Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Tusen takk for en utrolig flott side, politistudent :thumbup:

 

Jeg har selv lyst til å bli politi, men er enda litt ung. En ting jeg alltid har lurt på er dette; jeg er bare ca. 1.60 høy, og jeg er usikker på om dette er en lite autoritær høyde, som fører til at jeg ikke kan bli tatt opp som student. Mener jeg har lest et sted at man må ha en autoritær høyde for å bli politi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

høydekravet gjelder ikke ved opptak til politihøgskolen.

 

Du nevner ikke om du er mann eller kvinne. Som kvinne er denne høyden ingen problem. I mitt kull finnes det jenter på rundt 1,55 m.

 

Hvis du er en mannlig søker så synes jeg personlig at du er litt lav, selv om høyden ikke er et formelt krav.

Det som nemnda legger vekt på er din fysiske autoritet, og din naturlige myndighet.

 

Jeg nevnte tidligere i tråden at jeg selv ikke er den høyeste karen i etaten. Min høyde ligger rett i underkant av 1,70 m. Det er ingen kullet mitt av mannlige studenter som er lavere enn 1,65 m.

 

Høydekravet gjelder for Militærpolitiet, da det vanligvis er unge gutter i 19-20 års alderen som starter førstegangstjenesten. Med så ung alder trenger man høyden for å virke mer autoritær. Ellers har alder og hvordan du fremstår foran publikum noe å si også.

 

Jeg har ingen problemer med å være myndig eller autoritær på jobb som politi, og folk flest respekterer det som står på ryggen min. Men jeg har jo fått et par slengbemerkninger om høyden min og.

Og jeg føler meg ikke særlig stor ved siden av kolleger som er rundt 1,85- 2,0 m høye. :p

 

Om du sender en mail til [email protected], vil du også få svaret på at høyden er ikke et formelt krav.

Om du er naturlig myndig og er fysisk autoritær, så skal det nok gå greit. Mitt tips, send mail til skolen og hør med dem, alternativt ring 23 19 99 00 og spør etter opptakskontoret. ;)

 

Lykke til!

 

ps. Vil også si at det er utrolig hyggelig med så stor interesse for politiyrket. Så lenge det fortsatt er aktivitet på tråden, så vil jeg fortsette å svare alle.

Over 12 000 visninger på dette! Om bare antall søknader til politihøgskolen hadde vært like mange. :p;)

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Sjekk opp autoritær i ordboken

 

autoritær (av lat.), som utøver makt

 

Ser at du liker å diskutere Gonjimann, dine meninger respekterer jeg. Men her svarer jeg ut i fra kravene til politihøgskolen.

 

I totalvurderingen blir det også lagt vekt på:

Muntlig og skriftlig framstillingsevne

Trygghet i intervjusituasjonen

Motivert og reflektert i forhold til politirollen

Modenhet, herunder empati og vurderingsevne

Naturlig myndighet og naturlig autoritet

Målbevisst og initiativrik

Vurderingsevne

Bevissthet om egne positive og negative sider

Lenke til kommentar

Hvilken ordbok bruker du? Å være autoritær er å kreve å få makt, å hige etter makt.

 

Edit: Fant det. Du brukte caplex. Du glemte resten av definisjonen:

 

autoritær (av lat.), som utøver makt, suverent og uten å rådføre seg med andre el. ta hensyn til deres meninger, og som forlanger å bli adlydt uten innvendinger.

Endret av gonjimann
Lenke til kommentar

For en politimann er det viktig å kunne være autoritær til tider.

"Det å kreve lydighet" som du så fint nevner, med hjemmel i lov kan en politimann pålegge en person til å f.eks fjerne seg fra et sted. Blir ikke pålegget etterfulgt kan en bli innbrakt.

 

En person som i beruset tilstand (eller ikke beruset) hindrer politiet i sin tjenestehandling kan på en fast og bestemt måte bortvises, det er å være autoritær. Å faktisk få folk til å etterkomme pålegg.

 

Det er ikke å være maktsyk. Ganske snevert tankegang...

Med mindre du vet hvordan det er å opptre som en autoritet ber jeg deg om å avslutte denne diskusjonen. Jeg forklarer det som er nødvendig og som er vesentlig for å bli en politimann.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
For en politimann er det viktig å kunne være autoritær til tider.

"Det å kreve lydighet" som du så fint nevner, med hjemmel i lov kan en politimann pålegge en person til å f.eks fjerne seg fra et sted. Blir ikke pålegget etterfulgt kan en bli innbrakt.

 

En person som i beruset tilstand (eller ikke beruset) hindrer politiet i sin tjenestehandling kan på en fast og bestemt måte bortvises, det er å være autoritær. Å faktisk få folk til å etterkomme pålegg.

 

Det er ikke å være maktsyk. Ganske snevert tankegang...

Med mindre du vet hvordan det er å opptre som en autoritet ber jeg deg om å avslutte denne diskusjonen. Jeg forklarer det som er nødvendig og som er vesentlig for å bli en politimann.

 

her er faktisk vekter jobb relevant erfaring. Har pr dags dato som vekter, aldri opplevd å måtte gi beskjed fleire ganger til personer for å få dei til å gjere det eg har lov til å be dei om. En person som viser sikkerhet, og at han kan det han driver med får respekt, og folk bøyer seg, gjelder spesielt politi.

Lenke til kommentar

Jeg har selv nesten 5 års erfaring som vekter. Bare husk at man som vekter ikke har samme muligheter som politiet i å utøve makt eller pålegge folk noe. Å være autoritær er også å vise hvem som bestemmer når det er nødvendig.

