Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Takker for svar tidligere, men er fortsatt noe jeg lurer på:

 

Har politi GPS i bilene sine?

 

Er det vanlig for polititjenestefolk å bli truet eller utsatt for vold? Og er korrupsjon utbredt i politiyrket?

Har nemlig hørt historier både om det ene og det andre, men har du fått inntrykk av at dette er særlig utbredt?

 

Vi har gps i bilene.

 

Det er vanlig å bli truet og utsatt for vold, men det betyr ikke at vi skal akseptere det heller. Helgefylla gir mange utfordringer til politiet. Det kommer også selvsagt på hva slags personer du har med å gjøre. Men man må regne med en del ubehageligheter i denne jobben.

 

Korrupsjon er nesten fraværende i politi- Norge. Det er sikkert noen uærlige sjeler i alle yrker. Men vi lever godt i Norge i motsetning til andre land hvor politiet må spe på sin inntekt via andre tvilsomme metoder. Jeg har inntrykk av at etter å ha vært i over et halvt år på praksis, at vi har et veldig bra politikorps i Norge med klare retningslinjer innen etikk og moral.

 

Man hører jo alltid om det ene og det andre, men man skal ikke tro alt man hører. Jeg har erfart at de som liker politiet minst, er de som alltid har hatt med politiet å gjøre.

 

mvh Politistudent

 

Hei

 

Hvilke type gps er det dere har?feks Garmin, TomTom e.l. Og er det samme type gps i alle biler ?( jeg tenker her på gps til å navigere seg frem til feks en adresse)

 

Takk for eventuelt svar...

Lenke til kommentar
Hei

 

Hvilke type gps er det dere har?feks Garmin, TomTom e.l. Og er det samme type gps i alle biler ?( jeg tenker her på gps til å navigere seg frem til feks en adresse)

 

Takk for eventuelt svar...

 

 

Hehe, dæsken, det var litt spesielle spørsmål... regnet med å få noe som var politihøgskolerelatert i hvert fall... :p

 

Men ærlig talt så aner jeg ikke hva slags gps vi har i bilene våres. Jeg og mine kolleger bruker dem minimalt der jeg er på praksis. Bare den funker når det trengs er mer enn viktig nok.

 

Trafikksikkerhet og at bilen er i forsvarlig stand før vi ruller ut på veibanen, er det vi legger vår oppmerksomhet mot først. ^^ Hva slags gps vi har faller nok litt lengre ned i sjekklisten. hehe...

Lenke til kommentar
Hei

 

Hvilke type gps er det dere har?feks Garmin, TomTom e.l. Og er det samme type gps i alle biler ?( jeg tenker her på gps til å navigere seg frem til feks en adresse)

 

Takk for eventuelt svar...

 

 

Hehe, dæsken, det var litt spesielle spørsmål... regnet med å få noe som var politihøgskolerelatert i hvert fall... :p

 

Men ærlig talt så aner jeg ikke hva slags gps vi har i bilene våres. Jeg og mine kolleger bruker dem minimalt der jeg er på praksis. Bare den funker når det trengs er mer enn viktig nok.

 

Trafikksikkerhet og at bilen er i forsvarlig stand før vi ruller ut på veibanen, er det vi legger vår oppmerksomhet mot først. ^^ Hva slags gps vi har faller nok litt lengre ned i sjekklisten. hehe...

 

Har et litt spesielt spørsmål jeg også gitt! Her om dagen knipsa kompisen min et bilde av et par politimenn som snakka med noen folk. Litt merkelig situasjon, men den ene politimannen kom bort og forlangte at han skulle slette bildet. Er det ikke lov til å ta bilde/filme alt i det offentlige rom? Da kompisen min skulle slette bildet, klarte han faktisk å ta enda et bildet av han! tror det er lenge siden jeg har ledd så mye, men han fikk sletta bildene til slutt :)

Lenke til kommentar

Hei politistudent.

supert med noen som tar utdanningen som stiller seg til disposisjon for spørsmål.

Lurer på om du kan skrive litt om de fysiske kravene som er underveis i utdanningen og hvordan du må forholde deg til disse?

Vet du om man får stipend og lån fra lånekassen under praksisåret?

