Gå til innhold

Eget nett i Russland?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sony123: Putin vidrefører Jeltsins demokrati-linje ganske bra, men det er ikke lett å gjøre en politisk snuoperasjon av den størrelseorden i løpet av et tiår. Det er enormt mye gammel tankegang og intern maktpolitikk som styrer skuta andre veier.

 

- Russlands politikk er ikke helhetlig men en stor smeltedigel av svært ulik politikk

- Enkelte stygge krumspring må man regne med kommer ut av den smeltedigelen

- Politikere har ikke hørt på eller trodd på de riktige faglige rådgiverne*

 

* Faglige rådgivere uten politisk agenda kunne fortalt politikerne at et slikt semiseparat nett ikke ville fungert etter hensikten. Det er alt for lett å kryptere data og skjule det i godkjente datastrømmer til at det noen gang vil fungere slik de ønsker. Dvs. en så liten hindring kan nok begrense "hvermansens" datakriminalitet men det vil ikke bety noe for de hardkriminelle. Det vil faktisk hjelpe sistnevnte gruppe siden kryptering og skjuling blir påkrevd og det dermed fjerner noen potensielle menneskelige feil fra lista over ting som kan avsløre de datakriminelle. Det vil også hindre utenlandsk etterretning i å hjelpe russisk etterretning.

 

En taktikk jeg tror kunne fungert bedre var om Russland påla alle ISP'er å logge kundeID sammen med IP og lagre det over en periode. Disse arkivene kunne blitt brukt til å finne datakriminelle og sperret deres nettilgang. Styrkning av en egen etterforskningsenhet for datakriminalitet kunne også vært et godt hjelpemiddel (de kan bruke mange metoder).

Lenke til kommentar

Lukka nett mot økt datakriminalitet i Russland? Mot datakriminalitet!? Joda, det er vel etterhvert kriminelt å komme med kritikk av myndighetenes stadige maktsentralisering, mot organiserte massakrer og voldtekter i Tsjetjenia, mot valgfusk osv. Det er den samme bane som vi allerede har sett her i det såkalte Vesten; det er stadig mer og mer innskrenking av vår frihet som blir godtatt i antiterrorismens navn. Den store forskjellen er at Russland har ordnet "problemet" demokrati på forhånd. Og hvis noen i Vesten da kommer med kritikk á la det har skrevet her, blir nettopp argumentet at Vesten har også skjerpet "sikkerhetstiltakene".

 

Det ser altfor ut til at vi faktisk nærmer oss 1984-scenariet. En økende kontroll av befolkningen mens verden er delt inn i tre fraksjoner i flyktige allianser som kjemper om et krigsherjet Afrika...

Lenke til kommentar
Sony123: Putin vidrefører Jeltsins demokrati-linje ganske bra, men det er ikke lett å gjøre en politisk snuoperasjon av den størrelseorden i løpet av et tiår. Det er enormt mye gammel tankegang og intern maktpolitikk som styrer skuta andre veier.

Kan ikk si si meg helt enig. Jeg så den dokumentaren som gikk på NRK2 jeg og. Skumle greier. Det er vel ikke tvil om at demokratiet kom for raskt på Russland. Og mange drømmer etter komunismen igjen i dag og som får mer støtte i befolkningen. Mitt inntrykk er at Putin styrer med en dobbeltmoral. På den ene siden skal han være den folkelige mannen som hører på folket. På den andre siden så må mannen ha full kontroll på alt som skjer. Maktgal kan man vel kalle det. Det er en grunn til at det har blitt spekulert i om han ville forandre grunnloven slik at han ville få muligheten til å sitte som president enda en periode. Nå ble det heldigvis ikke noe av det.

 

I dag blir Putin regnet som den rikeste personen i hele Europa uten at folk helt vet hvor mye penger det er snakk om. Og fyren har en fot innenfor det meste av oljekapitalismen i Russland. Jeg skal være enig i at Jeltsin og har gjort mye bra for landet, men man skal ikke så langt ut av de glamurøse hovedgatene før slumme dukker opp.

Lenke til kommentar

Vi har ikke så mye å slå oss på brystet for i Norge heller da..

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/02/12/491719.html

 

Det nye EU-direktivet innført 1. januar 2008, og etterhvert (i løpet av 2008) skal overnevnte fra "Datakrimutvalget" forslag avgjøres i stortinget.

 

Sannsynligvis vil den jevne russer aldri oppleve å bli så kontrollert som vi etterhvert blir.

 

*just my two cents*

Lenke til kommentar

Kan inte så mycket om internet struktur men:

Är det så att førstå att i framtiden kommer vi att få olika "block" med internett som stødjer olika ideologier (EU, USA, Kina, Ryssland)? Blir det så att det i framtiden kan føregå någon form av "cyberwar" mellom NSA o liknande? Som när ryssland lagde krøll med Estlands internett pga en statu?

 

Om vi har olika internett block, måste hackare lära sig de andra språken før att ändra i programvaran? Är det eventuelt muliga att lage en ny type internet som kun rysser førstår sig på?

Lenke til kommentar
Lukka nett mot økt datakriminalitet i Russland? Mot datakriminalitet!? Joda, det er vel etterhvert kriminelt å komme med kritikk av myndighetenes stadige maktsentralisering, mot organiserte massakrer og voldtekter i Tsjetjenia, mot valgfusk osv. Det er den samme bane som vi allerede har sett her i det såkalte Vesten; det er stadig mer og mer innskrenking av vår frihet som blir godtatt i antiterrorismens navn. Den store forskjellen er at Russland har ordnet "problemet" demokrati på forhånd. Og hvis noen i Vesten da kommer med kritikk á la det har skrevet her, blir nettopp argumentet at Vesten har også skjerpet "sikkerhetstiltakene".