 

Selvfølgelig kommer man langt med høflighet og respekt. Jeg bare forklarte hva autoritet betyr i politisammenheng.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Hei,

 

høydekravet gjelder ikke ved opptak til politihøgskolen.

 

Du nevner ikke om du er mann eller kvinne. Som kvinne er denne høyden ingen problem. I mitt kull finnes det jenter på rundt 1,55 m.

 

Hvis du er en mannlig søker så synes jeg personlig at du er litt lav, selv om høyden ikke er et formelt krav.

Det som nemnda legger vekt på er din fysiske autoritet, og din naturlige myndighet.

 

Jeg nevnte tidligere i tråden at jeg selv ikke er den høyeste karen i etaten. Min høyde ligger rett i underkant av 1,70 m. Det er ingen kullet mitt av mannlige studenter som er lavere enn 1,65 m.

 

Høydekravet gjelder for Militærpolitiet, da det vanligvis er unge gutter i 19-20 års alderen som starter førstegangstjenesten. Med så ung alder trenger man høyden for å virke mer autoritær. Ellers har alder og hvordan du fremstår foran publikum noe å si også.

 

Jeg har ingen problemer med å være myndig eller autoritær på jobb som politi, og folk flest respekterer det som står på ryggen min. Men jeg har jo fått et par slengbemerkninger om høyden min og.

Og jeg føler meg ikke særlig stor ved siden av kolleger som er rundt 1,85- 2,0 m høye. :p

 

Om du sender en mail til [email protected], vil du også få svaret på at høyden er ikke et formelt krav.

Om du er naturlig myndig og er fysisk autoritær, så skal det nok gå greit. Mitt tips, send mail til skolen og hør med dem, alternativt ring 23 19 99 00 og spør etter opptakskontoret. ;)

 

Lykke til!

 

ps. Vil også si at det er utrolig hyggelig med så stor interesse for politiyrket. Så lenge det fortsatt er aktivitet på tråden, så vil jeg fortsette å svare alle.

Over 12 000 visninger på dette! Om bare antall søknader til politihøgskolen hadde vært like mange. :p;)

 

Jeg glemte jo å fortelle at jeg er jente...

Tusen takk for svaret!

Ble veldig glad for å høre at det finnes kvinnelige studenter under 1.60 m :) Nå trenger jeg sikkert ikke å henvende meg til opptakskontoret engang...

Lenke til kommentar

Hei,

 

da har du ingenting å bekymre deg for i det hele tatt.

 

:D

 

Som du sikkert vet, og dette sier jeg ikke for å fornærme noen, men kvinner er ofte flinkere til å løse konflikter enn menn. Høyden din blir ikke et problem, det er mange lave jenter på politihøgskolen. ;)

 

Lykke til videre, og fortsett å sende inn spørsmål om du skulle lure på noe.

Lenke til kommentar
Jeg har ingen problemer med å være myndig eller autoritær på jobb som politi, og folk flest respekterer det som står på ryggen min

 

Jeg var sikker - frem til nå i dag - at ordet 'autoritær' har en meget negativ klang. Det er kort sagt et negativt ladet ord. Kan jo vise til Det Store norske Leksikons definisjon av begrepet:

 

autoritær, betegnes den som uten saklig grunnlag eller uten å gi saklig begrunnelse, søker å bestemme over andre; i motsetning til autoritativ, hvor saklig grunnlag er til stede

 

Jeg støtter altså 'gonjimann' fullt ut her. Så kan det hende at PHS / politietaten bruker ordet med et annet innhold. Dersom det er tilfelle, synes jeg det er meget uheldig: En profesjon eller et fagfelt skal søke å unngå å ilegge ord utradisjonelle betydninger. Dette gjelder jo særlig ord som vi snakker om her: En kan jo tenke seg hvilken effekt det har om politiet går rundt og sier at de er autoritære personer :)

 

Riktig ord er nok autoritativ.

 

Hva gjelder lønnsforhandlingene: www.politilonn.no er en utmerket kilde til informasjon om hvordan dette går. Vi får håpe at kravet går gjennom.

Endret av studjur
Lenke til kommentar
Jeg støtter altså 'gonjimann' fullt ut her. Så kan det hende at PHS / politietaten bruker ordet med et annet innhold. Dersom det er tilfelle, synes jeg det er meget uheldig: En profesjon eller et fagfelt skal søke å unngå å ilegge ord utradisjonelle betydninger. Dette gjelder jo særlig ord som vi snakker om her: En kan jo tenke seg hvilken effekt det har om politiet går rundt og sier at de er autoritære personer :)

 

Riktig ord er nok autoritativ.

 

Hva gjelder lønnsforhandlingene: www.politilonn.no er en utmerket kilde til informasjon om hvordan dette går. Vi får håpe at kravet går gjennom.

 

Naturlig myndighet og naturlig autoritet

 

Er det som står som ett av kravene. Det dreier seg ikke om å være autoritær, men altså å ha naturlig autoritet.

Det er selvsagt en vesensforskjell på dette, men la oss nå ikke spikke fliser. Syns politistudent fikk frem poenget, så la det nå bli med det.

Lenke til kommentar
Naturlig myndighet og naturlig autoritet

 

Er det som står som ett av kravene. Det dreier seg ikke om å være autoritær, men altså å ha naturlig autoritet.

Det er selvsagt en vesensforskjell på dette, men la oss nå ikke spikke fliser. Syns politistudent fikk frem poenget, så la det nå bli med det.

 

Takk,

 

og da vil jeg gjerne gå tilbake til phs spørsmål, og ikke mere flisespikkeri som Frekkas nevner...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...