Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Heisann, nok en gang er det hyggelig at du også i likhet med andre setter pris på tråden.

 

Jeg har aldri studert noe før politihøgskolen heller, og jeg synes studiehverdagen er passelig hard. Det er tross alt en høgskole, og det er en del lesing og en del oppgaver som må leveres. I første studieår har du både individuelle og gruppeoppgaver. Det blir først "umenneskelig" i tredje klasse, da alle eksamen kommer i bøtter og spann. ^^

Politiutdanningen er en krevende utdanning. For min egen del synes jeg det er nok å jobbe med på skolen. I tillegg har du egentrening og selvstudium etter skoletid.

 

Det er ca 4 eksamen i første, og rundt 10 eksamen i tredje. Man må bare være disiplinert i disse årene og være litt flink til å lese.

 

Politistudenter er flinke til å finne på sosiale aktiviteter, veldig flinke må jeg si. Så det blir en del utflukter og skoleturer i regi av studentene.

 

I praksisåret må du nok påregne å skrive "alle" rapporter på åstedene du er på, det er den eneste måten å lære på.

Jeg har til nå fått skrevet mange rapporter. Det er slitsomt, men man lærer mye mer slik. :D

Ellers er det et par oppgaveinnleveringer, men ikke like mye som i første og tredje klasse.

 

De fleste av oss må ha en ekstrajobb ved siden av skolen for å få ting til å gå rundt.

I praksisåret er det derimot en del restriksjoner. Man må søke politimesteren i distriktet man er i praksis på om forskjellige bierverv. Dette for at det ikke skal bli rollekonflikter i forhold til din rolle som politimann.

 

Av jobber jeg kommer på i farten er det: Dørvakt, taxisjåfør, fengselsbetjent og lignende som du ikke får.

Kort sagt, jobben din skal ikke krasje med din rolle som politi. Men dette er ikke noe problem i første og tredje år.

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kom meg gjennom opptaket i dag med disse resultatene:

Dykk: godkjent

Svømming: 2

Slepp av dukke 78 kg: godkjent

Benk: 2

Hopp lengde: 4

Heving bom: 6 (klikk)

kondisjon: 5

 

det skulle bli en 19 poeng så i morra blir det intervju:-D

 

 

Det så jo veldig bra ut. Blir spennende å se om vi treffer hverandre på skolen til høsten da. hehe ;)

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar
Blir spennende å se^^

 

Det var foresten en på gruppa mi som fikk totalsum: 5

 

det var visst ny rekord her i trondheim!

 

 

må sies at han var proff volleyballspiller og stort sett ikke gjorde noe annet enn å trene:-)

 

 

totaltsum på 5? Dæsken, det vil være en kar som ikke kommer til slite med den fysiske delen på phs i hvert fall. ^^

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar

Vil bare si at Politiblikket av Liv Finstad er en veldig bra bok, og jeg kan anbefale den til alle som vil bli politi! :)

Har begynt å lese i den, og bladd litt hit og dit, og har lært/forstått mye om politiets oppbygning, modus operandi og dilemmaer. Veldig interessant!

 

Men, politistudent; er det noen spesielle kapitler som burde studeres nøye? Andre ting jeg burde ta med i beregninga?

Det er, tross alt, en bok om politiet skrevet av en forsker, og ikke av en politimann/dame. :p

Lenke til kommentar
Vil bare si at Politiblikket av Liv Finstad er en veldig bra bok, og jeg kan anbefale den til alle som vil bli politi! :)

Har begynt å lese i den, og bladd litt hit og dit, og har lært/forstått mye om politiets oppbygning, modus operandi og dilemmaer. Veldig interessant!

 

Men, politistudent; er det noen spesielle kapitler som burde studeres nøye? Andre ting jeg burde ta med i beregninga?

Det er, tross alt, en bok om politiet skrevet av en forsker, og ikke av en politimann/dame. :p

 

 

Nå husker jeg ikke hvilken kapittel det er, men det er en av de siste kapitlene.

Det er angående opptak til politihøgskolen, hvordan det er for kvinner og søkere med minoritetsbakgrunn å søke phs.

 

Men spesielt delen om opptaket er verdt å få med seg.

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar
5 i totalsum ja. Jeg tror ikke han er menneskelig:-P

Fy i nato. det er jo helt vilt!!!

