Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Med mindre du får 1 poeng på løpstesten SKAL den være jævlig.

Så dem som løper og får 1 poeng har det ikke jævlig? :p

Hvis du er i umenneskelig god form, og har stålkontroll på hvor fort du springer og sånn, så går det an å springe på 1 uten å dø av det.

Ja, da er saken klar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med mindre du får 1 poeng på løpstesten SKAL den være jævlig.

Så dem som løper og får 1 poeng har det ikke jævlig? :p

Hvis du er i umenneskelig god form, og har stålkontroll på hvor fort du springer og sånn, så går det an å springe på 1 uten å dø av det.

Ja, da er saken klar.

 

Jeg syntes ikke løpetesten var spesielt jævlig i det hele tatt, men det var et par bolegutter som sleit noe jævlig på den og omtrent kasta opp da de var ferdige. Jeg klarte den vel med 3 poeng, om jeg husker riktig, og var ikke utslitt da jeg var ferdig. Ikke hadde jeg trent eksepsjonelt mye på den i forkant heller. Svømminga var mye verre, men nå er ikke svømmeteknikken min verdt fem flate øre heller.

 

Endte opp på 17 poeng totalt på de fysiske testene, om jeg husker riktig.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar
Distressor: Hvis den ikke var ille, hvorfor sprang du ikke fortere?

 

Fordi jeg ville spare krefter til svømminga som jeg visste jeg ikke var spesielt god på, pluss at jeg valgte å ta det mykt på den øvelsen siden jeg ikke hadde trent spesifikt på den og således ikke visste helt hvor jeg lå. Jeg var selvsagt sliten etter den, men jeg hadde ikke tatt meg helt ut.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar
Med mindre du får 1 poeng på løpstesten SKAL den være jævlig.

Så dem som løper og får 1 poeng har det ikke jævlig? :p

Hvis du er i umenneskelig god form, og har stålkontroll på hvor fort du springer og sånn, så går det an å springe på 1 uten å dø av det.

Ja, da er saken klar.

 

Jeg syntes ikke løpetesten var spesielt jævlig i det hele tatt, men det var et par bolegutter som sleit noe jævlig på den og omtrent kasta opp da de var ferdige. Jeg klarte den vel med 3 poeng, om jeg husker riktig, og var ikke utslitt da jeg var ferdig. Ikke hadde jeg trent eksepsjonelt mye på den i forkant heller. Svømminga var mye verre, men nå er ikke svømmeteknikken min verdt fem flate øre heller.

 

Endte opp på 17 poeng totalt på de fysiske testene, om jeg husker riktig.

Det er sikkert derfor den testen har fått et så dårlig rykte på seg også. Folk møter opp mer eller mindre uforberedt og møter veggen for første gang og hiver rundt seg at det er det verste de har vært med på. Klart det blir rykter av slike utsagn til slutt.

 

Jeg finner det litt merkelig og til dels uforståelig at mange (ja, mange) håpefulle møter opp på de fysiske testene og ikke klarer dem. Instruktørene i går kunne fortelle at det er flere og flere som møter opp uforberedt. Instruktøren jeg pratet med kunne f.eks fortelle at i Trondheim på mandag var det 5 stk som ikke hadde sagt ifra at dem ikke kom, og blant de 10 som møtte opp var det 2 stk som klarte å komme under 20 poeng. Da kan man begynne å lure på hvor mye enkelte faktisk vil inn på phs.

Endret av St3fan
Lenke til kommentar
Det er sikkert derfor den testen har fått et så dårlig rykte på seg også. Folk møter opp mer eller mindre uforberedt og møter veggen for første gang og hiver rundt seg at det er det verste de har vært med på. Klart det blir rykter av slike utsagn til slutt.

 

Jeg finner det litt merkelig og til dels uforståelig at mange (ja, mange) håpefulle møter opp på de fysiske testene og ikke klarer dem. Instruktørene i går kunne fortelle at det er flere og flere som møter opp uforberedt. Instruktøren jeg pratet med kunne f.eks fortelle at i Trondheim på mandag var det 5 stk som ikke hadde sagt ifra at dem ikke kom, og blant de 10 som møtte opp var det 2 stk som klarte å komme under 20 poeng. Da kan man begynne å lure på hvor mye enkelte faktisk vil inn på phs.

 

 

Der jeg faktisk helt enig med deg, mange har flere måneder på å forberede seg, allikevel ryker de ut pga av de fysiske testene.

