Gå til innhold

Problemer med HP bærbar, HP og Netshop


Anbefalte innlegg

Jeg fikk en 6715b i erstatning rundt september/oktober i fjor, dette pga klagesaken som noen her kanskje kjenner til, knyttet til Zepto og overtakelsen.

 

På det tidspunktet hadde jeg ikke gigabit router eller firewire disk, men skulle få det når maskinen var kommet i hus. Det var derfor jeg kjøpte den, siden denne også hadde gigabit ethernet kort.

 

Rundt 20.11 begynte ting å bli ille mhp. overføringshastigheten. Via nettverkskakbel så gikk kommunikasjonen med serveren, en nyere dell 830 veldig dårlig. Overføringen var meget treg begge veier, og det samme gjorde seg gjeldende med Lacie disken min.

 

Jeg prøvde første n software update av driveren, lastet ned divere fra produsenten også. Dette hjalp ikke, snarere fikk jeg oftere problemer med Bluescreen.

Rundt 26.11 hadde jeg endelig komme i kontakt med Hp om disse problemene, og fikk et referansenummer. Vi avtalte at jeg skulle prøve med software update igjen, og de skulle undersøke saken for så å komme tilbake til meg.

 

Tester gjort her hjemme, med cat 6 kabel, som Hp etterhvert mente var problemer med hvorfor hastigheten bare ble 22 mbps og ble der, hjalp lite.

 

Jeg hørte ikke noe mer fra HP, og begynte så å gneldre på saken når jeg kom hjem fra ferien igjen. Per da så hadde maskinen av seg selv slettet driverene til printeren, nektet å godta nye. Og når jeg så skulle slette informasjonen i enhetsbehandling så slettet den også usb driverne fra maskinen. Disse finnes ikke på HP.no, dermed så forsvant den muligheten.

 

Merkelig nok slettet den også driveren for fingertrykkavleseren. Dette var bare noe av tingene den gjorde. Natt til 1. januar så valgte den selv å gå i recoverymode, så når jeg våknet ville den vite hvilken dato den skulle settes tilbake til. Samme repeterte seg dagene etterpå.

 

 

 

 

2. januar kom jeg gjennom til HP. De var ikke så altfor happy med servicen jeg hadde fått, men ville ikke kompansere eller gjøre noe omlevering pga ventetiden med feil.

Det er forsåvidt greit, siden jeg ikke har krav på noe kompensasjon i hvert fall. Når jeg da kom gjennom til HP denne gangen så snakket jeg med en på CRT teamet, som henviste meg videre til en annen som måtte få oversikt over problemet før HP ville gjøre noe.

 

Problemet var at ingen hos dem hadde hørt om feilene, eller visste om noe løsning. Jeg ble så bedt om å teste utstyret under samme forutsetninger mot en annen maskin.

 

Min far tok med seg sin Lifebook S serie, som også har gigabit, men den har XP prof. lavere minne, dårligere prosessor (LV) og svakere harddisk.

 

 

Flytte til server (3,2) 5,35 6,01

Hente fra server (3,2) 5,4 11,59

 

Overføre fra FW (4,6 Gb) 4,5 8,47

Flytte til FW (4,6 GB) 12 10,04

 

EDIT:

Testene ble utført med CAT5 denne gangen, fordi den CAt6 kabelen vi lånte ikke lenger var å finne. Det ble brukt samme tester hele veien, samme filer og alt. Det var heller ikke bakgrunnsprogrammer, annet som ble gjort eller noe tyngre oppgaver på testen som ble kjørt under testen.

 

 

Her er da altså resultatene. Nettverksmessig så slet HP maskinen, som har AMD Turionx2 prosessor vesentlig mer i nettverkstesten enn det FSC maskinen gjorde. Også på FW merket jeg forskjeller.

 

 

Når jeg ringte HP tilbake, så ble dette avvist. De ville ha test som var gjort med samme operativsystem, det kunne ikke sammenliknes å kjøre en med XP og en med Vista.

Jeg fikk nå beskjed om at de kunne sende teknikker til meg, men hvis de ikke fant feil, så kunne jeg risikere at jeg fikk regningen.

On-site, med konfigurert 6715 b for å teste hjemme hos meg er neppe billig, og om en legger til kjøring osv som jeg sikkert også må betale, så blir det ikke bedre.