 

 

Hvordan gikk intervjuet forresten? Skal selv på opptak i trondheim neste uke nå. Gleder meg, men er litt nervøs også. Den løpstesten virker hard. Hehe.

Lenke til kommentar
5 i totalsum ja. Jeg tror ikke han er menneskelig:-P

Fy i nato. det er jo helt vilt!!!

 

 

Hvordan gikk intervjuet forresten? Skal selv på opptak i trondheim neste uke nå. Gleder meg, men er litt nervøs også. Den løpstesten virker hard. Hehe.

 

Min største anbefaling er at alle prøver ut løpstesten før de skal på opptak.

Det er veldig mange som ryker ut pga løpstesten, og det var også tilfelle da jeg var på opptak.

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar

burde vert slik at dei aktuelle søkerane kan møte opp samla hos sitt lokale politi kontor, og kunne fått tatt ei såkalt prøve runde på testane der. da trur eg fleire hadde bestått. bedre det enn å måtte tvinge folk til å vente eit helt år.

 

eg har eit år å trene på no vertfall, skal satse på 1 poeng i alle øvelser, men veit ikkje om det blir jobb år eller eitårs studium i juss eller ungdomssosiologi.

Lenke til kommentar

Hei, politistudent!

 

En ting jeg lurer på ang politistudiet!

 

Jeg har lest politiblikket av Liv Finstad og spesielt da kapitellet som omfatter homofile i politiet.

Jeg er selv "åpen" homofil, i den forstand at jeg ikke fornekter det, men jeg går ikke rundt og "reklamerer" liksom.

Jeg er vanlig guttegutt og har få feminine sider, så det er ikke så lett å se det på meg.

 

Jeg har ikke skrevet noe om min legning i søknaden, men er det noe du anbefaler at jeg får frem under intervjuet med nemda eller er det ikke relevant?

 

Vet at politiet i andre land leter etter homogile søker p.g.a. spisskompetansen og at man kanskje kjenner miljøet, tror du det er slik i Norge også?

 

Hvordan synes du homofile studenter oppfattes hos dere, helt ærlig? Er det mange åpne?

 

Håper på gode svar :)

Lenke til kommentar
Hei, politistudent!

 

En ting jeg lurer på ang politistudiet!

 

Jeg har lest politiblikket av Liv Finstad og spesielt da kapitellet som omfatter homofile i politiet.

Jeg er selv "åpen" homofil, i den forstand at jeg ikke fornekter det, men jeg går ikke rundt og "reklamerer" liksom.

Jeg er vanlig guttegutt og har få feminine sider, så det er ikke så lett å se det på meg.

 

Jeg har ikke skrevet noe om min legning i søknaden, men er det noe du anbefaler at jeg får frem under intervjuet med nemda eller er det ikke relevant?

 

Vet at politiet i andre land leter etter homogile søker p.g.a. spisskompetansen og at man kanskje kjenner miljøet, tror du det er slik i Norge også?

 

Hvordan synes du homofile studenter oppfattes hos dere, helt ærlig? Er det mange åpne?

 

Håper på gode svar :)

 

 

Hei Nastyblaster! :D

 

Jeg for min del har ingenting imot flere politistudenter som er homofile. Vi skal tross alt gjenspeile befolkningen med kjønn, legning og sammensetning.

 

I mine øyne er en kollega en kollega uansett etnisitet, kjønn eller legning.

Etter det jeg erfarer er det ikke mange åpne homofile politistudenter, jeg vet i hvertfall ikke om noen.

 

Men du må vite at dagens politikull ikke er som i gamle dager, vi lever tross alt i 2008.

Gamle machoholdninger fra tidlig av er visket ut, nå snakker vi om mangfold, toleranse og gjensidig respekt for hverandre. :D

 

Om du ved et eventuelt intervju kommer inn i det temaet, så synes jeg det er fint at du får det fram. Helt opp til deg selv. Det viser styrke og mot.

 

Jeg tror også det er veldig viktig at vi også får tjenestemenn som er homofile. Man kjenner miljøet, og en som er blitt utsatt for vold pga sin legning vil nok møte en mere forståelsesfull tjenestemann som også er homofil. I likhet med en tjenestemann som har en annen kulturell bakgrunn i møte med etniske minoriteter.

