Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Faen. Etter halvannen måneds ventetid har jeg nå plutselig fått beskjed om at min ordre på en Canon 65mm MP-E er kansellert, uten at noen grunn ble oppgitt.

Prisøkning?

 

Neppe, siden jeg bestilte etter at prisøkningen var kjent. Men kanskje pga vanskeligheter med levering.

Tør jeg spørre hva du skal bruke det til? Av ren nysjerrighet altså. Misunner dere Canon-brukere der, men spørs om objektivet ikke er en smule sært, selv for en makroentusiast som meg selv.

 

Ser for meg at det er spennende i starten, men at det fort blir kjedelig. Men man vet kanskje litt mer konkret hva som er planene bak investeringen når man først slår til? ;)

Lenke til kommentar
Faen. Etter halvannen måneds ventetid har jeg nå plutselig fått beskjed om at min ordre på en Canon 65mm MP-E er kansellert, uten at noen grunn ble oppgitt.

Prisøkning?

 

Neppe, siden jeg bestilte etter at prisøkningen var kjent. Men kanskje pga vanskeligheter med levering.

Tør jeg spørre hva du skal bruke det til? Av ren nysjerrighet altså. Misunner dere Canon-brukere der, men spørs om objektivet ikke er en smule sært, selv for en makroentusiast som meg selv.

 

Ser for meg at det er spennende i starten, men at det fort blir kjedelig. Men man vet kanskje litt mer konkret hva som er planene bak investeringen når man først slår til? ;)

Hver gang jeg ser på dette objektivet stopper jeg alltid opp... Begynner alltid å tenke...

 

Kan noen forklare meg hva dette gjør, som ingen annen macro klarer, og hvorfor ser den så snål ut?

Lenke til kommentar
Faen. Etter halvannen måneds ventetid har jeg nå plutselig fått beskjed om at min ordre på en Canon 65mm MP-E er kansellert, uten at noen grunn ble oppgitt.

Prisøkning?

 

Neppe, siden jeg bestilte etter at prisøkningen var kjent. Men kanskje pga vanskeligheter med levering.

 

Sannsynligvis leveringsproblemer, ja. Var beskjeden du fikk noe ala "Din ordre er kansellert, vennligst bestill på nytt"? I så fall så har butikken sannsynligvis en policy om å kansellere alle ordrer som ikke er leveringsklare etter et visst antall dager. Dette merket jeg godt da jeg bodde i Sverige, det var et par nettbutikker jeg handlet mye der borte som konsekvent kansellerte alle bestillinger som ikke var leveringsklare etter 2 uker.

 

Det er jo en utrolig kjip melding å få etter en og en halv måned. Om du bestiller på nytt igjen nå, havner du jo bakerst i køen igjen!

Lenke til kommentar
Faen. Etter halvannen måneds ventetid har jeg nå plutselig fått beskjed om at min ordre på en Canon 65mm MP-E er kansellert, uten at noen grunn ble oppgitt.

Prisøkning?

 

Neppe, siden jeg bestilte etter at prisøkningen var kjent. Men kanskje pga vanskeligheter med levering.

Tør jeg spørre hva du skal bruke det til? Av ren nysjerrighet altså. Misunner dere Canon-brukere der, men spørs om objektivet ikke er en smule sært, selv for en makroentusiast som meg selv.

 

Ser for meg at det er spennende i starten, men at det fort blir kjedelig. Men man vet kanskje litt mer konkret hva som er planene bak investeringen når man først slår til? ;)

Hver gang jeg ser på dette objektivet stopper jeg alltid opp... Begynner alltid å tenke...

 

Kan noen forklare meg hva dette gjør, som ingen annen macro klarer, og hvorfor ser den så snål ut?

Normal er kjedelig. Annerledes er spennende. That`s it.

Lenke til kommentar
Ei venninne av meg har 5d mk ii + 50mm 1,8. Funker bra det.

Bruker også masse 50mm 1,8 på jobb. Og har ikke hatt noen problemer med det.

Får ikke noe synlig dåreligere bilder med 50mmern enn med 24-70L. Ihvertfall.

 

Nå har jeg sendt inn en liten ordre til fotopia, btw!