 

 

Resultatet var at jeg fikk prøve nedgradering til XP eller skaffe til veie en Vista maskin for å teste mer. Det kunne ikke han jeg snakket med gjøre for meg, og han henviste meg til support. Han hadde heller ikke tid til å be noen der ringe, så det fikk jeg værsegod gjøre når jeg fikk tid.

 

 

Og jeg undres; greit at dette er elendig service stort sett, men hvor lenge kan dette foregå før de må gjøre noe?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er velkjent at Vista sliter med treg filoverføring. Tipper mye av problemet ligger der..

 

Vel, de kan ikke løse det, og problemet er bare på den maskinen. Problemet er også at for å kunne komme noe vei, så er jeg nødt å få kontakt med HP support, noe jeg ikke får, og ingen ringer tilbake. De må deretter bestille opp nedgraderingskit + recvovery kit i følge de jeg snakket med, slik at de får testet alle muligheter.

 

Jeg kjøpte heller ikke maskinen for å måtte nedgradere til en operativ system som jeg ville bytte fra. Æsj :(

 

Hva kan jeg egentlig kreve etter all denne tiden og problemene?

Lenke til kommentar
Det er velkjent at Vista sliter med treg filoverføring. Tipper mye av problemet ligger der..

Vel, de kan ikke løse det, og problemet er bare på den maskinen. Problemet er også at for å kunne komme noe vei, så er jeg nødt å få kontakt med HP support, noe jeg ikke får, og ingen ringer tilbake. De må deretter bestille opp nedgraderingskit + recvovery kit i følge de jeg snakket med, slik at de får testet alle muligheter.

Jeg kjøpte heller ikke maskinen for å måtte nedgradere til en operativ system som jeg ville bytte fra. Æsj :(

Hva kan jeg egentlig kreve etter all denne tiden og problemene?

Mener du at problemet ikke finnes om andre maskiner som kjører Vista, eller at det bare er på denne maskinen av de du har testet (som kjører XP?). Som sagt - Vista har problemer med filoverføring, og det er fint lite HP kan gjøre med det, tror jeg.

 

Hva du kan kreve vet jeg ikke, men sannsynligvis ikke stort hvis du ikke har lidt noe økonomisk tap.

Lenke til kommentar
Det er velkjent at Vista sliter med treg filoverføring. Tipper mye av problemet ligger der..

Vel, de kan ikke løse det, og problemet er bare på den maskinen. Problemet er også at for å kunne komme noe vei, så er jeg nødt å få kontakt med HP support, noe jeg ikke får, og ingen ringer tilbake. De må deretter bestille opp nedgraderingskit + recvovery kit i følge de jeg snakket med, slik at de får testet alle muligheter.

Jeg kjøpte heller ikke maskinen for å måtte nedgradere til en operativ system som jeg ville bytte fra. Æsj :(

Hva kan jeg egentlig kreve etter all denne tiden og problemene?

Mener du at problemet ikke finnes om andre maskiner som kjører Vista, eller at det bare er på denne maskinen av de du har testet (som kjører XP?). Som sagt - Vista har problemer med filoverføring, og det er fint lite HP kan gjøre med det, tror jeg.

 

Hva du kan kreve vet jeg ikke, men sannsynligvis ikke stort hvis du ikke har lidt noe økonomisk tap.

 

Den er den eneste maskinen jeg har som sliter med problemet, vi har jo testet med andre bærbare (altså den jeg kjørte testen med) og har ikke fått samme problemer. Ergo må jo maskinen min ha et problem, om det er operativsystemet eller hardwaren vet jeg jo ikke, men når vista hikker så mye og det ble levert med maskinen, da er jo produktet jeg kjøpte beheftet med feil?

 

 

 

Testresultatene er minutter,sekunder

Lenke til kommentar
Den er den eneste maskinen jeg har som sliter med problemet, vi har jo testet med andre bærbare (altså den jeg kjørte testen med) og har ikke fått samme problemer. Ergo må jo maskinen min ha et problem, om det er operativsystemet eller hardwaren vet jeg jo ikke, men når vista hikker så mye og det ble levert med maskinen, da er jo produktet jeg kjøpte beheftet med feil?

Tja, det kan du godt si. Men det lar seg ikke rette opp, fordi det er ikke bare din maskin det er noe feil med, men alle. :). Og det hjelper ikke nødvendigvis å heve kjøpet, for Vista har dette problemet generelt. En tekniker vil heller ikke hjelpe, siden hardwaren sannsynligvis er helt OK.

 

Jeg sliter med det samme selv, og mange andre, bare søk litt etter Vista og File Transfer. Microsoft har driti på draget her..

