

Lenke til kommentar

Bare 3 timer til jeg er hjemme igjen i fra dagens skoledag. Da er det opp på loftet og finne pappas fotokoffert.

Så planlegger jeg å ta med meg mitt kamerautstyr en tur bort i skogen å se etter mine gode venner. Rådyrene. Om jeg finner noen i dag vet jeg ikke, men kan alltid håpe da :innocent:

Lenke til kommentar

Installerte prøveversjon av Bibble på Linux-netbooken min her for et par dager siden, synes ikke det var særlig mye skjermareal igjen etter at jeg hadde fått på plass menyene: bildene ble jo nærmest thumbnails. Mulig jeg bør gi programmet en ny sjanse, for det å lurve med Picasa slik jeg gjør i dag er ikke helt ideelt.

 

(Når jeg er noenlunde stasjonær holder jeg meg til eplemaskiner og ditto programvare, greit å ha noe billigere ved reise i tvilsomme områder.)

 

Jeg kollapset filvinduet og gjorde ting mindre. Syns det fungerte greit. Har ikke hatt tid til å optimalisere. Bruker en statsjonær-PC som hovedmaskin, men liker å ha muligheten til å bruke programmet på netbooken også.

 

Om du kjøper Pro lisens, så kan du kjøre programmet på Linux, Mac og Windows. Du trenger bare en lisens.

Lenke til kommentar

Takk for svar. At jeg ikke tenkte på å google det var merkelig av meg, google fungerte i dag også. Fant et fint program for å sjekke antall eksponeringer på de fleste canon eos kameraer, og iføgle programmet hadde jeg tatt i underkant av 20 000 eksponeringer..

Satser på lukkeren holder seg en liten stund til :)

 

Både mac, linux og windows versjon for andre canon eiere som vil sjekke. Krever at du kobler til kameraet med usb :)

Link

Lenke til kommentar

Kameraene i det nedre segmentet er vel stemplet på 50 000 eksponeringer, men mitt 400D har nok passert det for lenge siden. Vil tro at en mer reell verdi er rundt 100 000.

 

Oversikt over varigheten på Canons lukkere.

post-157128-0-94258000-1300977371_thumb.png

Hentet fra The Digital Picture.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...