Lenke til kommentar
Har et litt spesielt spørsmål jeg også gitt! Her om dagen knipsa kompisen min et bilde av et par politimenn som snakka med noen folk. Litt merkelig situasjon, men den ene politimannen kom bort og forlangte at han skulle slette bildet. Er det ikke lov til å ta bilde/filme alt i det offentlige rom? Da kompisen min skulle slette bildet, klarte han faktisk å ta enda et bildet av han! tror det er lenge siden jeg har ledd så mye, men han fikk sletta bildene til slutt :)

 

 

Det er et gansky "tricky" problem ja. Må nok høre med juristene på skolen hvordan man forholder seg til det.

 

At en politimann ikke vil bli tatt bilde av er helt greit, vi vil jo ikke ha våre ansikter blåst ut på facebook eller lignende. ^^

Jeg tror også du ikke vil at fremmede tar bilder av deg uten at du samtykker til det.

 

Vi alle vet jo ikke hva slags intensjoner forskjellige folk har når de tar bilder av oss. Jeg hadde nok umiddelbart krevd et bilde slettet, dersom noen knipser meg mens jeg er på jobb uten jeg har samtykket til det.

 

Det har skjedd før med meg i andre jobbsammenheng, og det er minst like ubehagelig.

Det er nå min mening, hvordan det er juridisk vet jeg ikke helt akkurat nå. Men jeg skal finne ut av det. ;)

Lenke til kommentar
Hei politistudent.

supert med noen som tar utdanningen som stiller seg til disposisjon for spørsmål.

Lurer på om du kan skrive litt om de fysiske kravene som er underveis i utdanningen og hvordan du må forholde deg til disse?

Vet du om man får stipend og lån fra lånekassen under praksisåret?

 

Hei Turid,

 

som jeg skrev tidligere må man gjennom en del fysiske tester mens man går på skolen.

Det er blant annet 3000m løp med tidskrav, benkpress, kroppsheving i bom og stillestående lengdehopp.

Det gjelder bare å trene som du gjorde da du forberedte deg til opptak.

 

I første klasse vil du bli testet på høsten, og resultatene loggføres. Det samme i andre klasse, hvorav du må bestå testene i forhold til eksamenskravet når du avslutter andre året. Du blir da testet en gang på høsten, og en gang til på våren.

 

I tredje klasse må du bestå disse testene for å få karakter i faget grunntrening.

Jeg skrev tidligere at mange tror det er de fysiske opptakskravene som er verst, men det stemmer ikke helt. Du kan ikke ligge på latsiden etter å ha bestått fysisk opptak til phs, det blir nok litt tyngre når man først har begynt på skolen.

 

Akkurat nå lever jeg på lån fra lånekassen. ^^

Så det blir nok ikke noe problem for deg heller.

Lenke til kommentar

Hei poitistudent! ;)

 

Kjempe jobb du gjør her! Jeg har fått masse bra opplysninger angående politiet! :D

 

Jeg er 16 år, så det er lenge til jeg skal/kan søke, men er super motivert og ser ikke mange yrker for meg enn i politiet :)

 

Men jeg bare lurte på den løpetesten. Jeg tok den med laget igår og jeg klarte 41.5 runder! (oppmålt bane med 7*14 og matter på hverside) Hvor mange runder må man ta for å få 1? blir det da 36 runder? (1521/42=36.2)

 

Kan jeg spørre om hvor mange runder du tok? :p

__________________________________________________________________________________

 

Jeg lurer også på en annen ting angående juss-prøver. Er det sånn at man ryker ut av skolen med en gang hvis man får mindre enn 80% på sånne prøver?? :O

 

Lykke til med utdanningen din ;)

Lenke til kommentar
Hei poitistudent! ;)

 

Kjempe jobb du gjør her! Jeg har fått masse bra opplysninger angående politiet! :D

 

Jeg er 16 år, så det er lenge til jeg skal/kan søke, men er super motivert og ser ikke mange yrker for meg enn i politiet :)

 

Men jeg bare lurte på den løpetesten. Jeg tok den med laget igår og jeg klarte 41.5 runder! (oppmålt bane med 7*14 og matter på hverside) Hvor mange runder må man ta for å få 1? blir det da 36 runder? (1521/42=36.2)

 

Kan jeg spørre om hvor mange runder du tok? :p

__________________________________________________________________________________

 

Jeg lurer også på en annen ting angående juss-prøver. Er det sånn at man ryker ut av skolen med en gang hvis man får mindre enn 80% på sånne prøver?? :O

 

Lykke til med utdanningen din ;)

 

Hei, så hyggelig at du setter pris på tråden. :D

 

Nå husker jeg ikke hvor mange runder jeg løp, men jeg var en halv runde unna 1 poeng på løpstesten.