 

Det du kan prøve nå først, er å boote opp en Linux Live-CD, og teste litt der. Hvis det er treigt der også, så kan det være et hardware-problem.

Lenke til kommentar
Den er den eneste maskinen jeg har som sliter med problemet, vi har jo testet med andre bærbare (altså den jeg kjørte testen med) og har ikke fått samme problemer. Ergo må jo maskinen min ha et problem, om det er operativsystemet eller hardwaren vet jeg jo ikke, men når vista hikker så mye og det ble levert med maskinen, da er jo produktet jeg kjøpte beheftet med feil?

Tja, det kan du godt si. Men det lar seg ikke rette opp, fordi det er ikke bare din maskin det er noe feil med, men alle. :). Og det hjelper ikke nødvendigvis å heve kjøpet, for Vista har dette problemet generelt. En tekniker vil heller ikke hjelpe, siden hardwaren sannsynligvis er helt OK.

 

Jeg sliter med det samme selv, og mange andre, bare søk litt etter Vista og File Transfer. Microsoft har driti på draget her..

 

Det du kan prøve nå først, er å boote opp en Linux Live-CD, og teste litt der. Hvis det er treigt der også, så kan det være et hardware-problem.

 

Min løsning blir jo da erstatning for mangelen, siden den ikke fungerer slik den skal, men likevel ikke kan avhjelpes, det er likefult en mangel. Dermed kan jo erstatning fungere veldig fint, mest av alt er jeg mektig irritert over behandlingen...noe jeg sjelden blir da jeg er skremmende tålmodig med denne type saker.

 

HP support sa at de vil ikke gjøre noe ekstra i forhold til dette, jeg får enten finne meg i feilen, eller nedgradere for alltid, eller nedgradere/vente på SP1 og håpe den gjør ting bedre. Når den kom visste de dog ikke.

 

Xp CD-er ble bestilt, men XP var ikke noe moro å bruke i forhold til Server 2003, og jeg må vente minst 1-2 uker før jeg får dem.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Prøv dette:

 

Åpne RUN/kommandolinje, og skriv (copy/paste):

 

netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled

 

Vent på kvittering “OK”

 

Jeg hadde noe av samme problemstilling med VISTA (og XP/2003 server). Dette løste problemet hos meg!

Da skal jeg også teste dette, ihvertfall! :)

Lenke til kommentar
NB! Kommandolinjen må kjøres som administrator for at dette skal virke! (c:\windows\system32\cmd.exe høyreklikk "run as administrator")

Tja, vet ikke helt om det hjalp eller ei. Får en overføring over nettverket på et sted mellom 10 og 20 megabyte pr sekund. Tidligere, med XP, hadde jeg rundt 30. Burde vel testet litt nøyere før og etter. :p

Lenke til kommentar
NB! Kommandolinjen må kjøres som administrator for at dette skal virke! (c:\windows\system32\cmd.exe høyreklikk "run as administrator")

Tja, vet ikke helt om det hjalp eller ei. Får en overføring over nettverket på et sted mellom 10 og 20 megabyte pr sekund. Tidligere, med XP, hadde jeg rundt 30. Burde vel testet litt nøyere før og etter. :p

 

Får kjøre en test jeg og, men h får en klage. 2 måneder på å behandle dette, og siden det tross alt er feil med produktet de leverte. Maskinen er like treg med clean install, hvilket utelukker min feil, så er HP skylden.

 

Misslikte dog dette da:

 

CRt sier: Hp er ikke så steile at de tvinger faktura på deg om det ikke er din skyld, men det riv ruskende galt, så må du regne med det.

 

Support: CRT har skrevet at hvis det er softwarefeil, så får du regningen!

 

Jeg: Ehm, ja, det var jo to forskjellige måter å si dette på.

Lenke til kommentar
NB! Kommandolinjen må kjøres som administrator for at dette skal virke! (c:\windows\system32\cmd.exe høyreklikk "run as administrator")

 

Vil dette hjelpe på firewire også?

Tror nok dette kun virker for vanlig nettverkstrafikk, men det er jeg ikke 100% sikker på.

 

Jeg fikk ca. 10x hastighet mellom min VISTA maskin og en 2003 (fil)server etter å ha kjørt kommandoen. Der hvor jeg jobber hadde vi dette (nettverks)problemet med tre-fire VISTA maskiner. Aner ikke hvorfor bare noen av maskinene slet. Dette var, by the way, også HP maskiner alle sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...