 

Det ser altfor ut til at vi faktisk nærmer oss 1984-scenariet. En økende kontroll av befolkningen mens verden er delt inn i tre fraksjoner i flyktige allianser som kjemper om et krigsherjet Afrika...

 

En interessant tanke, dette med Afrika. Det er på det jevne en tendens til å utelate Afrika, særskilt i økonomiske sammenhenger (sjekk blant annet hvor mange store, internasjonale selskaper som har en egen Afrika-avdeling - som regel bare Sør-Afrika og et par andre slengt inn sammen med Midt-Østen og Asia eller noe slikt). Afrika = råvarer. Det har jo blant annet skjedd en vridning av innflytelse i Afrika fra Vesten til stadig flere dealer med Kina. Kan ikke se at hensikten er å "hjelpe" - det er vel heller slik det har vært med også Norges hjelp til mange land i den tredje verden: For hver krone man gir, forventer "styresmaktene" to kroner tilbake i form av avtaler om råstoffer, m.m. Det har også vært en mangelfull styring av mange utviklingsprosjekter, som i tilfeller har ført til at målet og hensikten med prosjektene ikke har blitt nådd.

 

Det som bekymrer undertegnede både med tanke på Russland og Kina er at det ikke finnes noen tradisjon, erfaring eller tydelig vilje til å demokratisere. Det kan virke som om de kjører etter sin egen agenda, og at de på veien plukker med seg det som måtte passe av ulike systemer. Det er nok mye propaganda, direkte og indirekte styring av blant annet medier ute og går (ikke ulikt USAs og andre vestlige lands kontroll med slike ting fra den kalde krigens dager).

Det kan virke som om Russland ønsker å bli en verdensmakt igjen, og tydelig vise at de har ambisjonene. De har nå også mulighet til å sette makt bak mange krav/ønsker, i og med at mange land i Europa er avhengige av leveranser av olje/gass, m.m. for å holde sine demokratier i gang. Egentlig nokså ironisk, dette her: At demokratier må godta at Russland og Kina, m.fl. ikke overholder/respekterer internasjonale regler og rettigheter for å kunne få tilført nødvendige varer.

 

Bra at det settes fokus på dette med Russland. Spørsmålet er hvorvidt man egentlig tar dette på alvor og/eller har noen mulighet eller ønske om å gjøre noe med dette. Interessant å tenke hvilken posisjon Norge, og de andre "vestlige" land som er naboer til Russland, vil få i tiden fremover.

Lenke til kommentar
Är det eventuelt muliga att lage en ny type internet som kun rysser førstår sig på?

 

Det går vel ikke?

 

Vet ikke hvor mye vi kan stole på engelske avisa Guardians artikkel? Kan ikke se de har noen kildehenvisning(?)

 

Tvertimot uttalte en russsisk parlaments-talsmann til BBC i et intervju (10. april 2006)

 

"Of course, you hear speeches about clamping down on the internet, just as extreme views exist everywhere, but there is no major legislation in the offing," one Duma official involved in drafting the new legislation told the BBC News website.

 

"The idea of using a global filter like China's 'Great Firewall' is not being debated because it is not in the spirit of current policy - it would not get through, it's unreal."

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4880540.stm

 

edit: skriveleif

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar

ymerguer: meget godt innlegg:)

 

sett _veldig_ stort på det...

Jeg tror det vil bli en stor-konflikt mellom blåd/rød / vestlig/østlig politikk på verdensbasis innen 100 års tid. Og da blir det interessant å se hvilke land som står sammen.

Har en mistanke om at EU blir stående som en viss alenepart som heller mer mot USA. Og at Russland, kina, m.fl. tar totalt motsatt side. Men EU vil nok miste en del tilhengere grunnet dette (pga. religiøs basis).

 

Og man skal ikke undervurdere "rødsiden", de har mye makt da de har en styringsprosess som "fenger" skummelt mange. Det er nesten så jeg håper jeg overlever til neste verdenskrig.... bare for å beskue resultatet :)

 

Propagandamessig så er forsåvidt begge sidene like ille.... de taler jo hver sin sak uansett... bare at en side er mer sivilisert enn den andre. (Seriøst... kildehenvisning er jo ikke verd noen ting når alt kommer til alt).

 

Men som et enda mer personlig perspektiv:

Jeg har jo aldri påstått at jeg har peiling på noen ting når det kommer til politikk.... så jeg uttaler bare min personlige konklusjon på dagsbasis uansett.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Jeg og leste orginalartikelen slik at russerne vil ha et eget toppdomene mer optimalisert for kyrillisk og at de ønsker selv å ha kontroll over hele domenet slik at det blir mindre sjanse for phishing, og at det rundt .py kan settes et oversettelsessystem slik at det både er tilgjengelig via kyrilliske og latinske bokstaver.

 

Et eksempel er at begge disse to viser til samme domene:

БанкАвангард.рф

bankavangard.rf

 

Og så gikk artikkelen over til å spekulere i brannmurer, passord, sensur og kommunisme uten at jeg helt så hvor dette ble tatt fra, og det er tydeligvis den siste delen alle leser og henger seg opp i.

Lenke til kommentar

Med tanke på hvordan utviklingen i Russland går, er det ikke så rart at mange leser litt mellom linjene til denne artikkelen...

 

Tenker da særlig på russisk media som allerede er underlagt streng sensur. Det landet der er nok godt på vei tilbake til totalitært regime... dessverre.

 

Den nye presidenten? Vel, han er nok ikke annet enn en stråmann. Putin kommer ikke til å gi slipp på makten så lett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...