Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mulig jeg ikke har slått på hjernen min her men... Hva mener du med fastsatt ut i fra karakteren på søkerne nå i år? Noen endringer?

 

 

Hehehe

 

Mulig jeg formulerte meg litt dårlig, årets poengkrav blir beregnet ut i fra snittkarakteren på søkerne.

Dersom det er mange søker som har et generelt lavt snitt, blir poengkravene senket litt.

Er det mange søkere med høyt snitt blir det da følgelig at man må ha litt bedre snitt for å bli tatt opp.

 

;)

 

Da er jeg med. Virker som det er mange med høyt snitt som søker. Håper de er like flinke på andre områder.

Skal på opptak neste uke, utrolig nervøs men vet jeg har det som skal til. kommer jeg ikke inn pga konkurransepoeng

tar jeg opp 2-3 fag til neste gang. Dumt å la en noe slapp ungdom (på det området) ødelegge for drømmen min.

Lenke til kommentar
Selv om politimannen kanskje ikke hadde rett til å få bildet slettet skjønner jeg hvorfor han reagerte som han gjorde. Tror jeg selv hadde reagert på samme måte, for med facebook og annet tull på nett vet man jo aldri hva som blir publisert

 

Du har absolutt et poeng her. Men en må ha et videre perspektiv på dette også. Ytringsfriheten i et samfunn er viktig av mange årsaker. En av disse årsakene, er å hindre maktmisbruk fra myndighetenes side. Sånn sett kan filmopptak og fotografering bidra til å opprettholde tilliten til politiet, samtidig som at denne teknologien øker sjansen for at eventuelle overtramp blir avslørt.

 

Jeg er ikke direkte imponert over politimannens opptreden i den saken du nevner - det er ikke ideell opptreden. Tvert om kan en slik handlemåte øke mistilliten til politiet. Når en polititjenestemann forlanger å få et bilde slettet, kan en jo lure på hva motivene for dette er. Ulovlig maktutøvelse?

 

La meg likevel presisere: Jeg har stor respekt for politiet, og har alltid hatt en gemyttelig tone med politets representanter de få ganger jeg har vært i prat med dem. Og jeg er absolutt blant dem som mener at dagens politilønn er en skam for staten - det er rett og slett pinlig.

Lenke til kommentar
Selv om politimannen kanskje ikke hadde rett til å få bildet slettet skjønner jeg hvorfor han reagerte som han gjorde. Tror jeg selv hadde reagert på samme måte, for med facebook og annet tull på nett vet man jo aldri hva som blir publisert

 

Du har absolutt et poeng her. Men en må ha et videre perspektiv på dette også. Ytringsfriheten i et samfunn er viktig av mange årsaker. En av disse årsakene, er å hindre maktmisbruk fra myndighetenes side. Sånn sett kan filmopptak og fotografering bidra til å opprettholde tilliten til politiet, samtidig som at denne teknologien øker sjansen for at eventuelle overtramp blir avslørt.

 

Godt poeng! En annen side av saken som jeg er helt enig i.

 

Kjempefint at det ble en diskusjon av dette.

 

Jeg sier det jeg mener, og selv om jeg ikke vil at du skal ta et bilde av meg som en polititjenestemann betyr det ikke automatisk at jeg har noe å skjule.

 

Ellers holder jeg meg til å svare på politihøgskolerelaterte ting, da jeg ennå ikke er en ferdig utdannet tjenestemann.

Lenke til kommentar
Hva er kravene på f.eks 3000m på skolen?

 

Er det noen form for hurtighetstester e.l?

 

 

Det er tidskrav på 3000 meteren. Jeg har det ikke i hodet akkurat nå for hva som er bestått kravene. Det skal jeg komme tilbake til.

 

Hva mener du med hurtigtester? Vi blir testet i de øvelsene jeg har nevnt tidligere i tråden, akkurat på samme måten som de skal utøves. :)

Lenke til kommentar

Interessant. Jeg vil for øvrig tro det har vært litt slitsomt å kombinere fotballkarrieren og politiyrket. Jeg spiller selv fotball, og har absolutt planer om å fortsette med det noen år til. Jeg holder riktig nok ikke til på helt samme nivå som det Medalen i sin tid gjorde :)

 

Apropos fotball: Jeg regner med det er gode muligheter for å spille fotball på PHS? Jeg har en venninne som blant annet har vært innom Politilandslaget, og som stadig vekk drar på turneringer både rundt omkring i Norge og til og med Danmark (?).