 

400W blitz, med powerpack, 140cm octabox som kan brettes som en paraply, og ett stk stativ =D

Blir nice nice når snøen begynner å forsvinne nå!

Link til det du bestilte? Og hvorfor bestilte du ikke blitshoder til powerpacken du har allerede?

Edit, er vell den her http://www.fotopia.no/produkt.asp?p=19325&...2=598&c=340 ?

 

Gah, teste blix sin 50mm f/1.2, den er awesome.

 

3269620441_22ea7925d8.jpg?v=0

Endret av ZoDz
Lenke til kommentar
Faen. Etter halvannen måneds ventetid har jeg nå plutselig fått beskjed om at min ordre på en Canon 65mm MP-E er kansellert, uten at noen grunn ble oppgitt.

Prisøkning?

 

Neppe, siden jeg bestilte etter at prisøkningen var kjent. Men kanskje pga vanskeligheter med levering.

Tør jeg spørre hva du skal bruke det til? Av ren nysjerrighet altså. Misunner dere Canon-brukere der, men spørs om objektivet ikke er en smule sært, selv for en makroentusiast som meg selv.

 

Ser for meg at det er spennende i starten, men at det fort blir kjedelig. Men man vet kanskje litt mer konkret hva som er planene bak investeringen når man først slår til? ;)

Hver gang jeg ser på dette objektivet stopper jeg alltid opp... Begynner alltid å tenke...

 

Kan noen forklare meg hva dette gjør, som ingen annen macro klarer, og hvorfor ser den så snål ut?

Normal er kjedelig. Annerledes er spennende. That`s it.

 

Finnes det noe tilsvarende til nikon? Denne så jo heeelt rå ut.!

Lenke til kommentar
Hver gang jeg ser på dette objektivet stopper jeg alltid opp... Begynner alltid å tenke...

 

Kan noen forklare meg hva dette gjør, som ingen annen macro klarer, og hvorfor ser den så snål ut?

Enkelt. "Vanlig" makro forstørrer ofte til for eksempel (hele) 1:1. 1:1 betyr at når når man fokuserer på nærgrensen så blir det man tar bilde av blir like stort inne på bildesensoren som det er i virkeligheten.

Andre makro-objektiver har "bare" 1:2, for eksempel Zeiss' glimrende makroobjektiv - men det er like fullt et macro-objektiv.

 

Det spennende med Canon MP-E er at det ikke bare er en 1x macro (dvs 1:1), men opptil 5x macro - dvs 5:1. Det du tar bilde av blir altså 5x så stort på sensoren som i virkeligheten. Så kan du ikke bare ta bilde av flua, men også øynene til flua.. ;)

 

Dette objektivet er for spesielt interesserte, som også skal være tålmodige, men jeg kunne allikevel gjerne tenke meg en sånn en.. :)

 

Ellers: Søkeren blir visstnok veldig mørk på 5x.. ;)

 

Edit: Liten kommentar om størrelse: Det betyr at med det dette objektivet på et 50D-hus, med sensor på 22,3mm x 14,9mm, så vil noe du tar bilde av på 4,5mm x 3mm fylle hele bildesensoren. Med en oppløsning på 15,7 Megapixler. Hver pixel representerer noe litt under en mikrometer bredt og høyt - altså såvidt under en kvadratmikron, eller kvadratmikrometer, om du vil. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Faen. Etter halvannen måneds ventetid har jeg nå plutselig fått beskjed om at min ordre på en Canon 65mm MP-E er kansellert, uten at noen grunn ble oppgitt.

Prisøkning?

 

Neppe, siden jeg bestilte etter at prisøkningen var kjent. Men kanskje pga vanskeligheter med levering.

Tør jeg spørre hva du skal bruke det til? Av ren nysjerrighet altså. Misunner dere Canon-brukere der, men spørs om objektivet ikke er en smule sært, selv for en makroentusiast som meg selv.

 

Ser for meg at det er spennende i starten, men at det fort blir kjedelig. Men man vet kanskje litt mer konkret hva som er planene bak investeringen når man først slår til? ;)

Hver gang jeg ser på dette objektivet stopper jeg alltid opp... Begynner alltid å tenke...