 

Akkurat som alt annet i livet ellers, forberedelse er nøkkelen til suksess.

Lenke til kommentar
Hei politistundent

 

Jeg har og store planer om å søke politiskolen og vet at grunnen til at de fleste velger dette yrket ikke er på grunn av lønnen, men yrket i seg selv. Hva er dine tanker rundt den økonomiske biten. De fleste av oss vil jo få familie med tiden og det koster jo en del. Hvordan er tankene dine\deres på dette området? (ikke bare ment for politistudenten men alle andre og.

 

takk

 

 

Som du sikkert har fått med deg, så foregår det en stor lønnskampanje i politiet.

Jeg har selvfølgelig også gjort en del tanker rundt den økonomiske biten, jeg som er ungkar uten noen spesielle store utgifter vil klare meg ganske bra på rundt 17- 18 000 kr utbetalt i måneden.

Da kan jeg nevne ikke å har større utgifter enn bo- utgifter.

 

MEN! ...når det kommer til de eldre enn meg som uteksamineres samtidig, som er gift, har barn, boliglån, billån og alt annet... de kommer til å slite med med dette. Det kommer nok jeg til å oppleve også når jeg etablerer meg.

Du blir ikke rik av å bli politi, og du er nesten avhengig av at din ektefelle også må ha en inntekt for at ting skal gå rundt.

 

Jeg kan forøvrig nevne at da jeg jobbet som vekter hadde høyere lønn enn det jeg kommer til å få når jeg går ut av phs.

Lenke til kommentar
Jeg finner det litt merkelig og til dels uforståelig at mange (ja, mange) håpefulle møter opp på de fysiske testene og ikke klarer dem. Instruktørene i går kunne fortelle at det er flere og flere som møter opp uforberedt. Instruktøren jeg pratet med kunne f.eks fortelle at i Trondheim på mandag var det 5 stk som ikke hadde sagt ifra at dem ikke kom, og blant de 10 som møtte opp var det 2 stk som klarte å komme under 20 poeng. Da kan man begynne å lure på hvor mye enkelte faktisk vil inn på phs.

 

Jepp, og motivasjonen til den enkelte kommer også som regel til syne under intervjuene. Nå skal det sies at jeg trente ganske greit i forkant, men når man ikke er spesielt dyktig til å svømme fra før og tilgangen på svømmehall er under pari, er det vanskelig å rekke å trene seg opp til toppkarakter.

 

På mitt kull var det kun en eller to som ikke besto de fysiske testene.

Lenke til kommentar

Utrolig spennende og lese her. Dette har blitt en utrolig informasjonsrik link om akkurat dette emne.

Jeg er selv en gutt på 16 år som går vg1 idrett og som de fleste her drømmer om en karriere i politiet. Nå har jeg valgt bort litt av gymmen i fordel for sosiologi og sosialantropologi. Dette faget tror jeg er midt i blinken for meg for å bli litt bedre forbredt til jeg kan søke phs. Jeg har allerede begynt å trene til militæret og phs. De fysiske testene kommer nok ikke til å bli verst, men hvor gode karakterer bør du ha?

Lenke til kommentar
Utrolig spennende og lese her. Dette har blitt en utrolig informasjonsrik link om akkurat dette emne.

Jeg er selv en gutt på 16 år som går vg1 idrett og som de fleste her drømmer om en karriere i politiet. Nå har jeg valgt bort litt av gymmen i fordel for sosiologi og sosialantropologi. Dette faget tror jeg er midt i blinken for meg for å bli litt bedre forbredt til jeg kan søke phs. Jeg har allerede begynt å trene til militæret og phs. De fysiske testene kommer nok ikke til å bli verst, men hvor gode karakterer bør du ha?

 

Hei Gingen,

 

med tanke på karaktersnitt for å faktisk bli tatt opp som student ved phs burde du ikke ha noe mindre enn 4 i snitt uten tilleggspoeng. Lavt snitt gir større sjanser til å havne på venteliste.

 

Du har muligheten til å ta i et tak på skolen nå, går du ut med lavt snitt må du enten vente på alderspoengene, eller forbedre snittet ditt.

 

Jeg ville nok satset på å få så gode karakterer som mulig på videregående, men ikke noe dårligere enn 4 i snitt ca.

 

Militæret vil gi deg tilleggspoeng og.