Banen er 15x7 meter, dvs 44 meters løype. Jeg tror nok du ligger temmelig godt an slik du løper.

Husk å legge deg ned strak, skulderbladene skal berøre mattene, og bena og brystkassa skal berøre mattene når du legger deg ned. Stå på, tren godt og gjør en innsats på skolen! :)

 

I likhet med andre høgskoler får man 3 sjanser på eksamen. Stryker du 3 ganger må du søke om å få ta opp det faget for 4 gang, det blir da vurdert om dette blir innvilget. Stryker man flere ganger ryker dessverre også studieplassen.

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar
Jaja, da var dag 1 overstått. Er fornøyd (men litt skuffa også) og det ble intervju i morgen. Er litt overrasket over at alle hater den løpstesten da jeg ikke syns den var så veldig jævlig som alle skal ha det til, men det får bli min sak.

 

Da er det bare en god del pugging og lesing i kveld, så får vi være nervøse og klar for intervjuet. Hehe. I år er det visst bare 3 personer som sitter der også. Så vi får se...

 

 

Det skal jo være 4, det var det med meg.

 

Var du på opptak i Trondheim i år? Hun sjefen for opptaket i trheim sa til oss i dag at det var nytt for året at det var 3. Så det er 3 til oss i morgen i alle fall.

 

Du har misforstått, det er 3 opptaksnemder i landet. Hver opptaksnemnd har 4 personer.

Lenke til kommentar
Her om dagen knipsa kompisen min et bilde av et par politimenn som snakka med noen folk. Litt merkelig situasjon, men den ene politimannen kom bort og forlangte at han skulle slette bildet. Er det ikke lov til å ta bilde/filme alt i det offentlige rom?

 

Hei! Dette er et ganske interessant spørsmål - og noe fasitsvar foreligger ikke.

 

Men utgangspunktet er helt tindrende klart: Fotografering og filming på offentlig sted er tillatt, og det er full adgang til publisering. Dette følger av den generelle ytringsfriheten, jf. Grl. § 100.

 

Det er likevel (snevre) unntak:

  • Publiseringen av videoen / bildet kan være ærekrenkende, altså i strid med straffeloven §§ 246 og 247. Dette kan typisk skje om en redigerer materialet slik at det ikke lenger "forteller" sannheten, eller en legger på hatefull musikk / voiceover.
  • Politiet kan bortvise den som filmer for å opprettholde den generelle ro og orden, med forankring i politiloven § 7, jf .§ 2.

Det er imidlertid viktig å være klar over at disse unntakene er snevre. Ut fra det korte referatet du gir av den hendelsen din kamerat opplevde, kan jeg ikke se at politimannen hadde rett til å få bildet slettet.

Lenke til kommentar
Tre kjappe spørsmål.

 

Er det kriminalteknikeren som leter etter fingerprint, blod, projektil"vinkler" osv?

For å bli kriminaltekniker så må jeg ha tatt politiutdanninga?

Om jeg utdanner meg til kriminaltekniker i Norge kan jeg da jobbe i andre land?

 

 

Kriminalteknikeren gjør dette også. Spesielt i Oslo. Ute i distriktet foretar betjenten seg av dette hvis han er på åstedet først. I storbyer er det vanlig å sperre av og vente til krim.tek kommer.

 

Du må ta politiutdanningen ja.

 

Det er jeg usikker på. Spørs om andre land godkjenner den norske politiutdanningen. Men det er vanlig med kurs og samarbeid internasjonalt.

 

 

 

Ahh, plass på phs virker så fjernt..

 

Tror jeg har 4.7 med alle poengene, angrer på vgs snittet. Er vel bare å prøve å forbedre det..

Har man sjangs i det hele tatt med et slikt snitt?

 

 

Virker nogenlunde brukbart snitt. Snittet blir jo fastsatt ut i fra karakteren på søkerne nå i år. Regner med at det ikke skal være noen hindring. Snittet i fjor var litt lavere tror jeg.