 

For min del hadde jeg ikke behandlet deg noe mer forskjellig enn andre, og dette er nok også holdningen til de fleste på politihøgskolen.

 

Lykke til så mye! Ikke nøl med å stille spørsmål, enten her eller i private meldinger.

 

Mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
burde vert slik at dei aktuelle søkerane kan møte opp samla hos sitt lokale politi kontor, og kunne fått tatt ei såkalt prøve runde på testane der. da trur eg fleire hadde bestått. bedre det enn å måtte tvinge folk til å vente eit helt år.

 

eg har eit år å trene på no vertfall, skal satse på 1 poeng i alle øvelser, men veit ikkje om det blir jobb år eller eitårs studium i juss eller ungdomssosiologi.

 

 

Der er jeg nok litt uenig med deg. Når man søker politihøgskolen vet man hva man må gjennom. De fleste leser brosjyrer eller sjekker dette opp på nettet i god tid før de legger inn en søknad. Da blir man innkalt til opptak på våren.

Altså vet de fleste flere måneder i forveien at de må gjennom fysiske krav. Å møte opp da uforberedt er et lite godt tegn.

 

Man kan jo teste seg selv og se hvordan man ligger i forhold til testene. Og man kan få en kompis til å ta tiden når man løper. Det er ikke verre enn så.

 

At du selv ikke gjør de nødvendige forberedelsene må du nok bite i det sure eplet og vente ett år. Opptaket og de fysiske testene kommer ikke som noen overraskelse. Ingen tvinger deg til å vente, dette er resultatet av egne avgjørelser som du burde ha tatt tidligere, å trene masse.

 

Nøkkelen ligger i forberedelsene, uten forberedelser vil man ikke lykkes.

 

Men uansett, lykke til neste år. Jeg tror nok hvis du trener masse nå, vil de fysiske testene gå bra neste år.

 

mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
burde vert slik at dei aktuelle søkerane kan møte opp samla hos sitt lokale politi kontor, og kunne fått tatt ei såkalt prøve runde på testane der. da trur eg fleire hadde bestått. bedre det enn å måtte tvinge folk til å vente eit helt år.

 

eg har eit år å trene på no vertfall, skal satse på 1 poeng i alle øvelser, men veit ikkje om det blir jobb år eller eitårs studium i juss eller ungdomssosiologi.

 

 

Der er jeg nok litt uenig med deg. Når man søker politihøgskolen vet man hva man må gjennom. De fleste leser brosjyrer eller sjekker dette opp på nettet i god tid før de legger inn en søknad. Da blir man innkalt til opptak på våren.

Altså vet de fleste flere måneder i forveien at de må gjennom fysiske krav. Å møte opp da uforberedt er et lite godt tegn.

 

Man kan jo teste seg selv og se hvordan man ligger i forhold til testene. Og man kan få en kompis til å ta tiden når man løper. Det er ikke verre enn så.

 

At du selv ikke gjør de nødvendige forberedelsene må du nok bite i det sure eplet og vente ett år. Opptaket og de fysiske testene kommer ikke som noen overraskelse. Ingen tvinger deg til å vente, dette er resultatet av egne avgjørelser som du burde ha tatt tidligere, å trene masse.

 

Nøkkelen ligger i forberedelsene, uten forberedelser vil man ikke lykkes.

 

Men uansett, lykke til neste år. Jeg tror nok hvis du trener masse nå, vil de fysiske testene gå bra neste år.

 

mvh Politistudent

 

blir tvunget til å vente når eg måtte ha fullført almenn påbygg før opptak. at eg holder på med almenn påbygg var ikkje bra nok ;) ergo må vente eit år =)

men da har man vertfall god tid til å gjere det virkelig bra.

Endret av Solefald
Lenke til kommentar
blir tvunget til å vente når eg måtte ha fullført almenn påbygg før opptak. at eg holder på med almenn påbygg var ikkje bra nok ;) ergo må vente eit år =)

men da har man vertfall god tid til å gjere det virkelig bra.

 

Synes du skal studere juss, samt skaffe deg en deltidsjobb ved siden. På den måten får du arbeidserfaring samt et fag du kommer til å ha stor nytte av når du en dag starter på phs.

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...