 

Kan noen forklare meg hva dette gjør, som ingen annen macro klarer, og hvorfor ser den så snål ut?

Normal er kjedelig. Annerledes er spennende. That`s it.

 

Finnes det noe tilsvarende til nikon? Denne så jo heeelt rå ut.!

 

@Icefox: Om man ønsker å bedrive makrofotografi litt utenom "blomster og bier" så er dette objektivet ganske fett. Selv syns jeg at det er litt fascinerende å kunne se ting som vi ikke har mulighet til å se med det blotte øyet, og tar makrobilder av alt mellom himmel og jord. Jeg hadde definitivt ikke hatt noe imot muligheten for 5:1.

 

@von-schnellfahrer: 5:1 forstørrelse, først og fremst. Svar på begge dine spørsmål, vet ikke hvor seriøst du mente dem.

 

@Dewil: Dessverre så gjør det nok ikke det

Lenke til kommentar
Gah, teste blix sin 50mm f/1.2, den er awesome.

Da er vel neste objektiv peilet inn :whistle:

 

Hver gang jeg ser på dette objektivet stopper jeg alltid opp... Begynner alltid å tenke...

 

Kan noen forklare meg hva dette gjør, som ingen annen macro klarer, og hvorfor ser den så snål ut?

Enkelt. "Vanlig" makro forstørrer ofte til for eksempel (hele) 1:1. 1:1 betyr at når når man fokuserer på nærgrensen så blir det man tar bilde av blir like stort inne på bildesensoren som det er i virkeligheten.

Andre makro-objektiver har "bare" 1:2, for eksempel Zeiss' glimrende makroobjektiv - men det er like fullt et macro-objektiv.

 

Det spennende med Canon MP-E er at det ikke bare er en 1x macro (dvs 1:1), men opptil 5x macro - dvs 5:1. Det du tar bilde av blir altså 5x så stort på sensoren som i virkeligheten. Så kan du ikke bare ta bilde av flua, men også øynene til flua.. ;)

 

Dette objektivet er for spesielt interesserte, som også skal være tålmodige, men jeg kunne allikevel gjerne tenke meg en sånn en.. :)

 

Ellers: Søkeren blir visstnok veldig mørk på 5x.. ;)

 

Edit: Liten kommentar om størrelse: Det betyr at med det dette objektivet på et 50D-hus, med sensor på 22,3mm x 14,9mm, så vil noe du tar bilde av på 4,5mm x 3mm fylle hele bildesensoren. Med en oppløsning på 15,7 Megapixler. Hver pixel representerer noe litt under en mikrometer bredt og høyt - altså såvidt under en kvadratmikron, eller kvadratmikrometer, om du vil. :)

Takker... Knallbra forklart :)

 

For ikke å virke helt invalid visste jeg hva 1:1 og 1:2 også videre bydde, men klarte tenke såpass "langt" at jeg skjønte hvorfor det sto 5x (eller noe sånt) ;)

 

@ JohnMerrick: var faktisk ikke ironi i det spørsmålet der gitt ;)

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
Ei venninne av meg har 5d mk ii + 50mm 1,8. Funker bra det.

Bruker også masse 50mm 1,8 på jobb. Og har ikke hatt noen problemer med det.

Får ikke noe synlig dåreligere bilder med 50mmern enn med 24-70L. Ihvertfall.

 

Nå har jeg sendt inn en liten ordre til fotopia, btw!

 

400W blitz, med powerpack, 140cm octabox som kan brettes som en paraply, og ett stk stativ =D

Blir nice nice når snøen begynner å forsvinne nå!

Link til det du bestilte? Og hvorfor bestilte du ikke blitshoder til powerpacken du har allerede?

Edit, er vell den her http://www.fotopia.no/produkt.asp?p=19325&...2=598&c=340 ?

 

Gah, teste blix sin 50mm f/1.2, den er awesome.

 

3269620441_22ea7925d8.jpg?v=0

50/1.2L er SALAFIIIIIIIIIISSSST!

 

Genialt objektiv, det tegner ikke bilder, det maler dem. Diggediggediggedigg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...