Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg siterer fra samme kilde som deg, altså datatilsynets artikkel Bilder på Internett. (Her skilles det mellom situasjonsbilder og portrettbilder).

 

Den artikkelen er litt ullen. Faktisk en fryktelig dårlig artikkel på det feltet (jeg har lest noen da jeg har tatt 20 studiepoeng på dette området).

 

"Her er hovedformålet å avbilde en eller flere bestemte personer. Hovedregelen er da at man alltid skal ha samtykke fra de avbildede før bildet legges ut på nett." Denne setningen glir over i det man kan kalle situasjonsfoto. Selvfølgelig, man kan kan tolke det, men "en eller flere bestemte personer" er en særdeles lite informativ tekst. Hvor mange er "flere bestemte personer" og hvordan definerer man det?

 

Skal man ta portrettfoto på gaten så er man nødt til å innhente samtykke for å publisere det. Det gjelder dog kun publikasjon for offentlig visning. Det er ingenting i veien med å ta et bilde og kun ha det på sin lokale harddisk og ta det fram i ny og ne for å se på hvor flink man har vært.

 

Mange har dratt opp åvl §45c, men jeg syns ikke det har vært med noen konstruktiv tolkning. Det står klinkende klart at bilder av personer ikke kan gjengis eller publiseres. Så langt er det greit. Helt til vi kommer til første komma. For der står det nemlig "unntatt når" også kommer det en hel rekke bokstaver. Det som er interessant for gatafoto (ikke portrett) er bokstav b. "Avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet" (Åvl §45c, bokstav B). Dette er ikke "situasjonsbilder", men det er heller ikke "portretter". Denne bokstaven fortller oss at så lenge personene ikke er hovedmotivet, så går det (i de fleste tilfeller) helt fint å publisere bildet.

 

Se også artikkelen Opphavsrett: 15 Retten til eget bilde av Olav Torvund.

Lenke til kommentar

Se også artikkelen Opphavsrett: 15 Retten til eget bilde av Olav Torvund.

Jeg kan være enig i at begrepet situsjonsbilder er litt ullent.

 

Jeg har lest artikkelen og kan ikke si jeg blir så mye klokere.

Jeg kan ikke se at den omhandler det vi diskuterer her (i hvert fall slik jeg oppfatter diskusjonen).

 

Min foreløpige konklusjon er nok at det finnes lite rettspraksis som sier noe konkret om hva "situasjonsbilder" egentlig er, og hva det ikke er.

 

Så vi overlates kanskje i bunn og grunn til oss selv, at vi selv som utøvende fotografer må forsøke og gi begrepet innhold?

 

Jeg gjør et forsøk, og gjør det i form av et bilde. post-70335-0-99386300-1294776946_thumb.jpg

Her er personen lett kjennelig, men det er ikke et portrettbilde. I mine øyne er det et typisk situasjonsbilde.

Lenke til kommentar

La nylig ut et ansiktsbilde, Per-Erik. Flickr @ CarlRiot ;) Tatt med 5dmk2 og 85mm. Halvansiktet er NESTEN 100% crop.

 

Hvorfor ha to forskjellige kataloger ? Det er ikke noe problem å koble ut og inn en disk så står den bare som offline når du ikke bruker den. La Da kan du også flytte bilder i mellom diskene bare med å dra de over inne i lightroom. Mye kjappere det ifht å for å loade opp nye kataloger hele tiden.

Siterer bare så du for notifikasjon på det, menneh...

 

Nå har jeg glanet hele flickren din to ganger i løpet av et par dager og er lei lav oppløsning. Hvis jeg kjøper Flickr Pro* til deg, laster du opp i større oppløsning? thumbup.gif

 

 

*Ja jeg er seriøs.

 

spanderer du på meg også eller?:p

Haehae, kanskje? Får se - han får svare iløpet av dagen. Svarer han ikke i løpet av i dag så kan du få (om jeg har penger etter byn i dag - var jo meningen å kjøpe til han tidligere i dag men svarer jo aldri :p).

 

Må innrømme at jeg ikke sjekker notifications på diskusjon.no like ofte som feks Facebook ;D Men jeg laster jo opp i 1000px og det er jo ganske stort :) Men mulig det er bare jeg som kan se de i den størrelsen pga jeg ikke har pro?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg begynner å bli rimelig lei av at Lightroom popper opp hver gang jeg kobler til harddisk e.l. Noen som vet hvordan jeg kan få det til å slutte og vil dele hemmeligheten sin med meg? :p (Har bare 30-dagers prøveversjon som har gått ut).

Lenke til kommentar

znip

Min foreløpige konklusjon er nok at det finnes lite rettspraksis som sier noe konkret om hva "situasjonsbilder" egentlig er, og hva det ikke er.

 

Har lett litt etter rettspraksis på åvl. § 45c, men det meste jeg finner er rettspraksis om § 45c, bokstav c. Ellers så var det et notat angående §45c, bokstav b, og der stod det noe sånt som at selv om personen er mindre viktig må det vurderes opp mot behovet for vern.

 

Her blir det en skjønnsmessig vurdering og noe klart svar på dette med "situasjonsbilder" får man ikke. Portrettbilder vil utvilsomt ikke falle inn under dette og her må man altså innhente samtykke, men her er vi vel enige.

Lenke til kommentar

Har lett litt etter rettspraksis på åvl. § 45c, men det meste jeg finner er rettspraksis om § 45c, bokstav c. Ellers så var det et notat angående §45c, bokstav b, og der stod det noe sånt som at selv om personen er mindre viktig må det vurderes opp mot behovet for vern.

...

(Min understreking).

 

Henspeiler ikke dette mye på personer som avbildes i situasjoner som kan være nedvergende? Sånn av typen russ som spyr i motvind o.l? Da er det etter mitt syn naturlig at behovet for vern prioriteres høyere, selv om personen er mindre viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...