Gå til innhold

Få min lap-top raskere?


MST

Anbefalte innlegg

Hei!

En i klassen min har et program som heter speedbooster eller noe lignende, det har i hvertfall ordet "speed" i seg.

Og jeg lure på om dette vil gjøre min pc raskere? Han sier i hverfall det.

Og hvor kan jeg laste ned dette?

Har en acer lap-top som jeg nettopp har fiksa og vil få utnyttet den mest mulig:)

Og tar dette programmet mye plass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er noe skeptisk til ett slikt program, jeg vil gjerne få dokumentert at det virker før jeg tror på det...

 

Holde PC-en rask?

- avinstaller unødvendige programmer

- fjern unødvendige ting fra oppstarten

- defragmenter harddisken

- hold PC-en fri for støv

- ikke bruk skrivebordsbakgrunn

 

bare ett par tips om du vil utnytte PC-en mest mulig.

Lenke til kommentar

Et lignende program er CCleaner som også er gratis. Det sletter cookies, midlertidige filer, rydder registeret osv.

Ellers, som ventle sa:

- fjern unødvendige ting fra oppstarten

- defragmenter harddisken

- hold PC-en fri for støv

 

Ved å fjerne bakgrunnen oppnår du ikke noe om du har en pc som er bygget etter 2000 (med forbehold om enkelttilfeller)

Lenke til kommentar

Hmm, ok.

Og hvilke "unødvendige ting" burde jeg fjerne fra oppstarten og hvordan fjerner jeg det?

Og hvordan defragementerer jeg harddisken? Og hva hjelper det for?

Og hviket programmer går under "unødvendige"? Har ikke innstalert noe nytt siden jeg fikk PC-en.

Lenke til kommentar

Hvis det er en relativt ny PC er det vanskelig å se at enkle ting vil gjøre den spesielt mye raskere. Siden du ikke sier noe om modell eller operativsystem er det vanskelig å gi noen gode råd. Men det er to ting som er generelt:

* Nok diskplass? Disken bør aldri bli 90% eller mer full, eller ennå bedre halvfull.

* Nok minne? Hvis det er for lite gjør det at ting går sakte. Hvor mye du trenger avhengig av operatisystem og programmne du kjører.

Lenke til kommentar

Hvis du har en ferdigkjøpt laptop, fra for eksempel Dell, Asus, Lenovo, Acer eller lignende er disse ofte fulle av programmer du egentlig ikke trenger. Gå inn på legg til/fjern programmer i kontrollpanelet og se hva du finner.

 

Vet ikke hvilket OS du bruker, men hos meg går du i hvertfall på programmer->tilbehør->systemverktøy for å finne defragmentering. Defragmentering gjør at alle filer på harddisken blir samlet på ett fysisk sted (harddisken kan splitte opp filer og spre den utover disken for å utnytte ledig plass etter hvert som det oppstår små hull her og der), slik at alt som har med filer å gjøre på PC-en (med andre ord det meste) går raskere. Dette er noe du bør gjøre en gang i blant, for eksempel annenhver måned.

 

Hva som kjøres i oppstarten mener jeg du kan redigere i msconfig (start->kjør->msconfig)

Lenke til kommentar

Min pc er en 1.5år gammel

Acer Aspire 3692WLMI

Den har 0.99GB RAM og er 1.6GHzm 533MHz FSB, 1MB L2 cachel.

120GB HDD

1GB DDR2

Intel¤Celeron¤M processor 420

 

Og hva på oppstarten skal jeg endre?

Og skal je Defragmentere ACER (C:) og ACERDATA (D:)?

 

Jeg har nettopp brukt AcerErecover til og gjøre den god som ny. Så selve PC-en er vel helt ny:P Men kjøpt for 1.5 år siden og har sikkert litt støv inni seg.

Endret av MST
Lenke til kommentar

Specen ser jo grei nok ut. Ikke spesielt rask PC, mne heller ikke håpløst utdatert. Du kan gjerne defragmenetere, men ikke forvent de helt store ytelsesesforbedringene.

 

Et annet spørsmål er hva som går for sakte. Er det startup kan du sjekke i start-menyen (Start | Programs | Startup) og se om det ligger noe unødvendig der. Det er andre måter å få ting til å starte automatisk, men jeg ville generelt vært litt forsikt med å tukle med settinger du ikke er helt sikker på hva gjør. Oppstart er tross alt noe du ikke gjør alt for ofte og det er bedre med en fungerende maskin enn raskere oppstart.

Er det andre program som er problemet så kan årsakene til tregheten være mange og vil variere fra program til program.

Lenke til kommentar
Jeg syntes oppstarten kanskje kunne vært litte grann raskere..

Og skal jeg defragmentere både (C:) og (D:)?

 

 

For å få raskere oppstart: kjør msconfig og slå av det meste av prosesser fra oppstarten.

Om du nettopp har lagt inn windows på nytt, og du nesten ikke har noe på disken, vil du nesten ikke merke forskjell etter defragmentering

Lenke til kommentar
Om du nettopp har lagt inn windows på nytt, og du nesten ikke har noe på disken, vil du nesten ikke merke forskjell etter defragmentering

 

Om windows er reinstallert UTEN å formatere, vil det være betydelig å hente på defragmentering :)

 

Alle disker kan/bør defragmenteres når du først er i gang.

Lenke til kommentar
Om du nettopp har lagt inn windows på nytt, og du nesten ikke har noe på disken, vil du nesten ikke merke forskjell etter defragmentering

 

Om windows er reinstallert UTEN å formatere, vil det være betydelig å hente på defragmentering :)

 

Alle disker kan/bør defragmenteres når du først er i gang.

 

 

Enig med deg der, men jeg antok at han brukte en recovery-cd som fulgte med PC-en, og da formaterer den automatisk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...