Endret av frgmnt
Lenke til kommentar
Interessant. Jeg vil for øvrig tro det har vært litt slitsomt å kombinere fotballkarrieren og politiyrket. Jeg spiller selv fotball, og har absolutt planer om å fortsette med det noen år tid. Jeg holder riktig nok ikke til på helt samme nivå som det Medalen i sin tid gjorde :)

 

Apropos fotball: Jeg regner med det er gode muligheter for å spille fotball på PHS? Jeg har en venninne som blant annet har vært innom Politilandslaget, og som stadig vekk drar på turneringer.

 

 

Vi har både idrettslag på skolen og på jobb. Og det er muligheter for PM (Politimesterskapet) deltakelse i fotball, i tillegg til mange andre sporter...

 

Det kan nok være krevende å kombinere begge deler, men det har vært mange phs studenter som har kombinert idrett med skolen. Det skal nok gå an....

Lenke til kommentar

Kongsvinger er en fin og rolig by, bare 1 time unna Oslo. Fasilitetene på Sæter gård er utrolig bra, og maten der er førsteklasses! Det er nok alle studentene som har vært på leir der enig i.

 

Forøvrig blir det spennende å se når de første studentene skal dit.

Tror nok det kommer til å bli kjempebra.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Mulig jeg ikke har slått på hjernen min her men... Hva mener du med fastsatt ut i fra karakteren på søkerne nå i år? Noen endringer?

 

 

Hehehe

 

Mulig jeg formulerte meg litt dårlig, årets poengkrav blir beregnet ut i fra snittkarakteren på søkerne.

Dersom det er mange søker som har et generelt lavt snitt, blir poengkravene senket litt.

Er det mange søkere med høyt snitt blir det da følgelig at man må ha litt bedre snitt for å bli tatt opp.

 

;)

 

Da er jeg med. Virker som det er mange med høyt snitt som søker. Håper de er like flinke på andre områder.

Skal på opptak neste uke, utrolig nervøs men vet jeg har det som skal til. kommer jeg ikke inn pga konkurransepoeng

tar jeg opp 2-3 fag til neste gang. Dumt å la en noe slapp ungdom (på det området) ødelegge for drømmen min.

 

 

Med fare for å virke som bedreviter; tror jeg nok kanskje jeg ville droppet den "jeg vet jeg har det som skal til"-holdninga på intervjuet, og heller være litt mer ydmyk :)

Lenke til kommentar
Med fare for å virke som bedreviter; tror jeg nok kanskje jeg ville droppet den "jeg vet jeg har det som skal til"-holdninga på intervjuet, og heller være litt mer ydmyk :)

 

Det å ha ydmyke holdninger burde man ha ellers i livet, og ikke bare foran opptaksnemnda...

 

Helt enig, kunne vel formulert meg annerledes :) Men siden intervjuet var temaet, så var det det første som falt meg inn.

 

Sånn ellers har jeg også noen spørsmål til deg;

Du sier du jobber 100 %, men jeg trodde dere hadde en del kurs (bl.a. utrykningskjøring) på 2. året? Har du peiling på hvor mange dager dette utgjør? Hvordan er det med ferie? standard 5-ukers eller følger dere skoleferier? Er du ferdig i mai/juni som vanlige høyskoler eller jobber du frem til skolestart?

 

Du nevnte også før i tråden at det å arbeide som bartender ikke passet inn i en kommende politimann/-kvinnes hverdag, men jeg kjenner til flere som gjør dette. Gjelder dette bare i praksisåret eller også resten av året?

Lenke til kommentar

Utrykningskjøringen er 2 uker. Ellers følger vi vanlige skoleferier, utenom høst- og vinterferie. Utenom kursdagene har vi en 100% stilling.

Studentene har ferie fra slutten av juni, og starter igjen på samme tidspunkt som andre høgskoler/ universitet.

 

Vanskelig å få diverse jobber som dørvakt, taxisjåfør, fengselsbetjent og lignende mens man er i praksis. Mulig bartender kan være vanskelig å jobbe som også. Det er kun i praksisåret at det er begrensninger for hva man kan jobbe som ved siden av, da det er politimesteren i distriktet som bestemmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...