Lenke til kommentar
Her om dagen knipsa kompisen min et bilde av et par politimenn som snakka med noen folk. Litt merkelig situasjon, men den ene politimannen kom bort og forlangte at han skulle slette bildet. Er det ikke lov til å ta bilde/filme alt i det offentlige rom?

 

Hei! Dette er et ganske interessant spørsmål - og noe fasitsvar foreligger ikke.

 

Men utgangspunktet er helt tindrende klart: Fotografering og filming på offentlig sted er tillatt, og det er full adgang til publisering. Dette følger av den generelle ytringsfriheten, jf. Grl. § 100.

 

Det er likevel (snevre) unntak:

  • Publiseringen av videoen / bildet kan være ærekrenkende, altså i strid med straffeloven §§ 246 og 247. Dette kan typisk skje om en redigerer materialet slik at det ikke lenger "forteller" sannheten, eller en legger på hatefull musikk / voiceover.
  • Politiet kan bortvise den som filmer for å opprettholde den generelle ro og orden, med forankring i politiloven § 7, jf .§ 2.

Det er imidlertid viktig å være klar over at disse unntakene er snevre. Ut fra det korte referatet du gir av den hendelsen din kamerat opplevde, kan jeg ikke se at politimannen hadde rett til å få bildet slettet.

 

 

Loven kan nok tolkes så mangt... men jeg har ikke fått hørt noe fra mine juridiske lærere, og kan ikke ennå svare på det spørsmålet.

 

Personlig ville jeg ikke godtatt å bli tatt bilde av uten å ha gitt samtykke.

Lenke til kommentar
Bare hyggelig å kunne hjelpe til. Stå på!

Vi trenger flere dyktige politifolk i landet!

 

mvh Politistudenten

 

 

 

haha... 60 kg ? første gang jeg løfta på 14 år tok jeg 12 reps på 80.... vist du vil øke kan du jo lese litt her

 

www.iform.no

 

masse du ikke vett om trening som kan booste dine resultater med 150 %

Lenke til kommentar
Bare hyggelig å kunne hjelpe til. Stå på!

Vi trenger flere dyktige politifolk i landet!

 

mvh Politistudenten

 

 

 

haha... 60 kg ? første gang jeg løfta på 14 år tok jeg 12 reps på 80.... vist du vil øke kan du jo lese litt her

 

www.iform.no

 

masse du ikke vett om trening som kan booste dine resultater med 150 %

 

 

Det er genetiske forskjeller på alle :)

Lenke til kommentar
Tre kjappe spørsmål.

 

Er det kriminalteknikeren som leter etter fingerprint, blod, projektil"vinkler" osv?

For å bli kriminaltekniker så må jeg ha tatt politiutdanninga?

Om jeg utdanner meg til kriminaltekniker i Norge kan jeg da jobbe i andre land?

 

 

Kriminalteknikeren gjør dette også. Spesielt i Oslo. Ute i distriktet foretar betjenten seg av dette hvis han er på åstedet først. I storbyer er det vanlig å sperre av og vente til krim.tek kommer.

 

Du må ta politiutdanningen ja.

 

Det er jeg usikker på. Spørs om andre land godkjenner den norske politiutdanningen. Men det er vanlig med kurs og samarbeid internasjonalt.

 

 

 

Ahh, plass på phs virker så fjernt..

 

Tror jeg har 4.7 med alle poengene, angrer på vgs snittet. Er vel bare å prøve å forbedre det..

Har man sjangs i det hele tatt med et slikt snitt?

 

 

Virker nogenlunde brukbart snitt. Snittet blir jo fastsatt ut i fra karakteren på søkerne nå i år. Regner med at det ikke skal være noen hindring. Snittet i fjor var litt lavere tror jeg.

 

 

 

Mulig jeg ikke har slått på hjernen min her men... Hva mener du med fastsatt ut i fra karakteren på søkerne nå i år? Noen endringer?

Lenke til kommentar
Mulig jeg ikke har slått på hjernen min her men... Hva mener du med fastsatt ut i fra karakteren på søkerne nå i år? Noen endringer?

 

 

Hehehe

 

Mulig jeg formulerte meg litt dårlig, årets poengkrav blir beregnet ut i fra snittkarakteren på søkerne.

Dersom det er mange søker som har et generelt lavt snitt, blir poengkravene senket litt.

Er det mange søkere med høyt snitt blir det da følgelig at man må ha litt bedre snitt for å bli tatt opp.

 

;)

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...