Lenke til kommentar
Utrolig spennende og lese her. Dette har blitt en utrolig informasjonsrik link om akkurat dette emne.

Jeg er selv en gutt på 16 år som går vg1 idrett og som de fleste her drømmer om en karriere i politiet. Nå har jeg valgt bort litt av gymmen i fordel for sosiologi og sosialantropologi. Dette faget tror jeg er midt i blinken for meg for å bli litt bedre forbredt til jeg kan søke phs. Jeg har allerede begynt å trene til militæret og phs. De fysiske testene kommer nok ikke til å bli verst, men hvor gode karakterer bør du ha?

 

Hei Gingen,

 

med tanke på karaktersnitt for å faktisk bli tatt opp som student ved phs burde du ikke ha noe mindre enn 4 i snitt uten tilleggspoeng. Lavt snitt gir større sjanser til å havne på venteliste.

 

Du har muligheten til å ta i et tak på skolen nå, går du ut med lavt snitt må du enten vente på alderspoengene, eller forbedre snittet ditt.

 

Jeg ville nok satset på å få så gode karakterer som mulig på videregående, men ikke noe dårligere enn 4 i snitt ca.

 

Militæret vil gi deg tilleggspoeng og.

 

Da jeg var på messe, snakket jeg med en gammel ringrev fra politiet. Han mente at man måtte ha 4,7 i snitt. Men som sagt var han av den eldre garden.

Lenke til kommentar
Da jeg var på messe, snakket jeg med en gammel ringrev fra politiet. Han mente at man måtte ha 4,7 i snitt. Men som sagt var han av den eldre garden.

 

Ja, jo høyere snitt, jo bedre... Men lavere enn 4 i snitt etter videregående burde man ikke ha.

Alderspoeng og militærpoeng legger jo på en del og. ;)

Lenke til kommentar

Store muligheter for 5 i snitt i avsluttende fag dette året. Må nok få meg bedre rutiner neste år med tanke på ca 6 avsluttende fag. Men jeg synes 2 året med praksis uten betaling høres litt drøyt ut.. Sikkert et artig og lærerikt år, men det høres utrolig stressende ut..

Lenke til kommentar
Store muligheter for 5 i snitt i avsluttende fag dette året. Må nok få meg bedre rutiner neste år med tanke på ca 6 avsluttende fag. Men jeg synes 2 året med praksis uten betaling høres litt drøyt ut.. Sikkert et artig og lærerikt år, men det høres utrolig stressende ut..

 

Joa, men liksom, det er jo istedet for skolen da. Da jeg gikk på videregående var praksisperiodene det aller beste med hele skola! 3 uker ute i bedrift uten mye lekser var jo konge, og VELDIG lærrerikt :)

Lenke til kommentar
kptpower: De som går på politihøgskolen er gjerne godt oppi 20-årene, mange er etablerte og har lån o.l. Det er kjipt å måtte leve på studielån når du jobber.

 

 

Det stemmer, veldig mange i klassen min med kone, barn, boliglån og billån som har det litt ekstra tungt i praksisåret.

Det er nok en helt annen verden enn tiden fra videregående da vi kunne leve av foreldrene våres.

 

Å finne deltidsarbeid for å tjene penger ved siden av en 100% turnusliste er tungt! :(

Lenke til kommentar
kptpower: De som går på politihøgskolen er gjerne godt oppi 20-årene, mange er etablerte og har lån o.l. Det er kjipt å måtte leve på studielån når du jobber.

 

 

Det stemmer, veldig mange i klassen min med kone, barn, boliglån og billån som har det litt ekstra tungt i praksisåret.

Det er nok en helt annen verden enn tiden fra videregående da vi kunne leve av foreldrene våres.

 

Å finne deltidsarbeid for å tjene penger ved siden av en 100% turnusliste er tungt! :(

 

Jeg er absoulutt ikke uening med dere, og jeg skjønner at det å jobbe til forskjellige tider gjør det vanskelig å kombinere med deltidsjobb. Jeg ser gjerne at det blir lønn under praksisåret !

 

Til opplysning er jeg både "oppi 20 årene" og har et lån på godt over millionen og egen leilighet.

 

Poenget mitt var bare at det er tungt uansett om det er praksis eller skole, og tar man f.eks. tre år med annen utdanning vil man jo slite like mye med skole uansett. Studenter med mange utgifter sliter uansett hvilket studium de velger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...